Stát nechá most na pražské Výtoni opravit, nenahradí ho nová konstrukce

foto Železniční most pod Vyšehradem v Praze.

Praha - Most na pražské Výtoni nechá Správa železnic (SŽ) opravit, nenahradí ho nová konstrukce. Na jeho rekonstrukci, dostavbu dalšího mostu se třetí kolejí a na zastávku na výtoňské straně řeky vypíše novou mezinárodní architektonickou soutěž. Novinářům to dnes řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel SŽ Jiří Svoboda. Most podle Svobody stavbaři snesou a budou rekonstruovat na břehu, na pilířích ho v době opravy nahradí provizorní jednokolejná konstrukce. Stínový ministr dopravy z hnutí ANO Martin Kolovratník na dotaz ČTK sdělil, že s tímto řešením souhlasí. Ministr Kupka však podle něj měl rozhodnout už v roce 2023.

Nahrazení mostu v minulosti kritizovali místní samosprávy, spolky, památkáři a proti se vyjádřil i výbor UNESCO. Vznikla i odborná studie financovaná nadačním fondem pro záchranu mostu, podle které by bylo levnější a praktičtější stávající konstrukci opravit. Podle Kupky pak rekonstrukci doporučila i studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA), kterou ministerstvo obdrželo v minulých dnech. "Zhodnocení všech vstupů říká, že se Česká republika má vydat směrem rekonstrukce," řekl ministr.

Ministerstvo zveřejnilo předběžný harmonogram dalšího postupu, podle kterého by měla provizorní konstrukce nahradit tu stávající na přelomu let 2027 a 2028. Práce na opravě snesené konstrukce, stavbě nového mostu s třetí kolejí a vybudování zastávky na výtoňské straně Vltavy by pak měly začít na konci roku 2029 a být dokončeny na konci roku 2032.

"Nyní souhlasím s návrhem technického postupu ze strany SŽ. Most se musí snést celý a udělat komplet rychlé provizorium. Kvůli kapacitě železniční dopravy," řekl na dotaz ČTK poslanec a stínový ministr Kolovratník. Ministr Kupka však podle něj měl rozhodnout již v prosinci 2023 a neměl nechat Správu železnic vynaložit peníze na architektonickou soutěž na nový most. "Bude zajímavé, pokud zjistíme, že se někteří 'experti' mýlili a most je neopravitelný," poznamenal. Za prioritu však pokládá čas a kapacitu dopravy.

Posudek HIA podle ministra přišel s podobnými závěry jako výbor UNESCO. "Podobně ukazuje, že nejvyšší hodnotou mostu je právě pozice původní konstrukce v daném místě," řekl. Původní plán byl takový, že by původní konstrukce sloužila proti proudu Vltavy jako lávka pro pěší mezi Velkou Chuchlí a Modřany.

 

Novou architektonickou soutěž plánuje SŽ vypsat na konci příštího roku a výsledek mít do konce roku 2027. Na jejím zadání bude státní organizace spolupracovat s hlavním městem a Národním památkovým ústavem (NPÚ), jehož ředitelka Naděžda Goryczková se dnešní tiskové konference také zúčastnila a změnu přístupu k mostu uvítala.

Při přípravě zadání se bude řešit i přesné umístění nové stavby se třetí kolejí nebo zastávka na výtoňské straně, která by se mohla posunout z Výtoně směrem k bývalému vyšehradskému nádraží. Hlavní město nicméně preferuje její ponechání v nyní plánovaném místě u nábřeží. V plánu je podle SŽ také zvednutí mostu na Výtoni, kde nízko umístěná mostovka způsobuje problémy v tramvajovém provozu. Životnost opraveného mostu má být dalších 100 let, dodal Svoboda.

Po snesení konstrukce podle Svobody SŽ prověří i případné nutné opravy pilířů. Ředitelův náměstek Mojmír Nejezchleb k plánované provizorní konstrukci řekl, že její umístění bude možné až po přemístění inženýrských sítí, které mostem vedou. Budou vést pod Vltavou.

Současný most bude podle náměstka možné do snesení zajistit v nynějším provozu, kdy je rychlost omezena na 20 kilometrů v hodině a pouze pro jeden vlak v jednu chvíli, s pomocí takzvaného bandážování. "Tato opatření by měla spolehlivě ty konstrukce udržet v tom stavu, v jakém jsou teď," řekl. Dodal, že na jednokolejném provizoriu bude pravděpodobně možné rychlost zvýšit na 40 kilometrů v hodině.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872, tehdy byl jednokolejný. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil dvoukolejný most. Se svou historickou nýtovanou konstrukcí představuje podle odborníků významnou technickou kulturní památku v pražské památkové rezervaci. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několikátým rokem výrazně omezen, SŽ považovala za nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi.

Spolky vítají opravu mostu na Výtoni, autoři návrhu jeho nahrazení jsou zklamaní

Občanské spolky ocenily, že Kupka rozhodl o rekonstrukci mostu na pražské Výtoni, byť některé s výhradami. Naopak autoři návrhu nahrazení mostu novým jsou zklamaní, podle nich stát upřednostnil památkový zájem nad všechny ostatní. Vyplývá to z vyjádření, která má ČTK k dispozici.

Za zachování mostu dlouhodobě bojovaly občanské spolky, proti nahrazení byly i místní samosprávy či památkářské organizace. Podle zakladatele iniciativy Nebourat.cz Pavla Štorcha je dobře, že ministr přiměl SŽ k dodržování českých zákonů. "Jsme rádi, že jsme mohli ukázat sílu občanské společnosti," řekl ČTK.

Zvolené řešení rekonstrukce Štorch nicméně nepovažuje za hospodárné ve srovnání s návrhem studie, kterou nechal zpracovat Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu, jenž založili podnikatelé Tomáš Bistřický, Martin Vohánka a Jan Barta. Ten navrhoval snášet k opravě vždy jen jednu ze tří částí mostní konstrukce, kterou by vždy nahradila provizorní. Tak by bylo potřeba vyrobit jen jednu část, zatímco podle nynějšího plánu SŽ budou nutné všechny tři. "Zavání to velkou neefektivitou," řekl Štorch.

Samotný nadační fond je smířlivější. "Rekonstrukce s dostavbou třetí koleje nabízí rychlost a minimalizaci výluk, což je nejlepší řešení pro železniční dopravce, jejich cestující i Pražany," uvedl Bistřický. Doplnil, že zástupci fondu se těší na další dialog. "Naši studii dáváme zcela zdarma k dispozici a také naši experti jsou připraveni v dalších krocích pomoci svými znalostmi a zkušenostmi z rekonstrukcí desítek podobných mostů po celém světě," sdělil.

Zklamáni jsou však zástupci společnosti 2T engineering, která uspěla v dřívější soutěži SŽ s návrhem nahrazení mostu, a tým firem SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, který k němu připravoval projektovou dokumentaci. Ve společném prohlášení uvedli, že rozhodnutí ministra znamená upřednostnění hlediska památkové ochrany a konzervace nad všemi ostatními.

"Praha je unikátní a cenná díky vrstevnatosti své architektury. Co historické období, to nějaká vrstva. Stávající podoba přístupu k památkové ochraně ale nedává šanci současnosti, aby ukázala svůj um a něco po sobě zanechala. Naše generace nemá právo vytvořit v Praze novodobou vrstvu," uvedli projektanti. Je jim líto i úsilí vynaloženého na legitimní soutěž, jejíž výsledky kvůli politice nakonec skončí v šuplíku.

Zachování stávajícího mostu dlouhodobě prosazovaly památkářské organizace, zvolený směr dnes na Kupkově tiskové konferenci ocenila i ředitelka Národního památkového ústavu (NPÚ) Naďa Goryczková. "Jsme připraveni spolupracovat, jsme ztotožněni s tím, že se most bude snímat a opravovat na břehu, že tady bude provizorní kolej," řekla. Podle ní se odborníci NPÚ budou na přípravě nové soutěže podílet a bude se muset dořešit spousta detailů.

Zachování mostu podpořil i Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS). "Záchrana mostu je prioritní, rozhodnutí o rozdělení na samostatnou opravu mostní konstrukce a ostatní práce představuje moudré řešení," uvedl jeho prezident Martin Horáček. Podle něj zvolené řešení také zajistí, že stát nebude v konfliktu s památkovým zákonem a mezinárodními dohodami UNESCO.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 16.09.2025 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je úterý 16. září 2025

Očekáváme v 17:00 16°C

Celá předpověď