Tramvaje po opravené trati v Olomouci jezdí rychlostí až 60 kilometrů za hodinu

foto První den provozu tramvají na modernizované trati Brněnská – Hraniční, 21. února 2025, Olomouc. Díky novým kolejím mohou tramvaje jezdit rychlostí až 60 kilometrů za hodinu. Rekonstrukce stála více než 225 milionů korun, většinu nákladů pokryla dotace z evropských fondů. PC

Olomouc - Rychlejší a pohodlnější cestování nabízí pasažérům opravený ústek tramvajové trati z centra Olomouce na sídliště Nová Ulice. Stavbaři rekonstruovali část vedoucí po Brněnské a Hraniční ulici, kde nyní mohou tramvaje po nových kolejích jezdit rychlostí až 60 kilometrů za hodinu, o deset kilometrů rychleji než v ostatních částech města. Tramvaje na opravenou trať vyjely dnes ráno zhruba po sedmiměsíční pauze. Rekonstrukce stála 225 milionů korun, většinu nákladů pokryla dotace z evropských fondů. Novinářům to dnes řekl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) Jaroslav Michalík.

Fotogalerie

"Cestování po modernizované trati bude rychlejší a jízda plynulejší. Vliv má nová infrastruktura i na okolí stavby, a to díky nízké protihlukové cloně," uvedl Michaliík. V kolejišti byla vysázena rostlina rozchodník, která bude mít podle Michalíka příznivý dopad na klima této lokality. Rekonstrukce trati byla zahájena loni v létě. "Nejnáročnější byl přesun stovek tun materiálu, počínaje odtěžováním neúnosných konstrukčních vrstev, přes návoz nových konstrukčních vrstev ze štěrkodrti až po realizaci nového tramvajového svršku," podotkl člen představenstva DPMO Petr Kocourek.

Modernizace tramvajové trati z centra města na Novou Ulici byla zaměřena na dva úseky, které byly v původním stavu z druhé poloviny 80. let. Součástí projektu byla i rekonstrukce zastávek Wolkerova, Fakultní nemocnice a Nová Ulice. Podle původního harmonogramu měla oprava skončit v závěru loňského roku, nakonec se ale protáhla o necelé dva měsíce. Po dobu rekonstrukce jezdily na Novou Ulici místo tramvají autobusy.

"MHD se v Olomouci rozvíjí vysokým tempem. Nejenže díky dotačním prostředkům pravidelně obnovujeme vozový park, v letošním roce přebírá dopravní podnik také devět nových moderních tramvají a připravuje se nákup elektrobusů. Kromě toho průběžně opravujeme a modernizujeme tramvajové tratě," řekl primátor Miroslav Žbánek (ANO). Radnice chystá stavbu třetí etapy tramvajové trati na sídliště Nové Sady. Město už má územní studii na modernizaci tramvajové trati v ulicích Palackého, Litovelská a třída Míru. "V přípravě je studie rekonstrukce trati v Hodolanské ulici. Dopravní podnik rovněž řeší projekt na bezhotovostní platbu jízdného ve vozidlech," dodal primátorův náměstek Miloslav Tichý (ANO).

DPMO předloni v autobusech a tramvajích přepravil 56,491 milionu cestujících. Ve srovnání s rokem 2022 jich bylo o 3,6 milionu víc. Počet přepravených lidí ale ještě nedosáhl hodnot z let před pandemií. Například v roce 2019 DPMO evidoval 57 milionů cestujících. Na osmi tramvajových a 24 autobusových linkách olomoucké MHD jezdí zhruba 150 tramvají a autobusů. Stoprocentním akcionářem DPMO je město Olomouc.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 10.09.2025 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je středa 10. září 2025

Očekáváme v 03:00 13°C

Celá předpověď