IT systém k dálničním známkám běží, stát ukončí zakázky

foto Majitel české pobočky reklamní agentury WMC Grey a digitální agentury Actum LinkedIn Tomáš Vondráček ukončil 26. ledna 2020 v Praze takzvaný hackathon, na kterém skupina 60 dobrovolníků pracovala na informačním systému k elektronickým dálničním známkám. Organizátoři systém zveřejnili a v příštích týdnech ho chtějí zdarma předat státu.

Praha - Organizátoři dvoudenního hackathonu dnes před 19:00 spustili informační systém k elektronickým dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat státu, oznámil organizátor akce Tomáš Vondráček. Původně měl stát za systém zaplatit 401 milionů korun, zakázku po velké kritice zrušil. Systém od pátečního večera vyvíjelo 60 dobrovolníků. Nový ministr dopravy Karel Havlíček dnes řekl, že stát ukončí všechny zakázky k elektronickým dálničním známkám.

Fotogalerie

Státní fond dopravní infrastruktury vybral za dodavatele a provozovatele systému společnost Asseco Central Europe. Zakázka se stala terčem kritiky z řad odborníků, opozice a také premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla zakázka předražená a netransparentní. Odvolán byl kvůli ní tento týden ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

E-shop je volně přístupný veřejnosti na internetových stránkách ferznamka.cz. Programátoři vytvořili všechny veřejné části, které měl stát v zadání. Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si podle Vondráčka musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou.

Uživatelé mohou v e-shopu koupit testovací známky v hodnotě jedné až tří korun, výtěžek z nich bude podle Vondráčka určen na charitativní účely. Systém obsahuje také interaktivní podporu a je vytvořen v několika jazykových mutacích. Otestována byla i kontrola platby u projíždějících vozidel. Původně organizátoři plánovali spuštění systému na 18:00, kvůli chybě v jedné funkci se však start o několik desítek minut posunul.

O předání systému do rukou státu se bude teprve jednat. Podle Vondráčka je kvůli tomu nutné vyřídit několik legislativních a technických podmínek. Potrvá to několik týdnů.

Akci dnes navštívili také premiér Andrej Babiš (ANO) a nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), kteří iniciativu ocenili. Babiš k ní uvedl, že v případě plné funkčnosti systému ho stát využije a následně vypíše soutěž na jeho provozovatele. Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše, který na akci také přišel, je hackathon dobrý způsob ukázat do budoucna státu, jaké jsou reálné náklady na takový systém. "Můžeme vidět, kolik lidí na tom pracuje, kolik je potřeba práce na získání toho prototypu, i způsob, jak postupovat k vyhodnocování požadavků na budoucí zakázky," řekl ČTK.

Vůči hackathonu se ovšem objevily i kritické hlasy, které akci označovaly za reklamní kampaň, jež má propagovat Vondráčka a jeho firmy. Stát podle nich bude moci systém využít jen stěží.

Vondráček je majitelem firmy Actum, v jejímž sídle se akce přes víkend uskutečnila. Podle výroční zprávy nabízí odborné programátorské práce a v roce 2018 zvýšila obrat o 18 procent na 271 milionů Kč a zisk 17 milionů. Servery Týden.cz a iDNES.cz napsaly, že jiné Vondráčkovy firmy spadající pod skupinu WMC Grey se podílejí na státních zakázkách v hodnotě několika desítek milionů korun od agentury Czech Tourism či Jihomoravského inovačního centra. Vondráček k tomu dnes ČTK řekl, že šlo o otevřená výběrová řízení a spolupráce je zcela transparentní. "Odhaduji, že pro naši skupinu tyto zakázky tvoří asi jedno procento z celkového obratu," dodal. Detailněji se k tomu vyjádří v příštích dnech.

Stát ukončí zakázky k elektronickým dálničním známkám

Stát ukončí všechny zakázky k elektronickým dálničním známkám, řekl dnes ČTK nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Spolu s problematickou zakázkou na IT systém tak skončí i tendr na distribuci známek, jehož odhadovaná cena byla přes 477 milionů korun. Tendr byl podle něj vypsán nelogicky, tendr kritizoval i premiér Andrej Babiš (ANO). Všechny zakázky k systému budou přepracovány.

Stát už zrušil první zakázku na informační systém k dálničním známkám. Na té se původně dohodl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s firmou Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, která byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena otevřená soutěž, však vyvolala velkou vlnu kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Babiše. V pondělí kvůli ní skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nahradil jej vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Ten následně rozhodl o zrušení zakázky na IT systém.

Vedle toho byla těsně před uzavřením další soutěž na zajištění sítě distribučních míst, kde by se prodávaly dálniční známky pro motoristy, kteří by nevyužívali prodej na internetu. Ta podle původních odhadů měla vyjít na zhruba 477 milionů korun. SFDI v ní už vybralo vítěze, čekalo ale na uplynutí lhůt pro případné námitky na podmínky tendru. Podle Havlíčka však budou po zrušení zakázky na IT systém ukončeny i všechny ostatní zakázky k elektronickým známkám, tedy i na distribuční místa.

"Z našeho pohledu byla zakázka na distribuci opět nelogicky vypsána. Pokud někdo, zejména čerpací stanice, poskytuje tyto služby, tak to není za účelem byznysu, ale za účelem získání zákazníka," řekl Havlíček. Podle něj je tato služba obvykle provozována zdarma nebo maximálně za symbolický poplatek od státu. "Nesmí se z toho dělat byznys, je to přirozená nabídka služeb čerpacích stanic," dodal.

Základem pro všechny části k systému elektronických dálničních známek by se teoreticky mohl stát informační systém, na kterém pracují v rámci veřejného hackathonu dobrovolní programátoři. "Pokud se prokáže, že tento systém je bezpečný a kvalitní, mohl by tvořit východiska pro to, jakým způsobem se bude dále postupovat," podotkl Havlíček. V případě, že by stát využil systém od dobrovolníků, vypsal by v budoucnu soutěž na jeho provozovatele. Podle Havlíčka je vše možné stihnout do 1. prosince, kdy by měl být celý systém spuštěn.

Zakázku na distribuční síť dnes zkritizoval i premiér. Podle Babiše není potřeba někomu za tuto službu platit, protože nabídka dálničních známek může prodejcům zvýšit prodeje i dalšího zboží. Zároveň si posteskl, že stát nemůže zadat prodej dálničních známek napřímo státní České poště, podle Babiše to neumožňuje evropská směrnice.

Babiš znovu kritizoval i fond dopravy a jeho ředitele Zbyňka Hořelicu. Vedení fondu podle něho o zakázkách neinformovalo dozorčí radu ani ministerstvo dopravy. "Není možné, aby si dělali, co chtěli," řekl. SFDI označil za zbytečnou organizaci. Připomněl, že kvůli IT zakázce připravuje trestní oznámení. Nelíbí se mu především to, že na výběru dodavatele se bez soutěže podílela firma, v niž působí manžel šéfky IT oddělení SFDI Heleny Šebkové.

Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

9°C

Dnes je sobota 29. února 2020

Očekáváme v 11:00 6°C

Celá předpověď