Letadlo na přání? ZALL JIHLAVAN to zařídí

foto Šéf v kokpitu. Ředitel Radek Filip v jednom z firemních strojů

Jihlavský dodavatel ultralehkých letounů do celého světa přistál čerstvě ve vyšší lize. „Díky německé akvizici skupina Skyleader vyrábí také letouny pro všeobecné letectví. V Česku plánujeme výstavbu vlastní výrobní haly,” vypočítává výkonný ředitel Radek Filip.

Právě jste koupili německou společnost Xtremeair GmbH, která je výrobcem celokovových a kompozitových akrobatických leteckých speciálů. O jak zásadní počin jde?

Získali jsme společnost, která je certifikována pro výrobu letadel podle EASA PART 21. To znamená, že splňuje požadavky pro výrobu v kategorii Všeobecné letectví (General Aviation). Všeobecné letectví je výše než ultralighty, v nichž patříme mezi přední světové výrobce. Rozdíl mezi ultralehkými letadly (ULL) a letadly všeobecného letectví je například ve vzletové hmotnosti a řadě dalších parametrů, tudíž také v typovém certifikátu a v možnostech využití letadel. Ultralighty certifikáty Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) mít nemusí, do vzduchu je pouští Letecká amatérská asociace ČR, zatímco letadla vyšších kategorií ano.

Letadlo  Skyleader 600

Německý deal se tedy stal vstupenkou do této vyšší ligy?

Ano. Stali jsme se stoprocentním vlastníkem zmíněné německé firmy a rozšířili své portfolio o významný segment, o který jsme měli zájem. Coby specialisti na konstrukci, výrobu, prodej a údržbu v kategorii ultralight a LSA pod značkou SKYLEADER se nám tímto otevírají nové možnost a příležitosti pro spolupráci na velmi zajímavých projektech a další synergie v rámci skupiny.

Za dobu své 20leté existence jste získali zákazníky po celém světě, kde nejvíce?

Máme mnoho letadel v Itálii, Francii, Americe, takže po celém světě. I klientela je rozdílná, někteří jsou piloti a letečtí nadšenci, někteří jsou vážení podnikatelé a letouny používají pro cestování a prestiž, někteří klienti jsou majiteli leteckých škol a letouny mají pro výcviky pilotů. Je to velmi různorodé, a my jsme rádi, že naše letouny mají široký okruh klientů.

Vyrábíte „letadla na přání” od samého začátku, nebo vás k tomu přiměly okolnosti?

Vyrábíme letouny pro nadšence a bohaté lidi, kteří mají téměř vždy nějaké požadavky na úpravy dle vlastních představ. My se snažíme maximálně vyjít vstříc samozřejmě při dodržování všech norem a možností.

Jak vznikla vaše spolupráce s Airbusem, pro který děláte montáž dveří?

Tento deal vznikl na základě poptávky ze společnosti Latécoère Praha, který pro Airbus kompletní dveře dodává. Dohodli jsme podrobnosti a následně zahájili výrobu v Jihlavě.

Jaký je aktuální stav ohledně budování zpevněné dráhy na letišti Henčov? Jak se zapojujete, abyste nemusela testovat letadla v Českých Budějovicích?

Celý projekt výstavby čeká na vyřešení situace okolo pozemků pod novou dráhou. Peníze pro stavbu dráhy jsou připraveny. Bohužel v minulosti byly pozemky postoupeny státu za jednu korunu, aby byly ochráněny přes spekulacemi developerů. Nyní, kdy je třeba pozemky vrátit a začít, stát požaduje po městu 30 milionů korun, které by chyběly na výstavbu dráhy. Hledá se možnost převodu na ministerstvo obrany a následné postoupení na město. Snažíme se to maximálně podpořit.

Chcete také postavit novou výrobní halu poblíž letiště, co je hlavním důvodem?

Důvody jsou minimálně dva. První je skutečnost, že sídlíme v centru města a na letiště musíme hotové letouny převážet a následně je také převážet zpět. Druhým důvodem je fakt, že jsme v pronajatých prostorech a chceme jít do vlastního. Máme zpracovaný projekt výstavby a umístění záleží také na schválení a zahájení výstavby dráhy, protože potřebujeme celoroční provoz dráhy.

Jak vám jde soužití s čínským investorem?

Čínský investor do řízení společnosti zatím nezasahuje, pouze kontroluje její chod a v podstatě se učí vše o procesech, které ve firmě běží. Komunikace je celkem bezproblémová, takže si zatím nemůžeme stěžovat.

Představte Skyleader 400 Electric, nový model střední třídy pro cvičné účely…

Letoun vychází ideově z našeho typu SL400, disponuje elektrickým pohonem o výkonu 80 kW a je možné jej provozovat se dvěma nebo čtyřmi akku-packy baterií. Se dvěma bateriemi je doba letu cca 45 min a se čtyřmi potom zhruba 1,5 hodiny. Letoun je velmi tichý a také úroveň vibrací je na minimální hodnotě. Pohonná jednotka byla vyvinuta ve spolupráci se společností MGM Compro ze Zlína a rovněž baterie nám tato firma dodala.

Pro cvičné účely je vhodný především proto, že při létání okruhů na dvě baterie můžete mít další dvě baterie na nabíječce a po přistání baterie vyměnit a dále pokračovat v létání. A další výhoda elektrického pohonu je, že náklady na letovou hodinu jsou v podstatě poloviční než u letounu se spalovacím motorem, což zlevní celý výcvik.

Čísla a fakta:

ZALL Jihlavan v číslech

  • Počet zaměstnanců: 65
  • Podíl exportu (v %): 90
  • Počet nabízených letadel: 12
  • Zdroj: ZALL Jihlavan

Víte že?

  • Firma spolupracuje s českými technickými univerzitami ČVUT Praha a VUT v Brně
  • Podílí se na vývoji, výrobě a provádí letové zkoušky letounu UL-39 Albi. Tento letoun je vybaven unikátních dmychadlovým pohonem a je certifikován v kategorii Ultralight v České republice.

 

Profil společnosti

Vznikla, aby produkovala sportovní letadlo v ultralehké kategorii ve stejné kvalitě a letovými vlastnostmi jako certifikovaná letadla světových výrobců. Zabývá se výrobou sportovních, dvojmístných letadel, vývojem letadel a leteckých konstrukcí, výrobou leteckých komponentů, např. draků dvojmístného vrtulníku pro německého partnera. Dodává letadla na zakázku do celého světa.

 

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

6°C

Dnes je pátek 17. ledna 2020

Očekáváme v 17:00 2°C

Celá předpověď