Vrtule je umění. Avia Propeller by mohla vyprávět

foto Igor Brunclík, generální ředitel společnosti Avia Propeller.

Kdysi leteckou odnož Avie si předali Američané s Němci, z podniku se stal špičkový hráč ve „vrtulovém“ oboru, který letos míří k rekordním tržbám. „Při necelých 50 zaměstnancích se letos dostaneme na 110-115 milionů korun,” očekává Igor Brunclík, generální ředitel Avia Propeller od roku 1999.

Vaše firma historicky fungovala jako součást Avia, která byla založena v roce 1919 a vyráběla letadla až do roku 1960, letecké motory do roku 1988 a letecké vrtule vyrábí dosud. Nakolik je toto dědictví závazkem a výzvou?

Vidím to spíš jako výzvu nežli závazek. Jde o to, že by letecká éra v Avii - nebýt založení podniku Avia Propeller - skončila v devadesátých letech. Tehdy bylo výzvou zachovat tradici, což se nám úspěšně podařilo. Díky obratnému jednání bývalého ředitele naší firmy se podařilo přesvědčit v té době největší vrtulářkou firmu na světě Hamilton Standard, která byla odnoží americké United Technologies Corporation, že by se zde mohla etablovat ve společném podniku s Avia n.p., bývalou Waltrovkou, Výzkumným a zkušebním ústavem a kanadskou frmou Zlin of Canada (ZOC). Stali jsme jedním z prvních česko-amerických podniků, které byly vytvořeny. Založení firmy se tehdy v Rudolfínu účastnili i politici obou zemí, byla to velká sláva. Začínali jsme de facto od nuly. Waltrovka, dnes GE Aviation Czech, a Avia, vložily do firmy starší mašiny – obráběcí stroje, Waltrovka přidala prostory ve Staré Boleslavi a ZOC zejména marketingové knowhow. Dnes jsme zpátky v letňanském areálu Letov. Do modernizace prostor a strojů jsme investovali desítky milionů a letos náš čeká rekordní rok.

V čem byla 90. léta tolik obtížná?

Na domácí půdě pro nás devadesátá znamenala dobu, kdy jsme přišli o velký trh, a to nejen s Letem Kunovice, ale také s Moravanem Otrokovice. Dva naše klíčové zákazníky, jejichž stroje L 410 a Zlín 142 se potýkaly s krizí odbytu. Let Kunovice se zmítal v podstatě v situaci bankrotu, protože po změnách v roce 1989 zůstalo před branami kunovického výrobce 57 aeroplánů nedodaných pro Rusko. A firma byla v podstatě bez prostředku, čili přestala odebírat z Avie veškerou produkci. Obdobně na tom byli postupně i v Otrokovicích.

Otevřelo vám spojení s Hamilton Standard dveře do světa?

Prvotním záměrem nově vzniklé firmy Avia-Hamilton Standard bylo převzetí produkce veškerých celokovových amerických vrtulí v Česku, včetně produkce a náhradních dílu pro vrtule Hercules C-130. To se nepovedlo, protože šlo o vojenské letouny a výrobní transféry nemohly nastat, neboť jsme nebyli v té době členy NATO. Přišli jsme o obrovský objem zakázek, o výrobu celokovových vrtulí pro americké zástavby. Amerických Herculesů létá po světě 2500 kusů se čtyřmi motory a čtyřlistovými vrtulemi, přičemž se jeden list prodává za 50 tisíc USD jako náhradní díl. V mezidobí jsme ale začali vyrábět náhradní listy pro americké letouny P-51 Mustang a T6 Texan, což byl výsledek amerického vkladu do firmy. Vstup amerického partnera výrazně pomohl certifikačnímu procesu v USA. Stála za námi americká obří firma, která se za nás zaručila. Tato záruka byla významná a to nejen pro náhradní díly pro vrtule Hamilton Standard, ale také pro vrtule pro motory Walter.

Jak vypadá struktura této skupiny dnes, co se změnilo?

Momentálně je firma stoprocentně vlastněná německým MT-Propeller holding a jeho spoluvlastníkem panem Gerdem Muehlbauerem. MT-Propeller holding je vrtulářská firma, nicméně uvnitř skupiny si nekonkurujeme. Německý akcionář vyrábí vrtule s dřevolaminátovými listy, zatímco naše vrtule jsou celokovové. Máme intenzivní spolupráci a výrobní synergie, protože Avia Propeller vyrábí pro MT-Propeller prakticky veškeré vrtulové regulátory, a částečně i díly MT-Propeller vrtulí.

Co přivedlo do podniku německého akcionáře?

MT-Propeller koupil společnost od Hamilton Standardu, který odešel z několika důvodů. Američané si spočítali, že vrtule dělají pouze čtyři procenta obratu. Zároveň v té době vstupovali do francouzského leteckého podniku Ratier-Figeac a převedli evropskou produkci do Francie. Druhým motivem bylo, že se přes Československo a poté Česko nedařilo pronikat do Ruska. Masivní dodávkový potenciál se nekonal, třebaže u prodejů L 610 chybělo málo, protože se nepodařilo završit jeho certifikaci. To vše nahrálo změně ve prospěch vstupu MT-Propeller.

V segmentu certifikovaných vrtulí pro turbovrtulové motory o určitém výkonu operují včetně vás čtyři firmy, je vaším cílem se čtveřici udržet, nebo máte ještě vyšší ambice?

Naším cílem je udržet se ve světové špičce, více certifikovaných výrobců momentálně není. V našem segmentu, to znamená na certifikovaném trhu ve vrtulích do 2000 koní, jsou v podstatě čtyři firmy. Nejznámější je americká Hartzell Propeller, druhá v pořadí je americká Mc Cauley Propeller a pak je MT-Propeller spolu s Avia Propeller spropojené v holdingu, který si střídá druhé místo právě s Mc Cauley Propeller. Potom jsou ještě dvě velké firmy, které dělají vrtule větších výkonu. První je United Technologies Corporation(bývalý Hamilton Standard), dnes se jmenuje United Technologies Aviation Systems, které dělají vrtule pro americká vojenská letadla Herkules. Druhou firmou je anglická Dowty, dnes vlastněná koncernem General Electric.

Nakolik složitý a drahý je proces certifikace nové vrtule?

Proces certifikace výrobku, který může být použit pro komerční využití – pro převážení lidí a materiálu - je obecně složitý. U naší nové pětilisté vrtule AV-725 trval tento proces pět let, myšleno do stavu, kdy se začala vrtule prodávat. V korunách dosahují tyto náklady 12 až 15 milionů, odvíjejí se od typu vrtule.Vrtule AV-725 roztáčí motor GE H-80 letounu L 410 UVP E20 a je i na novém modelu s označením L 410 NG.

Jakou roli hraje vrtule v letadle?

Nejen, že je to dobře viditelná součást letadla, ale je to jeden z nejdůležitějších prvků z pohledu bezpečnosti letu. Pokud by nastala nehoda na listu vrtule, je dopad stejný, jako by letadlo ztratilo křídlo. Následky by byly fatální. Vrtule proto prochází nejtěžšími zatěžkávacími zkouškami. Z certifikačního pohledu vrtule patří mezi hlavní komponenty, které musí mít vlastní typový certifikát, krom toho konečného pro každé nové letadlo. Toto zvláštní osvědčení musí mít drak, motor a vrtule.

V Letňanech máte výrobu, ale také vlastní výzkum a vývoj. Je nezbytné, aby měl výrobce vrtulí svůj výzkum a vývoj?

Pokud nechcete být výrobcem dílů, které někdo vymyslel, a nemáte vlastní vývoj, tak ustrnete. Nutnost inovací a kontinuálního zlepšování parametrů je cestou k pokroku a držení kroku s dobou. Platí to v zásadě pro všechna odvětví, pro letectví obzvlášť. Vývoj a výzkum je nedílnou součástí každé dobré firmy.

Na českém trhu jste certifikovanými dodavateli pro letouny L 410, co všechno pro ně dodáváte?

Pro kunovického výrobce L-410 děláme padesát let. Dodáváme pětilistovou vrtuli AV-725, omezovač otáček, praporovací čerpadlo, které umožňuje při poruše uvést vrtuli do praporové polohy, a vrtulový regulátor. Současně jsme tak pro L-410 ve čtyřech komponentech.

Kdo jsou vaši odběratelé na globálním trhu?

Dostali jsme se k americkým motorům Lyncoming a Oriental, pro které máme typové certifikáty. Dodáváme třílisté vrtule AV 723 firmě PBS Velká Bíteš na jejich motor TP-100. Naše budoucnost je hodně propojena s holdingem MT-Propeller. Děláme pro ně vrtulové regulátory, které prodávají se svými vrtulemi po celém světě. V posledních letech pro ně také vyrábíme vrtulové hlavy pro vrtule pro motory Rotax. Naše provázanost dělá až 30 procent našeho ročního obratu. Druhou třetinou jsou dodávky vrtulí pro L 410. Další naší doménou je výroba vrtulových listů pro americké T-51 Mustang a Texan T6, ale dělali jsme i listy pro letoun Ford Tristar. Je to naše chlouba a jsme pyšní na to, že vyrábíme, snad jako jediní na světě, tyto náhradní díly pro dané historické letouny. Posledním americkým hitem je Boeing Stearman, pro který nyní vyrábíme kovové listy. Ty se nevyráběly snad už několik desítek let. S celokovovými vrtulemi jich létá ještě zhruba tisíc kusů, máme tak dobrou perspektivu prodeje na několik dalších let. Díky tomu všemu míříme letos k rekordnímu obratu, k nejvyššímu od osamostatnění od Avie. Dostaneme se na 110-115 milionů korun, při necelých 50 zaměstnancích.

Impérium kovových vrtulí

Společnost Avia vznikla pře 99 lety. Na její leteckou tradici navazuje Avia Propeller, výrobce vrtulí, hlav a regulátorů, který sídlí v pražských Letňanech a zaměstnává zhruba 50 pracovníků. Nových vrtulí vyrábí Avia Propeller ročně kolem stovky. Generálními opravami jich projde zhruba 180, přičemž letos se tento počet mírně zvýší. Firma má přesah i do subdodávek pro historické stroje. Ve výrobě jsou vrtule například pro americké stíhačky z druhé světové války NorthAmerican P-51 Mustang, pro cvičné stroje North American T6 Texan a německý třímotorový transportní letoun Junkers Ju52, focke-Wulf, Jak-11 a další. V současné době připravuje podnik sérii turbovrtulových listů na historická letadla Boeing Stearman. Vrtule a generální opravy zajišťuje firmě Avia Propellerpřibližně polovinu obratu, který loni činil 100 milionů korun. Zbytek generují hlavně vrtulové regulátory, listy a hlavy vrtulí. Mateřská MT-Propeller ročně vyrábí kolem 1500 kusů kompozitových vrtulí, Avia se specializuje na vrtule kovové. Naproti tomu je většina vrtulí MT-Propeller vybavena regulátory z Letňan. Avia Propeller vyrábí také vrtulové regulátory pro motory GE Aviation řady H. Loni to bylo 900 regulátorů, letos by měl jejich počet překročit tisícovku.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

29°C

Dnes je úterý 11. srpna 2020

Očekáváme v 23:00 22°C

Celá předpověď