ČNB při propojení Generali a ČP nebránila podle spolku spotřebitele

foto Česká národní banka (ČNB), pražské sídlo.

Praha - Česká národní banka svým postupem při schválení propojení pojišťoven Generali a Česká pojišťovna nebránila spotřebitele se smlouvami investičního životního pojištění. Novinářům to dnes řekl člen výboru spolku Podvedení klienti Jiří Chvojka. ČNB tvrdí že při dohledu nad investičním životním pojištěním postupuje v mezích zákonů. Obě pojišťovny, které se spojily v prosinci, tvrdí, že všechny uzavřené smlouvy jsou v pořádku. Podle Chvojky jsou smlouvy investičního životního pojištění neplatné.

"ČNB povolila spojení pojistných kmenů obou pojišťoven, přestože jsme ji opakovaně upozorňovali na možnou neplatnost pojistných smluv České pojišťovny i Generali kvůli jejich právním vadám a na očekávané zhoršení postavení klientů při dobytnosti jejich nároků. V portfoliu Generali České pojišťovny jsou neplatné smlouvy," uvedl Chvojka s poukazem na stovky rozhodnutí finančního arbitra i soudů. ČNB svým postupem dala Generali České pojišťovně bianco šek k účtování nesjednaných poplatků a faktickému poškození stovek tisíc klientů, dodal.

ČNB uvedla, že v každém případě posuzuje, zda jsou k udělení souhlasu s převodem pojistného kmene naplněny všechny zákonné požadavky. Bez jejich naplnění souhlas k převodu pojistného kmene ve správním řízení nevydává. Převodem pojistného kmene se nemění práva a povinnosti smluvních stran, podotkla mluvčí banky Markéta Fišerová.

Průlom v kauze podle Chvojky nastal vyhlášením pravomocného rozsudku Městského soudu v Praze loni v listopadu, kdy soud konstatoval neplatnost pojistné smlouvy Profi Invest České pojišťovny. Soud odmítl praxi pojišťovny, která srážky nákladů a poplatků provádí na základě odkazu na zásady, s nimiž klient nebyl seznámen.

O žádný průlom nejde, reagovala mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková. Soudy podle ní v této záležitosti rozhodují individuálně. Existují i rozsudky, které platnost smluv potvrzují. V několika rozsudcích soud potvrdil, že spotřebitel obdržel kompletní smluvní dokumentaci k pojistné smlouvě a shledal předložené dokumenty za dostatečné a úplné, dodala. ČNB nemá pravomoc zasahovat do soukromoprávních vztahů. Rozhodnutí soudu a arbitra nelze podle Fišerové zobecňovat a vztahovat na další klienty.

ČNB podle Chvojky potvrdila, že "primárně usměrňuje dohlížené subjekty k dobrovolnému přijetí takových pravidel a postupů, které sníží pravděpodobnost výskytu obdobných pochybení v budoucnu". "Přiznala tedy, že problém existuje a že ho neřeší," poznamenal. ČNB již dříve sdělila, že jedná v rámci své činnosti v mezích svých zákonných pravomocí, do kterých nespadá posuzování platnosti smluvního ujednání mezi pojišťovnami a jednotlivými klienty.

Poškození klienti se podle advokáta Jana Dáni budou proti převodu pojistného kmene mezi Generali a ČP bránit právní cestou. "Nelze převádět neplatné smlouvy na jiný subjekt a není možné v souvislosti s převodem pojistného kmene ztížit poškozeným klientům možnost domáhat se nároků. ČNB rezignovala na ochranu spotřebitele," dodal.

Rozhodnutí finančního arbitra a soudů o nesprávně účtovaných poplatcích mohou mít podle spotřebitelských organizací důsledky pro téměř dva miliony pojistných smluv.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

9°C

Dnes je sobota 29. února 2020

Očekáváme v 11:00 6°C

Celá předpověď