Praha - Česká průmyslová produkce i v červnu díky výrobě aut meziročně stoupla, její růst ale zpomalil na 0,9 procenta z květnových 1,4 procenta. Naopak stavebnictví po čtyřměsíčním poklesu stouplo, s přispěním inženýrských i pozemních staveb bylo meziročně vyšší o procento. Dařilo se také zahraničnímu obchodu, který vykázal o 33,4 miliardy korun lepší výsledek než loni v červnu a skončil v přebytku 18,2 miliardy Kč. Výsledky zveřejnil Český statistický ústav (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání průmysl stoupl také o 0,9 procenta a stavebnictví o 2,5 procenta.
Tempo meziročního růstu průmyslu se již nějakou dobu zvolna snižuje a stejně jako v předchozích měsících výroba meziročně klesla ve většině průmyslových odvětví. Dvouciferně rostla jen produkce aut a dalších dopravních prostředků, léčiv a počítačů. Právě silná výroba aut podle analytiků mírní recesi, kterou tuzemský průmysl prochází. Vzhledem k poklesu zakázek ale v druhé polovině roku může tato výroba klesat, shodli se analytici.
Analytik Banky Creditas Petr Dufek upozornil, že automobilový průmysl zatím dohání objednávky nabrané řadu měsíců zpátky a díky tomu může růst a táhnout celé odvětví a současně zlepšovat výsledky českého exportu. Zásoby starších zakázek se však tenčí. Podle analytika UniCredit Bank Patrika Rožumberského výroba aut v dalších měsících tak ztratí na dynamice a oživení v dalších odvětvích je nepravděpodobné. Očekává, že produkce bude po většinu měsíců druhého pololetí v záporu a stáhne celoroční výsledek do lehkého minusu.
Stavebnictví po několika měsících v červnu opět meziročně rostlo, jeho další zásadní oživení ale analytici kvůli nižšímu počtu vydaných stavebních povolení nečekají. Podle analytika Komerční banky Martina Gürtlera ho lze čekat až po snížení úrokové sazby hypotečních úvěrů. Podle ČSÚ stavební úřady v červnu vydaly meziročně o 8,7 procenta povolení méně a jejich orientační hodnota klesla o 15,2 procenta.
Samotná produkce v pozemním stavitelství se ale v červnu meziročně zvýšila o 0,7 procenta a v inženýrském o 1,6 procenta. Podle Dufka tak byla produkce v inženýrském stavitelství, které žije hlavně z veřejných zakázek, vyšší ve srovnání s průměrným měsícem posledního předcovidového roku 2019 o 6,5 procenta. V pozemním stavitelství je stále pod touto úrovní, dodal Dufek.
V souvislosti s červnovým přebytkem zahraničního obchodu analytici zmiňují, že loňský deficit obchodní bilance byl jen přechodný, kdy jej způsobila energetická krize. Ekonom společnosti Deloitte Václav Franče očekává, že za celý letošní rok se bilance dostane do přebytku 150 miliard korun. "Při slabé domácí poptávce, zejména klesající spotřebě domácností, je to právě zahraniční obchod, který táhne ekonomiku," míní Franče. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy konkurenceschopnost českého vývozu pomůže zvýšit i slábnoucí koruna.
Ekonom UniCredit Bank Jiří Pour tak optimistický není a s ohledem na "uvadající globální poptávku" nečeká ve zbytku roku oslnivé výsledky českého exportu. Za vyšším červnovým vývozem aut podle něj zřejmě byla postupná realizace dříve nahromaděných objednávek ze zahraničí.
Podle ČSÚ k meziročnímu zlepšení bilance zahraničního obchodu vedle přebytku obchodu s motorovými vozidly přispělo také snížení schodku obchodu s ropou a zemním plynem a nižší deficit obchodu se základními kovy. Naopak nepříznivý vliv na celkové saldo měl pokles aktiva obchodu s elektřinou, s kovodělnými výrobky a odpadními produkty.