Na zavedení nových hraničních kontrol se čekalo téměř deset let, objevují se však obavy, že by mohly cestujícím způsobovat zdržení.
Dlouho očekávaný unijní systém vstupu a výstupu (Entry/Exit System, EES) bude po několika odkladech spuštěn v neděli 12. října.
Systém nahradí dosavadní pasová razítka biometrickými údaji, jako jsou otisky prstů a zobrazení obličeje, které budou snímat skenery rozmístěné na letištích, v přístavech a na nádražích po celé Evropě.
Cílem systému je evidovat všechny vstupy a výstupy občanů ze zemí mimo EU, kteří cestují do unie za účelem krátkodobých pobytů (maximálně 90 dnů během jakéhokoli 180denního období), a umožnit tak úřadům automaticky sledovat překročení povolené délky pobytu i případy odepření vstupu.
„Systém pomůže pohraničním orgánům ověřit, že osoba, která drží pas, je skutečně tím, za koho se vydává, a že její pas je pravý, nikoli padělaný,“ uvedla europoslankyně za frakci Evropských konzervativců a reformistů Assita Kanková, která působila jako zpravodajka Evropského parlamentu pro projekt EES.
K čemu dojde 12. října?
Při vstupu do členských států EU – s výjimkou Kypru a Irska, které nepatří do schengenského prostoru – budou cestující ze zemí mimo EU v rámci hraniční kontroly povinni poskytnout číslo pasu, otisky prstů a fotografii obličeje.
Stejné údaje budou požadovány také při příjezdu na Island, do Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska a ve většině případů se budou uchovávat po dobu tří let.
Tyto údaje budou zaznamenány při první cestě přes hraniční přechod po zavedení systému EES. Při dalších cestách už pracovníci pohraniční kontroly otisky prstů a snímek obličeje pouze ověří, což by podle Evropské unie mělo zkrátit dobu kontroly.
Postupné zavádění nového systému potrvá půl roku a bude dokončeno 10. dubna 2026.
Největší evropské země, jako je Francie a Německo, budou zpočátku provádět jen omezený počet kontrol, aby se předešlo dlouhým frontám na letištích.
Některé menší státy, například Estonsko a Lucembursko, spustí nový systém už od prvního dne v plném rozsahu.
Jiné země zvolí kombinovaný přístup. V Chorvatsku se od 12. října do konce měsíce budou biometrické údaje sbírat čtyři hodiny denně, v listopadu osm hodin a od prosince dvanáct hodin denně.
Slovinsko začne systém EES podle tamní policie zavádět postupně, nejprve na své vnější schengenské hranici, tedy na třech přechodech pro mezinárodní letecký provoz (Lublaň–Brnik, Maribor–Slivnica a Portorož) a na dvou přechodech pro mezinárodní námořní dopravu (Koper a Piran).
Na nová pravidla se budou muset připravit i Evropané ze zemí, které nejsou součástí EU nebo schengenského prostoru. Ministerstvo vnitra Severní Makedonie, kandidátské země EU, vyzvalo občany, kteří plánují cestu do schengenského prostoru, aby se včas seznámili s novými pravidly a postupy, a zajistili si tak cestování bez zbytečných komplikací a prodlev.
Ministerstvo zdůraznilo, že všechny údaje budou zpracovávány a uchovávány v souladu s přísnými standardy Evropské unie a s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Tím je zajištěna plná ochrana soukromí a transparentní využívání shromážděných dat.
Rovněž albánská vicepremiérka Belinda Ballukuová upozornila cestující, aby se seznámili s novými pravidly.
Dojde ke zpožděním?
Objevují se však obavy, že shromažďování nových údajů by od příštího týdne mohlo vést k dlouhým frontám na letištích a nádražích.
„Jako vždy, když se zavádí nové velké IT systémy, mohou se vyskytnout drobné zádrhele. Právě proto se systém spustí mimo hlavní turistickou sezónu. Postupné zavádění bylo dohodnuto právě proto, aby se předešlo větším potížím,“ uvedla Kanková.
„Úřady i cestující si tak budou moci na systém postupně zvykat. A v případě neočekávaných problémů nebo příliš dlouhých front mohou místní pohraniční orgány jeho používání dočasně pozastavit, aby situaci zvládly,“ dodala.
Francouzské ministerstvo vnitra zaujalo optimistický postoj a uvedlo, že 12. října očekává „normální situaci bez dlouhých front“.
Zároveň však připustilo, že plné spuštění systému bude pro Francii „značnou výzvou“. Země je totiž jednou z nejnavštěvovanějších destinací na světě – v roce 2024 přivítala kolem 100 milionů zahraničních turistů.
Britští cestující budou patřit mezi ty, kterých se nové opatření dotkne nejvíce, protože s Evropskou unií mají velmi čilé dopravní spojení. Někteří dopravci však věří, že provoz bude probíhat bez problémů.
„Všechno je připraveno, vše bylo nachystáno a otestováno už se stovkami zákazníků,“ uvedl v září pro agenturu AFP Yann Leriche, generální ředitel společnosti Getlink, která provozuje Eurotunel.
Společnost Getlink uvedla, že na nové systémy instalované ve Spojeném království a ve Francii vynaložila 80 milionů eur.
Jaké výhody přináší nový systém Evropanům?
Nová pravidla vstupují v platnost téměř deset let poté, co je Evropská komise poprvé navrhla.
Komise uvedla, že opatření pomohou „předcházet nelegální migraci a chránit bezpečnost všech, kdo v Evropě žijí nebo do ní cestují“.
Francouzské ministerstvo vnitra uvedlo, že systém zároveň umožní odhalit „zneužívání“ víz – například pokud někdo vstoupí s turistickým vízem a později změní účel pobytu na soukromý či rodinný – a také zjistit, zda osoba, které byla zamítnuta žádost o azyl, skutečně schengenský prostor opustila.
„Systém zajistí, že lidé vstupující do schengenského prostoru budou mít platné doklady totožnosti,“ uvedla Kanková. „Všichni poctiví cestující do Evropské unie mohou nadále cestovat bez jakýchkoli obav.“
Plné zavedení systému EES je předpokladem pro spuštění dalšího opatření týkajícího se vstupu občanů třetích zemí do EU. Jde o Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS), který by měl být zaveden v příštím roce.
ETIAS je elektronické cestovní povolení pro schengenský prostor, podobné americkému systému ESTA. Občané třetích zemí budou muset před cestou do EU vyplnit online formulář, zaplatit poplatek ve výši 20 eur a počkat na schválení žádosti.
Cestujícím, kteří nebudou mít platné povolení ETIAS, může být odepřen nástup na palubu letadla či zamítnut vstup na území schengenského prostoru.
Zdroj: enr spolu s agenturami AFP, ATA, HINA, MIA, STA









