Odolena Voda (u Prahy) - Aero Vodochody modernizovalo tři letouny L-39ZA pro Nigérii. Generální oprava strojů trvala dva roky. Místo běžné přepravy v rozebraném stavu odletěly na 5000 kilometrů vzdálenou domovskou základnu v Kano. Přelet byl náročný i kvůli dlouhé vzdálenosti a těžkým klimatickým podmínkám, uvedla dnes v tiskové zprávě manažerka komunikace Aera Radka Černá.
Standardně se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. "Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit. Nejen že je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání," řekl Vladan Resner z Aera.
Cesta z Aera do Nigérie trvala čtyři dny. Absolvovali ji testovací piloti Aera Vladimír Továrek, Vytautas Požela a Radovan Cingel, každý z nich strávil ve vzduchu 13 hodin, mezipřistání byla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardáje (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger). "Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi," popsal Továrek.
Letadla nigerijské armády do ČR přepravil v červenci 2020 letoun Antonov An-124. V rámci modernizace jsou nově vybavené systémem EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace a také takzvaným head-up displejem. Vylepšení umožní pilotům cvičit v plně digitálním kokpitu předtím, než se posadí do kokpitu stíhacích letounů JF-17.
Nigérie je za poslední roky pátým zahraničním zákazníkem, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros. Aero také s těmito zákazníky spolupracuje ohledně možného budoucího nákupu nejnovějšího letounu L-39NG, jehož sériovou výrobu spustilo loni.