Přejezd v Černožicích, kde zahynuli čtyři lidé, dostane závory

foto Při srážce osobního vozu s vlakem na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku zemřeli 14. července 2019 čtyři lidé - dva dospělí a dvě děti, kteří cestovali v autě. Nehoda se stala na přejezdu se světelnou signalizací před 15:00. S autem se srazil spěšný vlak jedoucí z Trutnova do Hradce Králové.

Černožice (Královéhradecko) - Železniční přejezd v Černožicích na Královéhradecku, kde v neděli při dopravní nehodě zahynuli čtyři lidé, dostane do října závory. Dosud je na něm světelné a zvukové výstražné zabezpečovací zařízení. Závory bude mít i druhý železniční přejezd v Černožicích poblíž hřbitova, kde je zatím také světelná a zvuková signalizace. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Osazení přejezdů závorami je součástí přestavby železniční stanice v nedaleké Jaroměři za více než 900 milionů korun, zahájené loni v únoru. Podle původních plánů měly přejezdy dostat závory již loni, ale vše zdržel záchranný archeologický výzkum v přestavované jaroměřské stanici.

"V pondělí na přejezdu v Černožicích začaly přípravné výkopové práce pro instalaci závor," řekl Tesař. Hlavní práce na stavbě závor jsou naplánovány na dobu výluk na trati, které kvůli přestavbě jaroměřské stanice potrvají od 24. července do poloviny prosince.

Stavbu závor na černožických přejezdech SŽDC podle Tesaře zařadila do projektu přestavby jaroměřské stanice na základě požadavku obce. Na přejezdech se v minulých letech stalo několik nehod, srážka vlaku s autem v květnu 2011 skončila úmrtím řidiče auta.

Ve stanici Jaroměř stavbaři udělají nové kolejiště a nová nástupiště, vybudují podchod a výtah na nástupiště. Osadí také nové zabezpečovací zařízení, do kterého bude napojeno i závorové zabezpečení přejezdů ve čtyři kilometry vzdálených Černožicích. Vše by mělo být hotové zhruba v polovině roku 2020.

Při nedělní srážce spěšného vlaku s osobním autem na černožickém přejezdu v Hradecké ulici zemřeli dva dospělí a dvě děti. Podle Drážní inspekce výstražná světla na přejezdu v době nehody fungovala. Před srážkou jel vlak vysokou rychlostí a po nárazu před sebou auto tlačil přibližně 300 metrů. Auto podle policie řídila žena. Na přejezd vjela po odbočení z hlavní silnice a jela směrem do obce.

Do r. 2023 budou závory na všech přejezdech na silnicích 1. tříd

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybuduje do roku 2023 na téměř všech přejezdech na silnicích první třídy závory. Do konce letošního roku budou závory na 132 ze 164 přejezdů. Uvedla to dnes v tiskové zprávě. Reaguje tak na rostoucí počet nehod na nezabezpečených přejezdech. Jen o posledním víkendu po střetu s vlakem zahynulo pět lidí.

"Naší základní prioritou je doplnění či instalace závor k přejezdovému zabezpečovacímu zařízení na silnicích I., II. a III. tříd a na místních a účelových komunikacích všude tam, kde to bude technicky proveditelné, účelné a bude na takovém řešení shoda účastníků stavebního řízení," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Závorami chce správce kolejí postupně vybavovat všechny rekonstruované přejezd. Z cenové analýzy vyplývá, že finanční rozdíl přejezdu se závorami a bez závor je deset až 15 procent celkové investice, což je podle Svobody s ohledem na významný bezpečnostní přínos z celospolečenského hlediska akceptovatelné. Pro vybavení přejezdů se také budou používat kompozitní závory s moderními a trvanlivými reflexními prvky.

Další prioritou SŽDC je zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech ve městech a obcích či tam, kde se stávají vážné nehody. Nejčastěji jde o doplnění závor a funkcionality sekvenčního sklápění břeven závor, rekonstrukci přejezdu či jeho zrušení a náhradu mimoúrovňovým křížením nebo zřízením náhradního přístupu. Náklady na kompletní vybavení přejezdu včetně závor dosud zabezpečeného pouze výstražnými kříži se zpravidla pohybují do deseti milionů korun. Dovybavení břevny závor u stávajících přejezdů stojí jednotky milionů korun.

Cestou ke zvyšování bezpečnosti na přejezdech je také instalace moderních technologií. Ve třech lokalitách, konkrétně v Pardubicích, Olomouci a ve Studénce testuje SŽDC detektory překážek. Na několika desítkách železničních přejezdů jsou aktuálně nainstalovány kamery se záznamem situace na lokálním úložišti. Aktuálně je ukončeno testování kamerové technologie s automatickou detekcí přestupku a automatickou detekcí registrační značky vozidla.

Počet přejezdů se rovněž snižuje. Loni ubylo 26 křižovatek silnice a železnice.

Správa železniční dopravní cesty investuje ročně přibližně miliardu korun na zlepšení zabezpečení všech typů železničních přejezdů. Každý rok se tak zvýší úroveň zabezpečení na přibližně 150 úrovňových kříženích.

Ke konci loňského roku bylo na českých železnicích 7858 přejezdů, z toho bylo 3720 zabezpečeno výstražnými kříži a 4138 bylo vybaveno světelnou a zvukovou signalizací, z toho 1418 navíc se závorami

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

9°C

Dnes je neděle 8. prosince 2019

Očekáváme v 9:00 6°C

Celá předpověď