Komunikační a reklamní firmy čekají propad obratu až o 85 miliard

foto Informativní dopravní značky, billboard u silnice - ilustrační foto.

Praha - Komunikačnímu a reklamnímu průmyslu by mohl kvůli opatřením souvisejícím s bojem proti koronaviru klesnout obrat až o polovinu, tedy o 85 miliard korun za rok. Obor, který zaměstnává kolem 100.000 lidí, z čehož polovinu tvoří zaměstnanci a polovinu návazné živnosti OSVČ, očekává pokles pracovních míst o čtvrtinu a snížení počtu OSVČ až o 40 procent. Vyplývá to z výzvy vládě, kterou podepsalo deset nejvýznamnějších asociací v odvětví.

Předpokládaný pokles komunikačního průmyslu připraví státní pokladnu ročně o příjmy 17,5 miliardy korun, uvádí se ve výzvě. Lze předpokládat, že pokud by se tento scénář naplnil, pak bude stejný propad ve státních příjmech pokračovat i v dalších minimálně dvou letech. Celkově tedy, pokud stát nepřijme potřebná opatření, může přijít až o 51 miliard příjmů, přičemž dopady budou v řádu miliard vyšší o výpadek daňových odvodů dodavatelských subjektů.

Komunikační průmysl je podle asociací hybnou silou ekonomiky, protože stimuluje nabídku i poptávku. V případě poklesu přijde dominový efekt a snížení ve všech vzájemně provázaných oborech. Stejnou zkušeností si trhy prošly v letech 2008 a 2009, upozorňuje asociace.

Asociace vyzvaly vládu aby kvůli zajištění kupní síly obyvatel vyplácela po dobu trvání opatření proti šíření epidemie všem OSVČ průměrnou měsíční mzdu, a to bez zbytečné byrokracie. V oboru komunikace budou náklady na toto opatření při předpokladu trvání opatření v délce dvou měsíců cca 3,5 miliardy korun.

Chtějí rovněž, aby vláda doplnila program Antivirus o flexibilní doložku, která by umožnila zaměstnavatelům využít dotaci na mzdy zaměstnanců kdykoli do konce roku 2020, protože v oborech, na které dopadne ekonomická recese, se předpokládá větší potřeba podpory až v následujících měsících. Náklady na toto opatření při současném zachování parametrů programu byly maximálně 2,6 miliardy korun.

V rámci projektů na restart ekonomiky asociace navrhují, aby stát rozšířil uznatelné náklady na bezúročné či státem garantované zvýhodněné úvěry tzv. COVID o náklady na komunikaci, kterými podnikatelé podpoří prodej svých produktů a služeb a nastartují tak znovu své podnikání. Navrhují také vytvoření dlouhodobého dotačního titulu na podporu marketingových aktivit podnikatelských subjektů o objemu pět miliard korun a zvýšení podílu investic do komunikace ze strany státu o dvě miliardy ročně pro rok 2020. Tedy na dvojnásobek současných investic.

Výzvu podepsaly Asociace komunikačních agentur, Asociace dodavatelů internetových řešení, Asociace český reklamních agentur a marketingu, Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu, Asociace producentů v audiovizi, Asociace public relations, Asociace mediálních agentur, Svaz provozovatelů venkovní reklamy, Česká eventová asociace a Asociace pro komunikaci v místě prodeje.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

16°C

Dnes je úterý 26. května 2020

Očekáváme v 17:00 16°C

Celá předpověď