Téměř polovina českých e-shopů provozuje i kamenný obchod

foto Nákup na internetu, internetový prodej on-line shoping, eshop - ilustrační foto.

Praha - Zhruba 40 procent online obchodů v Česku má i svoji kamennou pobočku. Každý pátý provozovatel e-shopu přitom očekává, že podpoří jeho online aktivity, které jsou hlavním cílem jeho byznysu. Vyplývá to z nových dat společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v Česku třetina veškerých e-shopů. Nedávná studie Global Payments Trends Reports americké banky JP Morgan také ukazuje, že česká e-commerce je nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Prvenství by si podle ní Česko mělo udržet ještě další dva roky.

"Velká většina e-shopů vzniká jako malý nezávislý projekt při zaměstnání. Jeden z důvodů, proč je v Česku tak vysoký počet online obchodů ve srovnání s jinými zeměmi, je nejen jednoduchost při založení obchodu, ale zejména vidina budoucího ekonomického osamostatnění se," řekl ČTK ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Až 51,5 procenta provozovatelů e-shopů podle něj připustilo, že je jejich podnikání vedlejší aktivitou, při které mají ještě jiné zaměstnání. Podle průzkumu Shoptetu je přitom pro třetinu provozovatelů jejich e-shop první podnikatelskou zkušeností vůbec. Podle Uďana proto není překvapující, že většina těchto lidí pracuje na svém online obchodě sama bez zaměstnanců. Jde o 37,4 procenta všech českých, tedy více než 41 tisíc e-shopů. S maximálně pěti zaměstnanci si pak vystačí 48,5 procenta obchodníků.

Data Shoptetu dále ukazují, že online obchod zakládají nejčastěji lidé ve věku 26 až 35 let, další nejpočetnější věkovou skupinou jsou lidé do 45 let. Nejvíce podnikatelsky aktivní v online světě jsou lidé v Praze, kde je 36,5 procenta všech obchodů. Nad deset procent e-shopů z celého trhu sídlí ještě v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Oslovení provozovatelé vidí největší slabiny svého byznysu v marketingu a české legislativě, potýkali se například se zaváděním elektronické evidence tržeb nebo s pravidly pro ochranu osobních údajů.

Tuzemská e-commerce vzrostla podle nových dat JP Morgan meziročně o 16 procent a předstihla větší trhy, jako jsou Británie, Francie a Německa. Za Českem je na druhém místě s 14procentním růstem Itálie a na třetím s 13,5 procentaŠpanělsko. Prvenství si ČR drží i v nakupování přes mobil. Přesto čeští zákazníci v porovnání s jinými zeměmi nejčastěji využívají platby v hotovosti, zejména platby dobírkou nebo při převzetí zásilky.

Poprvé otevřel například kamennou prodejnu i online obchod s módou Zoot, a to v pondělí 26. srpna v pražském obchodním centru Černý Most. Zoot však loni nezvládl financování svého provozu, zadlužil se a dostal do potíží. Letos v lednu požádal insolvenční soud o ochranu před věřiteli. Firma prochází reorganizací, které chce využít k očištění od dluhů, jež dosahují 761 milionů korun.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je pátek 18. října 2019

Očekáváme v 23:00 13°C

Celá předpověď