Na blížících se Dnech NATO představí společnosti holdingu Czechoslovak Group několik novinek letošního roku. Bude mezi nimi i speciální vozidlo Treva-15 ((Tactical Recovery and Evacuation Vehicle) od šternberské společnosti Excalibur Army. Jde o český taktický vyprošťovací a odsunový automobil, který měl světovou premiéru na letošním veletrhu IDET v Brně. Jeho základ tvoří podvozek modelové řady Tatra Force.
Po stránce výrobní i logistické jde o automobil, který není závislý na zahraničních dodavatelích. To znamená, že podvozek, nástavba i veškeré komponenty, zařízení a systémy jsou českého původu. Jak už bylo řečeno, základem vozidla je tatrovácký podvozek řady Force s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 8x8. K pohonu slouží vzduchem přímo chlazený osmiválec Tatra T3C-928.90 o výkonu 300 kW, díky němuž se Treva-15 může po zpevněných komunikacích pohybovat rychlostí až 80 kilometrů v hodině, v těžkém terénu pak až 25 kilometrů v hodině. K dispozici je manuálně přímo řazená nebo automatizovaná převodovka.
Vyprošťovací prostředek Treva-15 vychází svou koncepcí i konstrukčním řešením z osvědčeného vozidla AV-15 sloužícího několik desítek let ke stejným účelům v armádě i u civilních provozovatelů. Novinka si zachovává provozní odolnost, spolehlivost a zároveň je snadné ji obsluhovat. Umožňuje ale vyprošťování a odsun automobilů, obrněných kolových vozidel a další techniky pomocí nově vyvinutých vyvěšovacích, tažných a vázacích přípravků, které jsou uzpůsobeny i pro práci s obrněnci Pandur II CZ 8x8 z výzbroje české armády. Ostatně návštěvníci IDETu měli možnost ve venkovní expozici vidět vůz Treva-15 v konfiguraci s polovyvěšeným samohybným minometem 120 mm ShM Pandur II 8x8, což jasně demonstrovalo schopnosti a možnosti novinky.
Tyto nově vyvinuté přípravky lze využít i samostatně jako modernizační prvek pro zavedené AV-15. Oproti AV-15 se u typu Treva-15 výrazně zvýšily výkony při vyprošťování a odsunu techniky. Dokáže odsunovat vozidla až do hmotnosti 40 tun pomocí tažné tyče, v polovyvěšeném stavu pak do hmotnosti 30 tun a má schopnost tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 65 tun. Treva-15 také disponuje jeřábem, který může mít nosnost 15 až 20 tun. Vedle toho má k dispozici hlavní naviják s délkou lana 150 metrů a s maximální tažnou silou 44 tun v případě, že je lano opatřeno dvěma kladkami. V přímém tahu pak může naviják vyprošťovat vozidla do hmotnosti 14,7 tuny, s jednou kladkou do 29,4 tuny. K výbavě automobilu patří i pomocný naviják o tažné síle 0,6 tuny a s délkou lana 320 metrů.
Zásoba paliva ve vlastních nádržích vozu vystačí na dojezd 800 kilometrů. Tatrovácký podvozek novému vyprošťovacímu automobilu umožňuje překonávat kolmé překážky do výšky 0,4 metru, překračovat příkopy o šířce dva metry a brodit se přes vodní překážky bez přípravy do hloubky 1,2 metru, s přípravou pak do 1,5 metru. Vůz také zvládá stoupání se sklonem až 30 stupňů a statický příčný náklon rovněž do 30 stupňů.
Konstruktéři z Excalibur Army zvolili pro nový vyprošťovací a odsunový automobil tatrováckou prodlouženou kabinu modelové řady Force se čtyřmi dveřmi. Je v ní prostor pro řidiče, operátora a čtyři další osoby. Treva-15 je schopen transportovat společně s odtahovaným vozidlem i jeho osádku. Automobil Treva-15 je možné osadit i jinými typy kabin z produkce automobilky Tatra Trucks, včetně pancéřovaných provedení.
Vozidlo je rovněž opatřeno samostatnou elektrocentrálou se svařovacím i řezacím zařízením s možností připojení elektrického nářadí, které je ve výbavě vozidla. K inventáři automobilu patří dále radlice a dílenské pracoviště či přetěžovací zařízení a zařízení k ochraně proti kontaktu s vedením vysokého napětí. Možnosti vybavení jsou daleko širší, jeho podoba závisí na požadavcích uživatelů.