V Turnově si připomínají 160 let dokončení železnice na Liberec

foto Historický parní vlak přejíždí Sychrovský viadukt na železniční trati mezi Turnovem a Libercem, na kterou vyjel 25. května 2019 při příležitosti 160 let otevření tohoto posledního úseku železnice z Pardubic do Liberce.

Turnov (Semilsko) - Jízdou historického parního vlaku si dnes v Turnově na Semilsku připomínají dokončení posledního úseku železniční trati z Pardubic na Liberec, od kterého v květnu uplynulo 160 let. Výstavba 200 kilometrů dlouhé trati byla kvůli náročnému terénu složitá, přesto ji tehdy dokázali dokončit za tři roky. Díky řadě tunelů a viaduktů i horskému terénu patří dnes tato železnice k nejkrásnějším v zemi, i když ne k nejrychlejším. Navzdory stamilionovým investicím se příliš nezměnila, stále je jednokolejná a není elektrifikovaná.

"Koncesi na stavbu a provoz dráhy z Pardubic do Liberce a státní záruku minimálního výnosu získala v roce 1856 společnost utvořená sice z představitelů finanční buržoazie a velkostatkářů, ale finančně napojená na kapitál vídeňský, německý a anglický. Dostala název Jihoseveroněmecká spojovací dráha, poněvadž měla umožňovat přímé spojení Vídně s Německem," popsala ČTK historii vzniku železnice mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Zájem měla podle ní na stavbě dráhy i armáda, protože trať měla sloužit jako spojení pro vojenské pevnosti.

Stavba trati s odbočkou do Svatoňovic byla podle Novotné obtížná a nákladná, zvlášť komplikované bylo vedení trati v údolí Jizery mezi Semily a Turnovem. "Postup ztěžovalo ražení osmi tunelů, zejména nejdelšího z nich u Sychrova. Na stavbě pracovalo až 17.000 dělníků, stavělo se od Pardubic a úseky byly dávány postupně do provozu v letech 1857 - 1859," doplnila. Celou trať z Pardubic do Liberce i s odbočkou z Jaroměře do Svatoňovic otevřeli 1. května 1859. Svůj mezinárodní význam dráha splnila až po dokončení úseku z Liberce do Žitavy o sedm měsíců později.

Na trati mezi Turnovem a Libercem je hned několik architektonických skvostů. Nejvýše položeným místem trati je stanice v Jeřmanicích, která leží 498 metrů nad mořem. Tunel u Sychrova je dlouhý 635 metrů a v době svého dokončení byl nejdelším v Česku. Stavěli ho italští dělníci, kteří měli s hloubením tunelů zkušenosti z rakouského Semmeringu, proto se mu říká Malý Semmering. K zajímavým stavbám patří například také 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt, další jen o dva metry kratší viadukt je na trati v Rychnově u Jablonce nad Nisou.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

16°C

Dnes je neděle 22. září 2019

Očekáváme v 1:00 10°C

Celá předpověď