Digitální řidičské průkazy, přeshraniční pokuty a přísnější zkoušky pro začínající řidiče — dokáže nejnovější reforma EU zmenšit rozdíl mezi nejbezpečnějšími a nejnebezpečnějšími silnicemi v Evropě?
Počet úmrtí na silnicích v Evropské unii loni dosáhl téměř 20.000 a EU je odhodlána tento počet do roku 2050 výrazně snížit.
V rámci nejnovějšího kroku ke snížení počtu úmrtí na silnicích přijali tento týden zákonodárci EU nová celoevropská pravidla pro řidičské průkazy, která zahrnují zavedení digitálních průkazů a přeshraničních pokut.
„Tato reforma je nezbytná, protože svět se změnil,“ řekla v úterý Evropské tiskové agentuře (enr) ve Štrasburku poslankyně Evropského parlamentu Jutta Paulus (Německo, Zelení/EFA), spoluzpravodajka návrhu. „Musíme snížit počet úmrtí v dopravě z 20.000 ročně a tato reforma je součástí balíčku,“ dodala.
Reforma je součástí balíčku pro bezpečnost silničního provozu, jehož prostřednictvím EU usiluje o dosažení cíle „Vision Zero“, tedy nulového počtu úmrtí a vážných zranění na silnicích do roku 2050. Podle cíle stanoveného v roce 2018 by se měl počet obětí dopravních nehod do roku 2030 snížit na polovinu oproti roku 2019. EU má však k naplnění tohoto cíle stále daleko.
Podle nejnovějších údajů Evropské komise přišlo v roce 2024 při dopravních nehodách o život 19.940 lidí, což představuje pokles o 2 procenta oproti roku 2023 a o 12 procent ve srovnání s rokem 2019.
Nerovnoměrný pokrok v oblasti bezpečnosti na silnicích EU
Ve vztahu k počtu obyvatel se nejbezpečnějšími silnicemi mohou pochlubit Švédsko (20 úmrtí na milion obyvatel), Malta (21/mil.) a Dánsko (24/mil.), zatímco Rumunsko (78/mil.) a Bulharsko (74/mil.) zaznamenaly v roce 2024 nejvyšší míru úmrtí. S 33 úmrtími na milion obyvatel se Německo nachází výrazně pod průměrem EU, který činí 45.
V roce 2024 Polsko při 52 úmrtích na milion obyvatel zaznamenalo největší pokles počtu úmrtí na silnicích mezi všemi členskými státy EU od roku 2019, a to o 35 procent podle údajů Evropské komise. V roce 2019 přitom činil tento ukazatel v Polsku 77 úmrtí na milion obyvatel podle Evropské observatoře bezpečnosti silničního provozu (ERSO).
Slovinsko zaznamenalo v roce 2024 celkem 68 úmrtí na silnicích (32/mil.) a Slovinská agentura pro bezpečnost silničního provozu, centrální národní instituce pro bezpečnost silnic, hlásí nárůst počtu nehod se závažnými zraněními (+11 procent , 889 nehod) a počtu osob zúčastněných v těchto nehodách (+12 procent, 953 osob) oproti roku 2023. Národní program bezpečnosti silničního provozu si pro rok 2030 stanovil ambiciózní cíle: snížit celkový roční počet úmrtí na maximálně 50 a počet těžce zraněných na maximálně 400.
Na opačné straně kontinentu Španělsko zaznamenalo 37 úmrtí na silnicích na milion obyvatel. Podle místního Dirección General de Tráfico, národního orgánu zodpovědného za bezpečnost silničního provozu ve Španělsku, je příčinou 30 procent těchto úmrtí nepozornost za volantem a zůstává hlavní příčinou nehod, zejména těch spojených s používáním mobilních telefonů.
V sousedním Portugalsku je tento poměr 58 úmrtí na milion obyvatel. Aby se snížil počet nehod u starších věkových skupin, vyžadují portugalská pravidla pro řízení vozidel periodické obnovování platnosti řidičského průkazu v konkrétních věkových kategoriích, například od 50 let, přičemž intervaly se s věkem řidiče zkracují. Portugalsko také zavedlo specifická pravidla pro řízení mopedů a zemědělských vozidel.
Co se mění pro řidiče v EU?
Nová pravidla schválená zákonodárci EU zavádějí přísnější podmínky pro získání a obnovu řidičských průkazů, podporují sdílení informací o závažných přestupcích v silničním provozu mezi členskými státy a podporují využívání digitálních průkazů.
Nejzásadnější změnou je, že závažné dopravní přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo extrémní překročení rychlosti, mohou vést k celoevropskému zákazu řízení. Aktuálně jsou sankce obvykle omezeny pouze na zemi, ve které k přestupku došlo.
V současné době zůstává téměř 40 procent řidičů, kterým je řidičský průkaz odebrán nebo pozastaven v jiné zemi než té, kde byl vydán, nepotrestáno, řekl italský europoslanec Matteo Ricci (Itálie, S&D) svým kolegům zákonodárcům.
Europoslanec Markus Ferber (Německo, EPP) však upřesnil, že přeshraniční odebrání řidičského průkazu se nebude vztahovat na turisty, kteří obdrží drobnou pokutu kvůli neznalosti místních předpisů.
Na rozdíl od předchozích úvah nebudou zavedeny povinné zdravotní prohlídky pro osoby nad určitou věkovou hranicí. Členské státy EU si mohou samy rozhodnout, zda budou pro řidičské průkazy na automobily a motocykly vyžadovat lékařskou zprávu nebo vlastní sebehodnoticí formulář.
„Je na každém členském státu, aby rozhodl, zda by starší řidiči měli podstoupit dodatečné testy. Zajistili jsme, aby členské státy měly plnou flexibilitu při posuzování způsobilosti k řízení, aby se předešlo zbytečné byrokracii pro občany i zdravotnické systémy,“ uvedla europoslankyně Elżbieta Łukacijewska (Polsko, EPP).
Zákon si rovněž klade za cíl řešit nedostatek kvalifikovaných pracovníků v dopravním sektoru. Minimální věk pro získání řidičského průkazu na nákladní vozidlo bude snížen z 21 na 18 let a minimální věk pro řidiče autobusů se sníží z 24 na 21 let.
Nová pravidla rovněž stanovují maximální platnost řidičských průkazů na automobily a motocykly na 15 let, přičemž v zemích, kde řidičský průkaz slouží také jako doklad totožnosti, může být tato doba snížena na 10 let.
A co se mění pro budoucí řidiče?
Ti, kteří budou žádat o řidičský průkaz, se setkají s novými pokyny. Větší pozornost bude věnována tématům, jako je nepozornost za volantem způsobená používáním mobilního telefonu, slepé úhly a asistenční systémy řidiče. V kurzech bude rovněž kladen větší důraz na chování vůči chodcům, dětem a cyklistům.
Doprovázené řízení, tedy možnost, aby si mladí řidiči mohli sednout za volant v dřívějším věku, pokud jsou v autě s zkušeným dospělým řidičem, bude rozšířeno napříč celou Evropskou unií.
Na nové řidiče se také bude vztahovat dvouleté zkušební období, během něhož budou podléhat přísnějším pravidlům a sankcím než zkušení motoristé.
Ve Švédsku se obávali, že nové předpisy znemožní patnáctiletým občanům pokračovat v řízení takzvaných A-traktorů, vozidel s maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu, která jsou oblíbená v regionech s minimální dopravní obslužností. Nová pravidla však zavádějí kategorii vozidel B1, která v praxi A-traktory nahradí, a dokonce jim umožní jezdit rychlostí až 45 kilometrů za hodinu.
V zemi, jako je Nizozemsko, kde je více kol než obyvatel, představují zásadní problém nehody cyklistů. Odcházející ministr infrastruktury a vodního hospodářství Robert Tieman proto navrhl víceletý plán na zvýšení bezpečnosti cyklistů.
Pokud zůstane cyklistická politika v Nizozemsku beze změny, počet nehod s účastí cyklistů by měl do roku 2040 výrazně vzrůst. Cyklisté tvoří 39 procent všech obětí dopravních nehod a 70 procent zraněných utrpí vážná zranění. Dvěma třetinám zraněných je přes 60 let.
Pokud návrh dosluhující vlády projde, obce budou moci od příštího roku experimentovat s maximálními či doporučenými rychlostními limity na cyklostezkách. Budou také moci zkoumat, zda by přesunutí elektrických nákladních kol používaných k přepravě zboží z cyklostezek na vozovku mohlo zlepšit bezpečnost silničního provozu.
Tieman chce rovněž zavést povinné nošení přilby pro děti a mladistvé do 18 let, kteří jezdí na elektrokolech, například na kolech typu fatbike. Opatření zdůvodňuje rostoucím počtem mladých lidí, kteří po nehodách končí na pohotovosti s poraněním mozku.
Řidičské průkazy pro budoucnost?
Reforma si také klade za cíl urychlit snahu EU zavést digitální řidičský průkaz jako hlavní formát, i když občané EU si budou moci nadále vyžádat i fyzický doklad.
V Německu varovala Technická inspekční asociace (TÜV), že „na digitalizaci řidičského průkazu je stále potřeba odvést hodně práce“. Hlavní překážkou jsou rozdílné softwarové systémy, které jednotlivé státní úřady používají. Mluvčí spolkového ministerstva dopravy však uvedla, že cílem je zpřístupnit národní digitální řidičský průkaz do konce roku 2026.
V Bulharsku naopak ve středu uvedl místopředseda vlády a ministr dopravy a spojů Grozdan Karadžov, že jeho země je připravena zavést digitální řidičské průkazy. Podle něj už ministerstvo pro e-Government takový systém vyvíjí. Dodal, že všechny požadavky směrnice EU budou splněny včas.
Nová pravidla vstoupí v platnost dvacátý den po jejich zveřejnění v Úředním věstníku EU, členské státy budou mít na začlenění těchto pravidel do svého práva tři roky a na jejich praktické zavedení pak další rok.
FACT CHECK: Nezaměstnaní Němci mohou získat řidičský průkaz
Kdo má v Německu právo získat řidičský průkaz? Video kolující na sociálních sítích mylně tvrdilo, že německá vláda kancléře Friedricha Merze plánuje učinit z řízení výsadu pouze pro pracující občany.
Tým pro ověřování faktů německé tiskové agentury dpa tuto informaci vyvrátil, zatímco mluvčí Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléře Merze uvedla, že žádné takové plány neexistují. Ve skutečnosti spolkové ministerstvo dopravy vedené CDU usiluje o to, aby řidičské průkazy byly levnější.
Přečtěte si celý fact check v Němčině: https://dpa-factchecking.com/germany/250909-99-972655/
Zdroj: enr spolu s agenturami AFP, ANP, BTA, ČTK, dpa, EFE, Lusa, PAP, STA, Tanjug, TT













