Ochrana spotřebitele II.

V dnešním pokračování si povíme, jak je právně ošetřena situace, kdy má výrobek, který jste zakoupili v obchodě, nějaké vady. Dozvíte se, jak je to se záruční dobou u různých druhů zboží, jak funguje záruka u služeb. Kde uplatňovat své nároky, pokud vše nefuguje tak, jak by mělo. Rovněž zmíníme organizace, které se starají o dodržování zákonů v oblasti vztahů mezi podnikateli a spotřebiteli. Pokud jste nečetli předchozí díl, učiňte tak nyní.

V případě, že spotřebitel zakoupil zboží v obchodě, má při výskytu vad zboží možnost uplatnit nároky vyplývající z odpovědnosti prodávajícího za vady zboží (tedy za to, že zboží neodpovídá vlastnostem, které by podle smlouvy mít mělo). Odpovědnost prodávajícího
Prodávající odpovídá za vady věci, které věc má při převzetí kupujícím. Neodpovídá za vady vzniklé použitím nebo opotřebením věci. U věcí prodávaných za nižší cenu neodpovídá za vady, pro něž byla nižší cena sjednána (ale odpovídá za všechny ostatní). U věcí, které se rychle nekazí nebo nebyly použité, odpovídá prodávající také za vady, které se vyskytnou po převzetí věci v záruční době (u věcí rychle se kazících nebo věcí použitých tedy za vady neodpovídá). Záruční doba
je ze zákona 6 měsíců, u potravinářského zboží 8 dní, u krmiv 3 týdny, u zvířat 6 týdnů. Pokud je na věci, jejím obalu nebo v přiloženém návodu k použití uvedena lhůta k použití věci, neskončí záruční lhůta před uplynutím této lhůty. Prodávající může poskytnut delší záruku jednostranným prohlášením v záručním listě a omezit tuto záruku co do rozsahu a podmínek dle vlastního uvážení (stanovením místa reklamace, omezením důvodů apod.) - omezení je možné jen pro dobu záruky nad dobu zákonnou. Záruční doba běží od převzetí věci kupujícím, pokud měla být věc teprve uvedena do provozu jiným podnikatelem než je prodávající (věc má být teprve dodána a instalována), běží od uvedení věci do provozu. Vady zboží
Kupující, který zjistí vadu, za níž prodávající odpovídá, ji musí prodávajícímu oznámit bez odkladu. Jde-li o vadu odstranitelnou, má nárok na její včasné, řádné a bezplatné odstranění. Pokud věc ještě nebyla použita, může požadovat namísto odstranění vady výměnu věci nebo její součásti, týká-li se vada jen součásti. Prodávající může vždy provést výměnu věci vadné za věc bezvadnou, ale není to jeho povinností. Jde-li o vadu neodstranitelnou bránící řádnému užívání věci jako věci bezvadné (je třeba posuzovat hlavní účel užívání věci a jeho omezení nebo zmaření), má kupující právo na výměnu věci nebo na odstoupení od kupní smlouvy. Stejná práva má v případě vady odstranitelné, pokud není možné věc řádně užívat pro opětovný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad (jde tedy buď o případ, kdy nelze věc užívat řádně pro to, že vadu je třeba opakovaně opravovat, nebo se vad vyskytuje více a jejich oprava by byla příliš náročná). Pokud neodstranitelná vada nebrání řádnému užívání věci jako věci bezvadné, má kupující nárok na přiměřenou slevu z kupní ceny. Šlo-li o věc prodávanou za nižší cenu nebo věc použitou, za kterou prodávající odpovídá, má kupující místo práva na výměnu věci právo na přiměřenou slevu. Kde uplatňovat práva z odpovědnosti za vady?
Práva z odpovědnosti za vady je třeba uplatnit u prodávajícího nebo u osoby určené v záručním listu k provedení opravy v záruční době. Po jejím uplynutí tato práva zanikají. Práva z odpovědnosti za vady u věcí rychle se kazících musí být uplatněna nejdéle v den následující po koupi a u věcí použitých nejdéle do 6 měsíců po jejich koupi, jinak zaniknou. Doba od uplatnění práv do převzetí věci kupujícím z opravy se do záruční doby nepočítá. Prodávající musí kupujícímu vydat potvrzení o uplatnění práva, o provedení opravy a době jejího trvání. Při výměně věci nebo součástky běží záruční doba opět od převzetí věci. Reklamace služeb
Obdobné nároky může spotřebitel uplatnit při reklamaci vad služeb v případě smlouvy o zhotovení věci na zakázku a smlouvy o opravě nebo úpravě věci. U zhotovení stavby je záruční doba 3 roky. U neodstranitelné vady má objednatel právo na zrušení smlouvy, stejně jako u opravy nebo úpravy věci. U té je záruční doba 3 měsíce, u stavebních prací nejméně 18 měsíců. Co když nechtějí mé nároky uznat?
Jestliže spotřebitel své nároky u dodavatele uplatní, ale ty nebudou uznány, musí se obrátit na soud s příslušnou žalobou. V případě porušení některých povinností může také podat oznámení o porušení zákona o ochraně spotřebitele příslušnému pracovišti České obchodní inspekce nebo jinému příslušnému státnímu orgánu. Od 1. ledna 2002 jsou práva a povinnosti spotřebitelů a věřitelů při sjednávání spotřebitelského úvěru upravena zákonem č. 321/2001 Sb., o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru a o změně občanského zákoníku. Zákon o ochraně spotřebitele
(zákon č. 634/1992 Sb., v platném znění) stanoví určitá práva a povinnosti podnikatelů na ochranu spotřebitelů, jejichž dodržování může být kontrolováno příslušným správním úřadem, tedy Českou obchodní inspekcí (www.coi.cz). Podnikatelům ukládá zákon jednak povinnosti související s prodejem výrobků a poskytováním služeb; jde hlavně o povinnosti podnikatelů zachovávat správnou hmotnost, jakost a cenu zboží nebo služeb, o zákaz diskriminace spotřebitele, zákaz prodeje nebezpečných výrobků, zákaz klamání spotřebitele, povinnost podnikatele informovat spotřebitele o údajích týkajících se zboží či služeb (o jejich vlastnostech nebo charakteru, o způsobu použití nebo údržby, o nebezpečí nesprávného způsobu užívání nebo údržby) - to vše v češtině přiloženým návodem nebo alespoň letákem (právo na informace o zboží upravují i zvláštní zákony, zejména u potravin). Dále má prodávající povinnost výrobek, je-li to možné, na žádost spotřebitele předvést, a vystavit v stanovených případech záruční list, případně paragon. Podnikatel je povinen umožnit přijímání reklamací po celou provozní dobu, a musí o nich rozhodnout pověřeným pracovníkem ihned, ve složitějších případech do tří dnů. Reklamaci musí vyřídit (tedy sdělit spotřebiteli konečné stanovisko, zda ji uznává či nikoliv) bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od uplatnění reklamace, pokud se se spotřebitelem nedohodl jinak. Pokud po uplynutí této lhůty není reklamace vyřízena, má spotřebitel stejné nároky jako kdyby šlo o vadu neodstranitelnou. Další kontrolní orgány
Vedle České obchodní inspekce provádí dozor nad plněním povinností podnikatele v oblasti ochrany spotřebitele také Česká zemědělská a potravinářská inspekce, orgány ochrany veřejného zdraví (hygienická služba) a orgány veterinární správy v oblasti své působnosti, případně i okresní živnostenské úřady. Tyto orgány mohou jednak vydávat pokyny k odstranění nedostatků spočívajících v porušování zákona o ochraně spotřebitele, jednak mohou pozastavit prodej výrobků nebo poskytování služeb, nařídit stažení nebezpečného výrobku z trhu a mohou podle závažnosti porušení zákona ukládat pokuty. Došlo-li ke sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem ohledně plnění z jejich vzájemného smluvního vztahu, může v této věci rozhodnout pouze soud na návrh jedné ze stran (spotřebitele). V tomto řízení mohou spotřebitelé postupovat samostatně nebo mohou využít služeb sdružení spotřebitelů a jiných právnických osob založených na ochranu spotřebitelů, a to ať jde o služby poradenské nebo o možnost právní pomoci ve specifických případech (žaloby ve veřejném zájmu proti nekalosoutěžnímu jednání podnikatele poškozujícím spotřebitele).

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 10.09.2025 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je středa 10. září 2025

Očekáváme v 03:00 13°C

Celá předpověď