Vyznáte se v olejích?

foto Dolévání oleje do motoru. Ilustrační foto.

Pro mnohé z nás jsou motorové oleje složitým hlavolamem a tak volbu značky a třídy oleje necháváme často na autoservisu nebo doporučení známých. Kvalita oleje přitom významně ovlivňuje životnost motoru. Zvláště v zimě.

Proběh kilometrů a stáří oleje značným způsobem ovlivňují životnost motoru. Vyvarovat bychom se proto měli „přejíždění" nebo prodlužování stáří motorových olejů nad předepsané lhůty výrobců automobilů. Je nutné si uvědomit, že předepsané výměnné lhůty určuje výrobce automobilu, a to bez ohledu na kvalitu použitého oleje. Časté studené starty (zvláště při krátkých jízdách) také podstatně zkracují životnost motoru. Čím více je motor prochladlý, tím déle trvá, než se olej dostane do všech mazacích kanálků. Vahadla a vačkové hřídele jsou zpravidla místa, která čekají na dodávku oleje nejdéle. Vhodný olej však dobu promazání motoru podstatně zkrátí. Zajímavá měření se syntetickými a minerálními oleji provedla společnost Aral. Zjistilo se, že při spouštění motoru za teploty -10oC trvá promazání ložiska vahadla běžným minerálním motorovým olejem (SAE 15W-40) osmnáct sekund, polosyntetickým (SAE 10W-40) deset sekund a syntetickým (SAE 5W-40) jen čtyři sekundy. Velice zajímavé jsou také údaje o mezní hodnotě čerpatelnosti. Tato hodnota udává, při jaké teplotě je ještě olejové čerpadlo schopno nasát ztuhlý olej. U minerálního oleje je tato hodnota -20oC, u polosyntetického oleje -25oC a u syntetického oleje je to -30oC. Nejkvalitnější syntetické oleje dnes již mají klasifikaci SAE 0W-40. Mezní hodnota čerpatelnosti je až -35oC. Je tedy velmi důležité dodržovat viskózní třídy SAE a výkonovou klasifikaci API, kterou určil výrobce automobilu. Dnes se již v podstatě u žádného výkonného moderního motoru nepočítá se starší generací minerálních olejů. Syntetické nebo polosyntetické oleje jsou sice podstatně dražší, ale díky nim mohou výrobci automobilů neustále prodlužovat pravidelné servisní intervaly. Zde je ale potřeba zdůraznit, že delší intervaly mezi výměnami motorových olejů způsobují nutnost olej v provozu dolévat. Na to ale motoristé do této doby nebyli zvyklí. O měrku se zajímal někdo jen občas. Jak poznat kvalitní olej? Kvalitu motorových olejů lze poznat především podle viskozitní (SAE) a výkonové klasifikace (API). Viskozitní klasifikace SAE obsahuje požadavky na tekutost olejů jak za teplot pod bodem mrazu, tak i při pracovních teplotách (100oC). Některé petrolejářské společnosti vyvinuly olej pro extrémní podmínky, které mají viskozitní klasifikaci SAE 0W-40. Číslo před dvojitým W označuje tekutost pod bodem mrazu. Klasifikace SAE rozeznává viskozitní třídy OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25 W. Čím je číslo menší, tím lepší je tekutost oleje v zimě. Zároveň dochází i k rychlejšímu promazání motoru. Hodnotu 0W a 5W mají většinou jen dražší syntetické oleje. Druhé číslo za pomlčkou označuje teplotní rezervu oleje. Čím vyšší je toto číslo, tím více lze motor tepelně zatěžovat. Nejčastěji používané celoroční motorové oleje mají klasifikaci SAE 15W-40. Kromě viskozitní třídy SAE je neméně důležitá klasifikace API. Podle ní lze poznat, do jaké míry je olej obohacen aditivy. Tato aditiva (příměsi) zvyšují schopnost olejů odolávat tvorbě kalů, opotřebení a termicko-oxidačnímu namáhání, které hrozí především u přeplňovaných motorů. Oleje vhodné pro zážehové motory jsou ve výkonové klasifikaci API označeny počátečním písmenem S (Service), oleje pro vznětové motory pak počátečním písmenem C (Commercial). Moderní víceúčelové motorové oleje již většinou vyhovují současně jak pro mazání zážehových, tak i vznětových motorů, což je pak v klasifikacích vyjádřeno zařazením do obou skupin (např. průměrný motorový olej je zařazen do API SG/CD). Další doplňková písmena (v našem příkladu tedy písmena G a D) vyjadřují výkonovou úroveň oleje. Čím jsou tato písmena vzdálenější od počátečního písmene abecedy, tím více obsahuje olej aditiv a má vyšší výkonovou úroveň. Buďte obezřetní u motorů TDI V této souvislosti chceme upozornit především na vznětové motory poslední generace, jejichž moderní konstrukční řešení si dokonce vyžádalo vývoj nových motorových olejů. Jde o motory vybavené systémem vstřikování „čerpadlo-tryska", které se ve větší míře začínají objevovat i ve vozidlech Škoda Octavia a Fabia. Tyto motory jsou značeny písmeny TDI, z nichž poslední dvě písmena jsou červená. Od ostatních dieselů se liší tím, že mají pro každý válec samostatné vstřikovací čerpadlo. Takzvaný sdružený vstřikovač tedy plní funkci jak vysokotlakého čerpadla, tak i vstřikovací trysky. Funkci vysokotlakého čerpadla plní u sdruženého vstřikovače malý píst stlačovaný vačkou přes vahadlo proti vratné pružině. Stlačováním tohoto pístu pak vzrůstá tlak paliva až na 200 MPa. A právě vačkový hřídel, který pohání vstřikovače, je extrémně namáhaný a vyžaduje speciální, plně syntetický motorový olej. Navíc, jak jsme si již řekli, jde o místa, která po spuštění motoru čekají na olej nejdéle. Při studených startech právě zde docházelo k vysokému riziku přidření. Jestliže se však zvolí vhodný motorový olej, lze dobu promazání motoru podstatně zkrátit. Je tedy velmi důležité dodržovat viskózní třídy SAE a výkonovou klasifikaci API, kterou určil výrobce automobilu. Například pro koncernové vznětové motory VW se systémem „čerpadlo-tryska" vyvinula specielní syntetický olej společnost Aral. Převodové oleje Převodové oleje jsou řazeny do shodných tříd, jako oleje motorové. Jen podmínky, náročnost a stupeň aditivace je u převodových olejů jiná, nežli u olejů motorových. Převodové oleje se nemusejí potýkat s tak velkou tepelnou zátěží, také tvorba usazenin je podstatně menší. Převodové oleje nemají žádnou, nebo jen minimální aditivaci. Aditiva dokonce nejsou v převodových olejích žádoucí, protože snižují tření, což neprospívá synchronním kroužkům v převodovce. Pokud bychom kvalitnější aditivovaný, například hypoidní, olej nalili do převodovky, zhorší se řazení jednotlivých rychlostních stupňů a po čase by došlo i k nadměrnému opotřebení synchronních koužků. Obecná kvalifikace převodových olejů je ale jinak shodná, jako u olejů motorových. Důležitá je tedy viskozitní třída (SAE) a výkonová kvalifikace (API). Stejně, jako u motorových olejů, viskozitní klasifikace pro převodové oleje SAE obsahuje požadavky na tekutost olejů jak za teplot pod bodem mrazu, tak i při pracovních teplotách. Pro extrémní podmínky byly vyvinuty oleje viskozitní klasifikaci SAE 75W-140. Tyto oleje vyhovují podmínkám provozu od extrémně nízkých teplot (-40oC) až po tropická vedra. Číslo před dvojitým W označuje tekutost pod bodem mrazu. Klasifikace SAE rozeznává viskozitní třídy 85W (do -12 oC), 80W (do -26oC), 75W (do -40oC) a 70W (do -55oC). A opět, stejně jako u olejů motorových, čím je toto číslo nižší, tím lepší je tekutost oleje v zimě, a tak dochází i k rychlejšímu promazání všech částí převodovky. Hodnotu 70W a 75W mají většinou jen dražší syntetické oleje. Druhé číslo za dvojitým W a pomlčkou označuje teplotní rezervu oleje. Čím vyšší je toto číslo, tím vyšší je viskozita a o to více lze převody bez rizika tepelně zatěžovat. Nejčastěji používané celoroční převodové oleje mají klasifikaci SAE 85W-90. Pokud jsou oleje značeny jen jednou číslicí, nejčastěji 80W nebo 90W, znamená to, že se jedná o oleje jednostupňové, určené pouze pro provoz v tepelně nezatěžovaných převodech. Kromě viskozitní třídy SAE je neméně důležitá klasifikace API. Podle ní lze poznat, do jaké míry je základový olej obohacen aditivy. Klasifikace API tak určuje, zdali se konkrétní převodový olej hodí pro klasické nebo hypoidní převodovky. Převodové oleje se podle míry aditivace řadí do pěti skupin. Třída GL 1 a GL 2 je bez aditiv, oleje GL 3 jsou mírně aditivované, třída GL 4 představuje aditivované, nejvýkonnější oleje určené pro klasické ručně řazené převodovky a nehypoidní rozvodovky. Oleje GL 5 jsou plně aditivované oleje určené pro hypoidní převody. Využívají se většinou v rozvodovkách automobilů s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol. Oproti olejům GL 4 mají přibližně dvojnásobnou aditivaci. Tyto oleje se, až na výjimky, nesmějí použít do klasických, ručně řazených převodovek. Jak jsme se již zmínili v úvodu, tyto oleje výrazně snižují tření, což neprospívá synchronním kroužkům, která pracují na principu svornosti, tedy vyššího součinitele tření. Při použití hypoidního oleje proto dojde k nadměrnému opotřebení synchronních kroužků a k výraznému snížení jejich účinnosti. To poznáme podle zvýšené síly k zařazení jednotlivých rychlostních stupňů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 31.10.2025 ČTK

Reklama

12°C

Dnes je pátek 31. října 2025

Očekáváme v 21:00 7°C

Celá předpověď