Vývoj vozidla ASCOD 42 pro tendr české armády na nová pásová vozidla pokračuje

foto Technologický demonstrátor bojového vozidla pěchoty ASCOD 2 ve verzi ASCOD 42 s osádkovou věží společnosti General Dynamics European Land System.

Během dynamických ukázek se na letošních Dnech NATO představil technologický demonstrátor bojového vozidla pěchoty ASCOD 2 ve verzi ASCOD 42 s osádkovou věží společnosti General Dynamics European Land System. Typ ASCOD 42 je jednou z možností náhrady bojových vozidel pěchoty BVP-2 ve výzbroji Armády České republiky.

Fotogalerie

GDELS technologický demonstrátor se nejprve v polovině září předvedl zástupcům evropských armád v programu 6. Fóra velitelů pozemních sil v Evropě, jež se konalo v Praze. Těsně před letošními Dny NATO stroj absolvoval ostré střelecké testy na polygonu Záhorie na Slovensku a následně si jej mohli prohlédnout návštěvníci Dnů NATO.

Představený demonstrátor s osádkovou věží ještě nepředstavuje konečné provedení, které společnost GDELS nabídne do rozhodující fáze výběrového řízení Ministerstva obrany ČR, ale jde o další vývojový krok. Tato varianta má především ukázat variabilitu platformy ASCOD 2 (resp. ASCOD 42) a možnosti zástavby různých bojových systémů a uspořádání interiéru. Například na loňských Dnech NATO bylo vozidlo ASCOD 42 předvedeno v podobě vozidla palebné podpory s věží vybavenou zbraní ráže 120 mm. Na květnovém veletrhu IDET 2019 to bylo pro změnu v provedení bojové vozidlo pěchoty s bezosádkovou věží. Vozidla ASCOD slouží například ve španělské, rakouské či britské armádě a existují v několika variantách, konkrétně jde například o obrněný transportér, bojové vozidlo pěchoty, průzkumné, velitelské, vyprošťovací/dílenské, minometné, zdravotnické anebo vozidlo přímé palebné podpory. Celkový počet strojů dodaných a objednaných v současnosti činí 965 kusů.

Celková hmotnost ASCODu 42 může, jak už označení napovídá, dosahovat až 42 tun, přičemž na užitečné zatížení připadá až 19 tun. Vozidlo pohání motor MTU 8V MT199 TE21 o výkonu 600 kW spojený převodovkou RENK HSWL 256B, může však být osazeno i silnější pohonnou jednotkou až o výkonu 800 kW nebo hybridním pohonným systémem. Na Dnech NATO předváděný ASCOD 42 byl vybaven osádkovou izraelskou věží Elbit MT-30 MK2. Ta existuje i v bezosádkové variantě, která je z více než 90 procent shodná. Osádku vozidla tvoří řidič, jehož místo se nachází v přední levé části korby vedle motoru, dále pak velitel a střelec, kteří mají svá stanoviště ve věži. V zadní části korby je prostor pro osmičlenné pěchotní družstvo, které má k dispozici speciální protivýbuchové sedačky a prostory pro osobní vybavení a výzbroj.

Specialitou vozidel ASCOD je podlaha oddělená od vlastního dna korby (tzv. double deck), která účinně chrání osádku i pěší výsadek před účinky výbuchů pod strojem. Členové pěšího výsadku tak nemusejí mít při jízdě nohy na speciálních lištách sedaček, jako u jiných vozidel. Navíc konstrukce podlahy tlumí výbuch natolik, že nehrozí zranění od předmětů ležících na podlaze, které jsou explozí vymrštěny vzhůru. Balistická odolnost ASCODu 42 dosahuje úrovně 5 dle normy STANAG 4569 a úrovně 4a/b proti minám. Vozidlo je standardně vybaveno i ochranou osádky proti zbraním hromadného ničení, klimatizací, nebo odděleným protipožárním systémem motorového prostoru a prostoru pro osádku a výsadek. Na zádi korby jsou instalovány velké přídavné moduly, které slouží buď jako schránky na vybavení, nebo jako přídavné palivové nádrže.

Hlavní výzbroj stroje tvoří kanon Mk 44 Bushmaster II ráže 30 mm s elevací -15 až +60 stupňů nabíjený z interiéru věže. Konstrukce věže umožňuje i snadnou instalaci kanonů větších ráží. Doplňkovou zbraní je kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věži MT-30 MK2 ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike, kterými disponují například i česká kolová bojová vozidla pěchoty Pandur II CZ. Ve vybavení věže vozidla nechybějí dva nezávislé zaměřovací a pozorovací optoelektronické systémy pro střelce a velitele.

Demostrátor je osazen aktivním obranným systém Iron Fist, jehož nejviditelnějšími prvky jsou dva otočné vrhače antimunice na zadní části bojové věže. Tento systém kategorie hard-kill zajišťuje ochranu například před projektily pancéřovek, protitankovými řízenými střelami a dělostřeleckými granáty. Systém disponuje i schopností soft-kill, tedy konkrétně elektrooptickým rušičem a možností vytvářet dýmovou clonu pomocí vrhačů dýmovacích granátů umístěných na stropě věže. Věž je osazena i detektory izraelského varovného systému ozáření laserovým paprskem ELAWS, který používá na svých vozidlech izraelská armáda a také několik zemí NATO.

Dermostrátor ASCOD 42 je vybaven i unikátním elektronickým systémem Iron Vision. Jde o 360stupňový panoramatický vizuální systém, který umožňuje osádce sledovat v reálném čase okolí vozidla i veškeré dění kolem něj. Iron Vision pomocí kamer a senzorů umístěných na věži a korbě vozidla snímá a pomocí akcelerometrů v reálném čase zprostředkovává barevný obraz ve velkém rozlišení na průhledové displeje umístěné na helmách osádky. Osádce se tak stěny vozidla jeví jako průhledné, ovšem základní kontury stroje jsou zachovány, aby měla posádka stále přehled o okolní situaci vůči vlastnímu vozidlu.

Iron Vision je odvozen od podobných zařízení, které se dnes využívají v bojových vrtulnících. Osádka vozidla tak může pozorovat dění kolem vozidla ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí, identifikovat a sledovat cíle, a to pouhým otáčením hlavy. Voják s nasazenou přilbou a průhledovým displejem může provádět operační činnost bez nutnosti sledovat okolí skrze otevřené příklopy nebo používat průzory či LCD displeje. Systém Iron Vision lze také používat ve výcvikovém módu díky implementované technologii virtuální reality.

English Summary

Development continues on the ASCOD 42 intended for a Czech Army tender for new tracked fighting vehicles

Amidst the dynamic demonstrations at this year’s NATO Days (Dny NATO) event, visitors were able to see an ASCOD 42 technical demonstrator version of the ASCOD 2 armoured fighting vehicle featuring a manned crew turret courtesy of General Dynamics European Land System (GDELS). The ASCOD 42 represents one of the possible options for a planned replacement by the Czech Army of their current BVP-2 infantry fighting vehicles.

The manned crew turret-equipped vehicle demonstrated at NATO Days event is not the definitive final version of the new ASCOD. Rather, GDELS will continue to hone the vehicle before ultimately offering it as part of a formal bid to the Czech Ministry of Defence. The current prototype is primarily designed to demonstrate the variable nature of the ASCOD 2 platform (including the ASCOD 42) and the ability to attach various combat systems to the vehicle as well as showcasing its interior.

The ASCOD 42 could end up weighing as much as 42 tonnes, with a payload of up to 19 tonnes. The vehicle is powered by a 600 kW MTU 8V MT199 TE21 engine in conjunction with a RENK HSWL 256B transmission system. An even more powerful 800 kW engine can also be installed, as well as an alternative hybrid drive system. The ASCOD 42 presented at NATO Days was equipped with an Israeli Elbit MT-30 MK2 crew turret system – an unmanned version of this turret is also available.

One special feature offered by ASCOD vehicles is a floor separated from the vehicle base (a so-called “double deck”), which offers targeted protection for crew as well as offering infantry troops protection from blasts under the vehicle. This means that such troops no longer need to maintain their legs in special seating ledges for protection. Additionally, the construction of the floor offers such significant protection from exterior blasts that the danger of floor-based objects propelled by  blasts is eliminated.

The vehicles are equipped with a Mk44 Bushmaster II 30 mm chain gun loaded from inside the turret with an elevation of -15-+60 degrees. The construction of the turret enables the easy installation of larger canons, and a 7.62mm machine gun can also be attached. Additionally, the MT-30 MK2 turret contains a telescopic launching compartment for two Spike anti-tank missiles, currently used, for example, by all-wheel-drive versions of the Czech Pandur II armoured vehicle.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

9°C

Dnes je neděle 8. prosince 2019

Očekáváme v 23:00 9°C

Celá předpověď