Správa železnic podepsala smlouvu se společností Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA, která zajistí výkup pozemků u připravovaného projektu vysokorychlostní tratě v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov. Vybraný dodavatel zajistí kompletní majetkoprávní přípravu projektu, pracovat začne od srpna.
Jak budou výkupy probíhat vás na Prezentačním dni „Výkupy pozemků začínají“ seznámí ti nejpovolanější, a to Ing. arch. Jiří Němeček a Mgr. Pavla Košťálová z oddělení majetkoprávního vypořádání staveb Stavební správy vysokorychlostních tratí, ve středu 1. října od 16:00 v Informačním centru na pražském hlavním nádraží nebo online.
A jaký je tedy aktuální stav všech výkupů souvisejících s VRT?
Na ŽST Ostrava-Svinov na jaře tohoto roku (2025) začalo majetkoprávní vypořádání pozemků pro stavbu této železniční stanice pro VRT. Toto majetkoprávní vypořádání zajišťuje pro SŽ společnost MCO MORAVIA CONSULT Olomouc a.s. Aktuálně jsou již zpracovány geometrické plány na oddělení pozemků, průběžně jsou vyhotovovány znalecké posudky na ocenění pozemků a od července 2025 MCO připravuje návrhy kupních smluv, které předkládá ke schválení SŽ, SS VRT.
Na Moravskou bránu (rozdělenou ještě na části MBI: Prosenice – Hranice a MBII: Hranice – Ostrava-Svinov) byl vysoutěžen externí dodavatel majetkoprávní přípravy. Součástí sdružení externího dodavatele, kde vedoucím společníkem je spol. GMTech, jsou dále projekční firmy AFRY (část Moravská brána I) a MCO (část Moravská brána II), které oba úseky VRT také projekčně připravovaly. EIA na tento úsek byla vydaná v červnu 2025. V polovině srpna 2025 tak zahájili vybraní externí dodavatelé svoji činnost a začali obstarávat potřebné znalecké posudky pro více než 100 celých pozemků jedinečných vlastníků. Pro tuto skupinu se začínají připravovat návrhy kupních smluv, tak aby se podařilo ještě do konce roku 2025 první z nich uzavřít. Spolu s pokračováním stabilizace projektu DPS pro jednotlivé stavby bude probíhat zpracování geometrických plánů i u dělených pozemků. Pak už opět budou následovat znalecké posudky, návrhy kupních smluv a jejich uzavírání s vlastníky. Ambicí Správy železnic je získat 90 % potřebných pozemků už do roku 2028.
Na Jižní Moravu (Brno/Modřice – Rakvice) aktuálně běží tendr na zajištění externího dodavatele majetkoprávního vypořádání. Předpoklad vydání EIA je říjen 2025.
Výkupy pozemků – obecný postup
Při individuálním oslovení a jednání řeší Správa železnic s vlastníky tyto možné smluvní vztahy: výkup, nájem a věcné břemeno. Při výkupu se uzavírá s vlastníkem kupní smlouva, v případě, že jsou potřeba pozemky pouze k dočasnému použití, například po dobu stavby k zajištění přístupu na staveniště, uzavírají se nájemní smlouvy.
V 1. fázi jsou všichni vlastníci osloveni pomocí seznamovacího dopisu se všemi potřebnými informacemi. Znovu jsou pak vlastníci osloveni dopisem o oznámení zahájení procesu majetkoprávního vypořádání. Následně probíhá vyhotovení geometrických plánů na oddělení částí pozemků, které budou předmětem výkupu. Zbylé části pozemků, které nejsou potřebné pro stavbu, zůstávají ve vlastnictví původních majitelů a dále slouží svému účelu a hospodaření.
V celém procesu je zapotřebí zajistit znalecké posudky, kdy základem ocenění je cena obvyklá. Tato cena se dle liniového zákona násobí s ohledem na druh pozemku příslušnými koeficienty a tím vzniká konečná cena kupní.
Pokud vás zajímá větší detail…
Správa železnic je oprávněna zahájit majetkoprávní vypořádání stavby, tedy výkup pozemků dotčených stavbou nejdříve poté, co získá souhlasné závazné stanovisko EIA, kdy je možné stanovit přesný trvalý zábor, resp. přesný rozsah výkupu dotčených pozemků. První fáze majetkoprávního vypořádání je informování vlastníků pozemků, kteří budou pravděpodobně dotčeny stavbou vysokorychlostní tratě. Informování probíhá formou dopisu, kde jsou uvedeny obecné informace týkající se příslušného úseku vysokorychlostní tratě (nebo tratě systému Rychlých spojení) a odkaz na stránky, kde si vlastníci mohou pustit video, které slouží k vysvětlení majetkoprávního vypořádání. Součástí dopisu je i dotazník, ve kterém se dají vybrat preference způsobu majetkoprávního vypořádání a ve kterém jsou hlavně uvedeny kontaktní údaje na vlastníky pozemků, které budou sloužit SŽ při budoucím majetkoprávním vypořádání.
Znovu jsou poté vlastníci osloveni dopisem o oznámení zahájení procesu majetkoprávního vypořádání. Následně probíhá vyhotovení geometrických plánů na oddělení částí pozemků, které budou předmětem výkupu. Zbylé části pozemků, které nejsou potřebné pro stavbu, zůstávají ve vlastnictví původních majitelů a dále slouží svému účelu a hospodaření. Současně je zapotřebí zajistit znalecké posudky, kdy základem ocenění je cena obvyklá. Tato cena se dle liniového zákona násobí stanovenými koeficienty a tím vzniká konečná kupní cena. U pozemků stavebních a staveb je koeficient jeden a půl násobek, u ostatních pozemků osminásobek.
Při výkupu se bude uzavírat s vlastníkem kupní smlouva, v případě, že bude potřeba pozemky pouze k dočasnému použití, například po dobu stavby k zajištění přístupu na staveniště, uzavřou se nájemní smlouvy. V případě, že jsou přes pozemek vlastníka vedeny např. inženýrské sítě, bude s majitelem uzavřena smlouva o zřízení věcného břemene.