Vzhůru do nového leteckého století s L 410 NG

foto Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti Aircraft Industries.

Devatenáctimístný modernizovaný turbovrtulový letoun L 410 NG navazuje na svého předchůdce, který se proslavil svými schopnostmi v extrémních podmínkách. Nově se udrží ve vzduchu přes deset hodin.

Pokud bychom hledali v české 100leté historii výrobce letadel v kategorii „commuter”, najdeme jen jednoho – Aircraft Industries. Firma navazuje na 80letou tradici a působí v areálu bývalého LETu Kunovice. Mezi výrobci v kategorii dopravních letounů, které podléhají specifickým procesům certifikace v segmentu commuter, je exkluzivním domácím výrobcem a pýchou českého leteckého průmyslu. Jde o druh letadel, která mají nanejvýše 19 cestujících, dvoučlennou posádku a omezenou nosnost.

Aircraft Industries zakládá svou filozofii na tradici a zkušenosti jejich zaměstnanců, které jsou přenášeny z generace na generaci. V minulosti firma nevyráběla pouze letoun L 410, na jehož výrobu se soustředí v současné době. „Máme za sebou opravdu bohatou historii, ve které jsme vyráběli legendární letouny typu Jak-11, Z-37 Čmelák, L-200 Morava, L-29 Delfín a mnohé jiné,“ připomíná generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Letoun L 410 se začal vyrábět před 49 lety pro ruskou regionální přepravu, kde často panují extrémní podmínky. Historicky byl vývoj, výzkum a výroba tohoto stroje integračním prvkem pro celý český letecký průmysl. Produkce L 410 stojí na kapacitách českého dodavatelského řetězce v leteckém průmyslu. Drak, vrtule i motor, stejně tak jako osmdesát procent produkce, pochází z Česka.

Letoun L 410 UVP E-20 je kvůli svým provozním charakteristikám oblíbený po celém světě. Tento 19místný turbovrtulový stroj dokáže přistát v podmínkách, které jsou pro mnohé letouny nedosažitelné. Přistane na nezpevněných plochách a krátkých drahách, má velmi dobré STOL (short take-off and landing) charakteristiky. Díky tomu, že se dostane do těžko přístupných oblastí, usnadňuje život lidem a pomáhá ve více než šedesáti zemích celého světa.

Spektrum využití L 410 je opravdu široké. Letadlo je vhodné nejen pro přepravu cestujících a nákladu, avšak lze jej modifikovat na verzi sanitární (letecká ambulance), VIP salónní, patrolovací, fotogrammetrickou a verzi pro parašutisty.

V roce 2016 byl podle statistiky časopisu Aviation Week letoun L 410 s počtem vyrobených kusů 1183 devátým nejvyráběnějším civilním dopravním vzdušným strojem na světě. V tabulce za ním zůstaly takové modely jako Boeing 757, 767, 707, Jak-40 a další.

V současné době přichází Aircraft Industries na trh s letounem nové generace L 410 NG, který na konci loňského roku získal typový certifikát Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Hned počátkem roku 2018 typový certifikát americké FAA a letos byla zahájena jeho sériová výroba.

Čím je L 410 NG výjimečný?

„Díky nové konstrukci křídla je letoun schopen letět až 2570 km a vydrží ve vzduchu delší dobu. Z maximální délky letu u L 410 UVP E-20, která činila 5,1 h, jsme se s L 410 NG dostali na 10,5 hodiny, což je úžasné. Vylepšení provozních charakteristik se také podstatně projevilo v tom, že je letoun schopen uvézt až 2150 kilogramů platícího zatížení. L 410 NG má výkonnější motor H 85-200 z letňanského závodu GE Aviation Czech a nejnovější avioniku Garmin 3000. Obecně je tento letoun ve všech ohledech pohodlnější než jeho předchozí verze,“ objasňuje generální ředitelka společnosti.

Firma bude po určitou dobu současně vyrábět dvě modifikace L 410: UVP E-20 a NG. Vývoj inovovaného letadla byl zahájen v roce 2010, náklady přesáhly 750 milionů korun a na celém projektu se podílela řada špičkových leteckých odborníků. „Letoun splňuje veškerá bezpečnostní kritéria, požadavky na ekonomiku provozu a na komfort cestujících. Bylo odvedeno opravdu mnoho náročné práce a já věřím, že to naši zákazníci ocení a budou s produktem spokojeni,“ uzavírá Ilona Plšková

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je sobota 18. ledna 2020

Očekáváme v 23:00 0°C

Celá předpověď