Tržby stouply v únoru nad očekávání, dopady epidemie v březnu

foto Tržby obchodníků v ČR, vývoj od února 2019 do února 2020.

Praha - Meziroční růst tržeb obchodníků, kromě prodejů motorových vozidel, v únoru zrychlil na 7,4 procenta z lednových revidovaných pěti procent. Údaje, které zveřejnil Český statistický úřad, jsou nad očekáváním analytiků. Z hlediska aktuální situace kolem koronaviru jsou ale podle nich únorové výsledky maloobchodu nepodstatné, dopady se naplno projeví v březnu, uvedli. Podle ČSÚ lidé už na konci února více kupovali trvanlivé potraviny a drogistické zboží.

"Meziroční růst maloobchodních tržeb byl ovlivněn také vyšším počtem kalendářních dní v letošním roce. Tržby za prodej potravin vzrostly meziročně o 5,3 procenta, prodej nepotravinářského zboží se zvýšil o 10,5 procenta. Nejvíce vzrostly tržby internetových obchodů, vyšší tržby však vykázaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen," sdělila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Tržby v internetovém a zásilkovém prodeji vzrostly meziročně o 19,2 procenta. Podle analytika Raiffeisenbank Luboše Růžičky lze očekávat, že s nástupem restriktivních opatření budou tyto prodeje růst ještě podstatně rychleji. Dvojciferným tempem rostly v únoru také tržby za prodej farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, výrobků pro domácnost a počítačového a komunikačního zařízení.

Spotřebitelské chování v únoru bylo podle analytiků ještě taženo rostoucí kupní silou a nízkou nezaměstnaností. Ve výsledcích se ale už projevily první panické nákupy. "V únoru podle očekávání výrazně zrychlily prodeje potravin, a to na 5,3 procenta, zatímco průměrný růst v minulém roce činil dvě procenta," podotkl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Zvýšený zájem o trvanlivé potraviny a drogerii na konci února potvrzují podle statistiků údaje z pokladních systémů nejvýznamnějších obchodních řetězců, které ČSÚ postupně získává. "Z podrobných dat pokladních systémů obchodních řetězců můžeme vidět jasné rozdíly mezi letošním a loňským únorem. Nárůsty prodeje vyjádřené v kilogramech byly u mouky a luštěnin více než šedesátiprocentní, u rýže dokonce osmdesátiprocentní. Těstovin se prodalo zhruba o polovinu více než v předchozím roce," uvedl předseda ČSÚ Marek Rojíček. Z drogistického zboží se v únoru prodalo meziročně téměř o 30 procent více rolí toaletního papíru, o čtvrtinu více kusů mýdla a zhruba trojnásobné množství rukavic do domácnosti, doplnil.

Naopak do potíží se podle ekonomů v souvislosti s koronavirem dostane automobilový sektor. "V Číně, největším automobilovém trhu světa, prodeje osobních automobilů v únoru meziročně propadly o 82 procent. A ačkoli se čínský trh začne postupně zotavovat, problémy se mezitím přenesly do dalších zemí. Březnové prodeje automobilů tak budou velmi slabé, a v dubnu se dále zhorší," předpokládá Seidler. V únoru obchodníci s motorovými vozidly zaznamenali další meziroční pokles. Celkově neočištěné tržby za prodej a opravy vozů klesly o 4,6 procenta. Podíl na tom měl hlavně prodej vozidel a náhradních dílů, u kterého tržby meziročně klesly o 5,3 procenta.

V dalších měsících se očekává rovněž výrazný propad tržeb hotelů a restaurací. V ubytování byl pokles patrný už v únoru, podle analytika Czech Fund Lukáše Kovandy klesly tržby nejvýrazněji od listopadu 2018. Teprve březnové výsledky ale podle Petra Dufka z ČSOB ukážou, jak silně epidemie poznamenala toto odvětví. "Rovněž naznačí rychlost a hloubku recese české ekonomiky," dodal.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

16°C

Dnes je úterý 26. května 2020

Očekáváme v 17:00 16°C

Celá předpověď