Česká společnost Excalibur Army předvede na Dnech NATO 2019 nové střední univerzální pancéřované vozidlo Patriot II postavené na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks. Premiéru si stroj odbyl na veletrhu IDET 2019, česká veřejnost si jej mohla prohlédnout zblízka i na akci Bahna 2019.
Nejnovější české obrněné vozidlo Patriot II vzbudilo pozornost u účastníků 6. ročníku Fóra velitelů pozemních sil v Evropě, které se konalo v polovině září v Praze. V areálu Břevnovského kláštera jej firma Excalibur Army představila společně s dalšími výrobky společností holdingu Czechoslovak Group a ostatních partnerských firem Fóra. Patriot II nebude chybět ani na nadcházejících Dnech NATO na mošnovském letišti.
Na letošním veletrhu IDET získal Patriot II 4x4 ocenění Zlatý IDET, a to díky unikátní konstrukci i výkonům. Patriot druhé generace je, stejně jako jeho předchůdce Patriot 4x4, vozidlo modulární koncepce, ale nově spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tuny. Díky své univerzálnosti a modularitě je vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Představuje efektivní platformu pro velitelská, spojovací, komunikační, protichemická či zdravotnická vozidla, nebo jako nosič zbraňových systémů. Najde rovněž uplatnění u bezpečnostních sil a civilních složek, jako jsou například policie, hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 milimetrů nebo dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 milimetrů nebo granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.
Stejně jako jeho předchůdce i Patriot II využívá podvozek Tatra s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 metru, příkop do šířky 0,9 metru a také stoupavostí 45 stupňů. Brodivost bez přípravy dosahuje hodnoty 1,2 metru. Maximální technicky přípustná hmotnost se u novinky zvýšila na 17,5 tuny, Patriot II se oproti první generaci i zvětšil, délka činí 6250 milimetrů, prodloužil se zároveň i rozvor na 3650 milimetrů, šířka vozu je 2550 milimetrů a výška 2800 milimetrů. Díky těmto parametrům je Patriot II snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly.
Nový vůz dostal výkonnější pohonné jednotky, což mu společně s podvozkem Tatra zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích. K dispozici je nyní motor Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW nebo vzduchem přímo chlazený motor Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW. S nimi může Patriot II dosahovat maximální rychlosti až 110 kilometrů v hodině, v terénu pak 45 kilometrů v hodině. U Patriotu II se prodloužil i jízdní dosah, ten nyní činí 700 kilometrů oproti 500 km u předchůdce.
Patriot II je zabezpečen proti účinkům zbraní hromadného ničení speciální filtroventilací zahrnující i klimatizaci, takže vojákům není ani zima ve velkých mrazech, ani horko při tropických teplotách.
Změny doznala odolnost vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569. Nechybějí protivýbuchová sedadla v kabině, která má větší prostorem pro osádku. Podlaha kabiny je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot II je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.