Praha - Mezinárodní projekt Piargy česko-makedonského herce a režiséra Iva Trajkova vznikl podle povídky slovenského spisovatele Františka Švantnera. Vesnice Piargy je v příběhu o nejasné vině a krutém trestu zničena za hříchy svých obyvatel podobně jako biblická města Sodoma a Gomora. Dramatický černobílý film uvedou tuzemská kina od 5. ledna.
Podle režiséra Trajkova se ve filmu jedná o svobodu volby. "V tomto příběhu však volba neexistuje, i když se jedna dívka o tu svou intuitivně pokusí, ale skončí to tragicky. Vlastně tragicky skončí všechny postavy, protože možnost volby jako by nepatřila člověku, ale ani komunitě či společnosti. Vždy jsou zde nějaké síly, které si uzurpují právo rozhodovat i za ostatní," uvedl režisér, producent, scenárista, dokumentarista a příležitostný herec Trajkov.
"Povídku, podle které vznikl film, jsem znala. Díla Františka Švantnera se učíme na Slovensku ve škole. Já jsem si ji přečetla, až když mi přišel scénář. Ale viděla jsem to jako inscenaci v divadle v Nitře, ovšem režisér Trajkov a scenáristka Jana Skořepová to posunuli ještě mnohem dál. Velmi mě to oslovilo," řekla ČTK Judit Bárdos, představitelka chudé a zneužívané Juliši. "Je to nejdelší projekt, na kterém jsem kdy dělala. Pracovalo na něm velmi mnoho lidí různých národností, což přispělo k tomu, že dostal mezinárodní temperament a jiskru," dodala.
Bohatého statkáře ztvárnil Attila Mokoš, který pro režiséra byl sice tím pravým, ale herec měl problém ztotožnit se s postavou,která měla mít negativní a násilnickou povahu. Další role ztvárnili Jana Kvantiková, Jana Oľhová, Lucia Siposová, Marián Geišberg, Peter Nádasdi, Ivan Martinka nebo Lucie Vráblicová.
"Důvody, proč jsem se rozhodl natočit Piargy, byly dva. Jeden byl obsahový, protože si nemyslím, že by se svět od té doby až tak změnil. Tehdy lidé sice nevěděli, co je to domácí násilí, ale používali ho. Dnes sice žijeme v lepší společnosti, ale je postavení ženy tak diametrálně odlišné? Já si to bohužel nemyslím. A proto má smysl o tom mluvit, i když je to příběh z roku 1939. Druhý důvod byl formální. Chtěl jsem vzdát poctu starým dobrým filmům," podotkl Trajkov.












