Mezi společnostmi, které se představí na nadcházejících Dnech NATO a Vzdušných sil Armády České republiky, bude i European Air Services, která patří do divize Aerospace holdingu Czechoslovak Group. Na mošnovském letišti představí tato firma několik vrtulníků, které používá k výcviku vojenských i civilních pilotů. Pro návštěvníky Dnů NATO jsou připraveny vyhlídkové lety.
Dne 22. srpna tohoto roku bylo oznámeno, že Armáda ČR koupí osm amerických víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bitevní AH-1Z Viper. Toto řešení zvítězilo nad konkurenční nabídkou, jež obsahovala dvanáct středních víceúčelových strojů UH-60M Black Hawk. Přesto je velmi pravděpodobné, že se „Černí jestřábi“ v českém letectvu výhledově objeví, a to jako náhrada současných helikoptér Mi-8/17. Česko se tak zařadí mezi uživatele nových amerických vojenských vrtulníků, což zákonitě přináší otázky, jak tento vysoce náročný přechod na zcela nové technologie co nejlépe zvládnout.
Velké změny v leteckém výcviku
Přestože si to laická veřejnost zpravidla neuvědomuje, v leteckém výcviku se v poslední době odehrálo mnoho významných změn. Vedle velkého rozmachu nové generace simulátorů, díky kterým je dostupný mnohem realističtější výcvik než dříve, je to také skutečnost, že se mnoho vzdušných sil de facto vzdalo značné části „organických“ výcvikových kapacit. Respektive že už ve své sestavě mají podstatně nižší počet výcvikových strojů a některé části výcviku neprovádějí ve vlastní režii vůbec. Důvodem je mimo jiné snaha ušetřit provozní náklady letecké techniky: v době mimo výcvikové kursy mají cvičné stroje velmi omezené využití, ale letectva je stejně musejí udržovat v provozuschopném stavu.
Jedním z oblíbených řešení se proto stalo předání aspoň části leteckého výcviku jiným subjektům, které fungují mimo rámec samotných ozbrojených sil. V řadě zemí řeší část výcviku soukromé firmy, v nichž zpravidla pracují jako instruktoři bývalí vojenští piloti a které provozují různé typy letounů či helikoptér. Jinou možností je přesunutí těchto kapacit ke státním podnikům, což je řešení, pro které se rozhodla i Armáda ČR, protože od roku 2004 zajišťuje kompletní výcvik pilotů firma Centrum leteckého výcviku (CLV), která náleží pod státní podnik LOM Praha. Kromě výše zmíněné úspory nákladů je možné uvést také další výhody, jako je možnost poskytovat za úplatu výcvik pilotům za zahraničí. To se reálně děje v případě CLV.
Nové výcvikové kapacity na Slovensku
Slovensko se v případě osádek svých vojenských helikoptér rozhodlo pro první uvedenou cestu, to je pro smlouvu s privátním subjektem. Po řadu let jím byla společnost Heli Company, která od roku 2004 provedla výcvik zhruba 150 pilotů pro vrtulníky Mi-8/17 a Mi-24, tedy původně sovětské stroje, které již přestávaly vyhovovat soudobým požadavkům. Na počátku roku 2015 se objevily zprávy, že Slovensko uvažuje o zakoupení nových amerických vrtulníků UH-60M Black Hawk od firmy Sikorsky. V březnu ministerstvo zahraničí USA schválilo možný prodej devíti strojů se dvěma náhradními motory a přístrojovým vybavením a 30. dubna 2015 ministr obrany oficiálně potvrdil, že se Slovensko stane uživatelem „Černých jestřábů“.
Ačkoli se rozpoutaly debaty o správnosti tohoto kroku, nesporným faktem je, že jen málo typů vrtulníků dokáže nabídnout provozem tak osvědčenou konstrukci jako právě Black Hawk. Poprvé vzlétl v roce 1974, vznikly desítky verzí a v USA i u licenčních dodavatelů bylo vyrobeno přes 4000 kusů. Kromě mnoha ozbrojených sil a sborů provozují „Jestřáby“ rovněž civilní zákazníci pod jménem S-70, což je původně interní název společnosti Sikorsky. Dosud nejnovější provedení UH-60M přepraví maximálně patnáct osob (dva piloty, dva střelce a jedenáct pasažérů), případně až tunu nákladu, eventuálně max. čtyři tuny na vnějším závěsu. První dva sériové kusy UH-60M pro slovenské vzdušné síly byly předány v červnu 2017.
Přechod na zcela novou techniku amerického původu ale postavil slovenské letectvo před důležitou otázku zajištění výcviku. Vzhledem k dobrým zkušenostem s firmou Heli Company se nabízelo pokračovat v cestě kooperace se tímto soukromým subjektem, ale firma Heli Company pro takový úkol neměla kapacity. Záhy přišla nabídka od skupiny Czechoslovak Group (CSG), která sdružuje množství slavných značek z oblasti zbrojního a strojírenského průmyslu a poskytuje i rozsáhlé spektrum služeb. Do její struktury patří též divize CSG Aerospace, pod níž spadají firmy zaměřené na leteckou techniku a letecké služby včetně společnosti European Air Services (EAS). Ta vznikla v roce 2012 a zabývá se i prodejem a údržbou helikoptér a zabezpečováním výcviku pilotů. Na bázi kooperace EAS a holdingu MSM Group, který patří do CSG, byla roku 2013 založena nová firma Slovak Training Academy (STA). Tato nová společnost zahájila v listopadu 2017 fungování moderního výcvikového centra, které se nalézá na mezinárodním letišti v Košicích. V loňském roce získala STA dominantní podíl v Heli Company a stala se faktickým dodavatelem výcviku pro slovenské vrtulníkové letectvo.
Slovak Training Academy a slavní Černí jestřábi
Pro úplnost je možné dodat, že Heli Company cvičila piloty na vojenském letišti v Prešově, ale jako lokalita pro STA byly zvoleny daleko větší Košice, kde se nachází rozsáhlejší zázemí s menší hustotou obyvatelstva. Výhodou je blízkost Letecké fakulty Technické univerzity v Košicích, kde se teoreticky připravují budoucí piloti slovenských vzdušných sil. Na košickém letišti se tak dnes nachází působivá vrtulníková flotila pod hlavičkou EAS, která se navíc dále rozrůstá. Největší podíl mají samozřejmě lehké stroje, kterých je přítomno celkem čtrnáct. Jde o šest vrtulníků Schweizer S-300 CBI, tři MD Helicopters MD-500E, jeden MD-530F, dva Bell 206 a dva Aérospatiale AS-355N Ecureuil 2. Během tohoto září se mají přidat další dva vrtulníky S-300 CBI a nejpozději v prosinci by měl dorazit druhý MD-530F. Kromě toho by měl být ještě v září přibýt jeden neletový MD-530 pro výcvik mechaniků. V oboru středních víceúčelových helikoptér má EAS dlouhodobě pronajaté dva kusy Mi-8MTV, nesporně největší zájem vyvolávají „Černí jestřábi“.
Proslulé UH-60 slouží u armád, letectev, námořnictev, policejních sborů a dalších bezpečnostních složek v desítkách zemí. Kromě toho je kupují i někteří civilní zákazníci, avšak naprostá většina nestátních uživatelů se nachází v USA. Mezi výjimky náleží právě firma EAS, která je jedinou evropskou firmou, provozující „Černé jestřáby“ ve verzi UH-60A. Navzdory tomuto označení, které odpovídá první sériové variantě pro US Army, jde o upravené stroje, které prodělaly všechny modifikace pro civilní provoz v Evropě a mají palubní desky uzpůsobené též pro činnost v noci, resp. pro piloty mající brýle nočního vidění. Donedávna vlastnila EAS pouze jediný exemplář UH-60A, v létě 2019 dorazil druhý vrtulník a do října 2019 by měly dopraveny další dva kusy. Kromě této čtveřice letových strojů mají být dodány dva neletové kusy k výcviku mechaniků, první v září a druhý v listopadu 2019. Pro úplnost je třeba dodat, že do flotily EAS řadí i jeden lehký letoun Tecnam P90. V Košicích se nachází také sestava simulátorů, a sice čtveřice letových pro stroje UH-60A, Bell 206, AS-350 a Mi-8MTV a jeden pro výcvik pozemního personálu, respektive mechaniků pro UH-60.
Nejširší možnosti výcviku pilotů a techniků pro vrtulníky
EAS, potažmo STA, zajišťuje od začátku základní výcvik osádek vrtulníků a typový výcvik. Ten může být uzpůsobený jak pro civilní zákazníky, tak pro armádní, policejní a další bezpečnostní složky. Školení se vždy upravuje podle požadavků zákazníka a většinou je sestaveno z různých modulů, které obsahují teorii (hlavně angličtinu), základní výcvik (různé úrovně licencí), pokročilý výcvik (např. létání v noci nebo ve velkých výškách), úkolový výcvik (mimo jiné činnost v horách, vyhledávací a záchranné akce, práce s lanem apod.) a konečně bojový výcvik (třeba bojové manévry, let ve formaci nebo průzkumné akce). Vedle toho jsou v nabídce samostatné specializované kursy pro zvýšení kvalifikace pilotů, např. pro vyhledávací a záchranné operace, činnost s brýlemi pro noční vidění, akce v městské zástavbě nebo protipožární zásahy. K dlouhodobě poskytovanému letovému výcviku byl nově přidán i výcvik mechaniků, respektive pozemního personálu, který opět obsahuje základní a typový výcvik a přizpůsobuje se požadavkům klienta. V září 2019 začíná školení mechaniků pro UH-60 pro síly zatím nejmenovaného zákazníka.
Hlavní činnost pochopitelně představuje výcvik pilotů pro slovenské letectvo a personál dalších spojeneckých ozbrojených sil. STA těsně spolupracuje s americkou vládou, která využívá služby této firmy v rámci vojenské pomoci spojencům. V loňském roce začali v Košicích cvičit piloti z Afghánistánu, jehož letectvo přejde z vrtulníků Mi-8/17 na nové „Jestřáby“. Zařízení STA může každý rok zajistit základní výcvik pro zhruba 50 až 75 pilotů. Zahrnuje základní angličtinu, leteckou angličtinu podle standardů ICAO, teoretickou pozemní přípravu, létání na pozemním simulátoru a praktickou výuku ve vrtulníku. Každý rok se pro dalších zhruba 50 pilotů uskutečňuje též typový výcvik, a to pro helikoptéry Mi-8MTV a UH-60. Adepti nejprve absolvují výuku teorie spojenou s příslušným typem, následuje pozemní příprava na simulátoru a poslední fázi reprezentuje praktická letová výuka ve vzduchu. V každém případě lze očekávat, že klientů bude přibývat a že EAS/STA bude dále expandovat. Tomu odpovídá očekávání, že nynější počet cca 350 zaměstnanců se může během 15 měsíců až zdvojnásobit. Kromě výcviku pilotů zajišťuje EAS i nejrůznější letecké práce, prodej a údržbu vrtulníků a dodávky součástí, a to vždy podle specifických potřeb každého zákazníka.
Letecké výcvikové zařízení STA v Košicích představuje pozoruhodný projekt. Jeho potenciál podtrhuje skutečnost, že byl vybudován za částku asi 25 milionů dolarů, která představuje výhradně investici CSG. Nešlo tedy o dotaci z veřejných financí. Holding CSG se tímto rozhodl pro významný krok v oblasti privatizace leteckého výcviku. Jde o trend, jímž se inspiruje řada ozbrojených sil (nejen) států NATO a Evropské unie. STA disponuje rozsáhlým a stále se rozrůstajícím se parkem vrtulníků (včetně výkonných „Černých jestřábů“ čili UH-60) a vynikajícím personálem zkušených pilotů. EAS už deklarovala, že je připravena kooperovat i s Českou republikou v rámci zajištění výcviku pilotů pro nové helikoptéry. Potenciál, schopnosti a zkušenosti STA jednoznačně ukazují, že může jít o vhodného partnera, který dokáže dodávat prvotřídní výcvikové služby a může přispět k prohloubení středoevropské spolupráce.