Informovala o tom agentura The New York Times s odvoláním na údaje výzkumné společnosti S&P Global Market Intelligence, píše Ukrinform.
Podle odhadů čítala ruská stínová flotila na začátku letošního roku 940 plavidel, což je o 45 % více než loni.
Po ruské invazi na Ukrajinu v plném rozsahu Západ uvalil sankce, jejichž cílem bylo snížit příjmy Kremlu z vývozu energií. Rusko však tato omezení obešlo tím, že sestavilo obrovskou flotilu starých plavidel s neprůhlednou vlastnickou strukturou, která přepravují ropu do Číny, Indie a na další vzdálené trhy.
Aby se vyhnuly západním sankcím, spoléhají tyto lodě na "pochybné pojištění" nebo fungují zcela bez pojištění. Plují také pod vlajkami třetích zemí a poskytují falešné údaje o poloze, aby utajily, kde je jejich náklad naložen.
Z výzkumu vyplývá, že průměrné stáří plavidel ruské stínové flotily přesahuje 20 let, zatímco u legální světové flotily tankerů je to 13 let. Z tohoto důvodu představují stárnoucí ruské tankery hrozbu pro životní prostředí, uvádí zpráva.
Kromě toho jsou tyto lodě podezřelé z provádění podvodních sabotážních operací, včetně poškozování potrubí a kabelů.
Jak informovala agentura Ukrinform, Evropská komise v pátek 19. září schválila nový 19. balíček sankcí proti Ruské federaci.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová oznámila, že v zájmu posílení prosazování práva zavádí EU sankce proti dalším 118 plavidlům ruské "stínové flotily". Celkem se tak sankce EU vztahují na více než 560 plavidel.
Foto: Štefan Sauer/dpa/obrázková aliance