Varšava - Společnost RegioJet v Polsku zrušila většinu připravovaných nových spojů, na které si cestující už koupili jízdenky. Na svém webu to napsal server listu Gazeta Wyborcza (GW). RegioJet podle něj odvolal více než polovinu spojů, na které zahájil prodej jízdenek v novém jízdním řádu platném od 14. prosince. Soukromý český dopravce, který se měl stát konkurencí pro polskou státní společnost PKP Intercity, měl problémy s vagony a nepodařilo se mu zajistit personál.
RegioJet v Polsku zahájil provoz v polovině září na trati mezi Varšavou a Krakovem. Krátce nato výrazně zlevnily jízdenky dosavadního monopolního dopravce PKP Intercity. RegioJet uváděl, že počítá s tříměsíčním zkušebním provozem, dokončením náboru posádek vlaků a vytvoření prodejní sítě jízdenek, aby v novém jízdním řádu od neděle 14. prosince spustil nové spoje do dalších měst - Gdaňsku, Poznaně a do Prahy.
Časem se ale ukázalo, že to Češi nebudou mít v Polsku snadné, píše GW. PKP Intercity a další státní firmy vytvářely potíže a RegioJet měl problémy s organizací svých základen ve Varšavě a Krakově.
V listopadu šéf PKP Intercity Janusz Malinowski obvinil šéfa RegioJetu Radima Jančuru z vydírání, Jančura mu prý vyhrožoval známostmi v Evropské komisi a v médiích, pokud české vlaky nebudou smět jezdit v atraktivních časech. Při vytváření jízdního řádu, za což odpovídá státní firma Polskie Linie Kolejowe (PLK), se ukázalo, že pro RegioJet není místo. Část vlaků mezi Varšavou a Krakovem měla jezdit oklikou, cesta by tak trvala více než tři hodiny místo 2,5 hodiny.
RegioJet v posledních týdnech spustil druhý spoj mezi Varšavou a Krakovem. Stávalo se ale, že vlakové soupravy nebyly úplné. Češi také velmi váhali se zahájením prodeje jízdenek na nové spoje v Polsku platné od 14. prosince, přestože dříve slibovali, že začnou s předstihem 40 dnů. Z firmy zaznívalo, že si nemůže pronajmout od PKP pokladny v hlavní hale na centrálním nádraží, píše GW.
Dva dny před spuštěním nového jízdního řádu - tedy dnes, v pátek 12. prosince - společnost PKL zveřejnila komuniké, podle kterého ji RegioJet ve čtvrtek odpoledne informoval, že se zříká téměř poloviny dříve zamluvených tras.
Tak náhlé a rozsáhlé odstoupení od dohodnutých spojů způsobuje vážné narušení připravovaného jízdního řádu a vytváří závažné potíže cestujícím, uvedla polská společnost. O situaci vyrozuměla úřady a zvažuje právní kroky. Postup RegioJetu označila za nezodpovědný.
Hlavní konkurent RegioJetu dnes také vydal prohlášení a mimo jiné vyjádřil pobouření nad rozhodnutím, které je podle něj krajně nezodpovědné a které pocítí cestující o svátcích. Podle PKP Intercity jde o "bezprecedentní situaci na polském železničním trhu".
Gazeta Wyborcza se snažila RegioJet kontaktovat, ale tvrdí, že ve firmě nikdo nepřijímal hovory. Mluvčí společnosti Lukáš Kubát podle deníku jen poslal komuniké s informací, že mezi Krakovem a Varšavou budou od 14. prosince jezdit tři místo šesti plánovaných spojů denně v každém směru. Trasa jednoho z nich bude prodloužena z metropole do Gdyně.
"Rozhodli jsme se neriskovat a předejít potenciálním dopravním problémům. Proto jsme start žlutých vlaků rozložili do delšího období," uvedl Jančura podle komuniké.
Deník se neoficiálně dozvěděl, že se v Polsku nepodařilo získat dostatek strojvedoucích a vlakvedoucích. Mluvčí Kubát se k této otázce nevyjádřil. Prohlásil jen, že avizované spoje budou postupně zprovozněny v nejbližších týdnech.
Jančura se omluvil cestujícím za nepříjemnosti a přislíbil odškodné 100 zlotých (přes 570 Kč), napsal deník, a zveřejnil také vyjádření zklamaných cestujících. "Jsem velice rozčarovaný," řekl jeden z čtenářů, který si od konkurence na kolejích sliboval lepší výsledky. "Takové fiasko na začátku naruší důvěru," dodal.











