Dacii Logan zcela vyvinul Renault. Zadání pro vývojové oddělení znělo jasně. Do čtyř let vyvinout spolehlivý, moderní a levný automobil. Omezený rozpočet byl takový, aby prodejní cena na rumunském trhu nepřesáhla 5000 Euro. Z automobilu je mnoho odborníků nadšeno. Je tedy dacia skutečně tak zázračná, jak se o ní mluví a píše?
Reklama
Fotogalerie
Původně se totiž s loganem počítalo jen pro chudší východní trhy. Nepředpokládalo se, že by obyvatelé vyspělých zemí Evropské unie o podobný automobil měli zájem. Průzkumy trhu ale ukázaly pravý opak. Velký zájem o Dacii projevili i Němci, Francouzi a Italové. Právě takové vozidlo jim na trhu chybí. Dacii by rádi koupili svým dětem, které studují, nebo by byli rádi, kdyby plnila úlohu dalšího auta v rodině. A tak se objednávky na ni kupily v nejrůznějších státech Evropy. Ani v současné době nejsou dacie skladem, a tak na ně musí český zákazník čekat přibližně dva měsíce.
Výjimečný prostor
Dacia je postavena na podvozku vyvinutém aliancí Renault-Nissan pro malé automobily. Tento podvozek v současné době již využívá nový Nissan Micra nebo Renault Modus. V loganu je ale stejně prostoru jako v automobilech o třídu větších, tedy vozech nižší střední třídy, kam patří například Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Renault Mégane, Ford Focus nebo Fiat Stilo. Pokud srovnáme jejich vnitřní rozměry s Dacií, dojdeme k zajímavým zjištěním.
Co se týká prostornosti interiéru v oblasti nohou, kraluje v nižší střední třídě trio Volkswagenu Golf/Octavia/Toledo. Octavia je oproti Dacii prostornější především na zadních sedadlech, a to o 50 mm. V Dacii mají cestující pro nohy stejně místa jako například v Renaultu Mégane, Fiat Stilo je na zadních sedadlech o 20 mm menší. Šířku interiéru má zase největší nový Renault Mégane a Fiat Stilo. Dacia Logan je v oblasti loktů oproti nim užší o 30 mm (1410 mm) a v oblasti ramen o 15 mm (1390 mm). Naopak Renault Mégane a Fiat Stilo jsou uvnitř stejně široké a Logan na ně ztrácí v oblasti ramen 20 mm. Celkově vzato dokáže Dacia Logan vnitřním prostorem směle konkurovat automobilům o třídu větším.
Také objemem zavazadlového prostoru se Dacia neztratí, a to ani vedle takového mamuta, jakým je Škoda Octavia. Pod kobercem zavazadlového prostoru odpočívá plnohodnotné náhradní kolo.
Laciný interiér?
Použité materiály v interiéru odpovídají ceně vozu, nepůsobí však laciným dojmem. Přesto, že se jedná o automobil nejlevnější kategorie, byla interiéru věnována dostatečná pozornost. Nelze najít žádné výraznější slabiny. Přístrojovou desku tvoří jednoduchý monoblok. Znamená to, že je vyrobena z jednoho kusu. Tím odpadají nároky na slícování jednotlivých částí a u staršího automobilu nebude při přejezdu nerovností zdrojem zbytečných pazvuků. Navíc je pevnější a snižuje počet kotvicích prvků na minimum. Je funkční a svým tvarem rozhodně neuráží.
Připomínky máme pouze k ovladačům topení a ventilace. Jsou umístěné až ve spodní části středového panelu, takže je nutné se k nim z opěradla nepatrně nahnout. Při zařazeném třetím nebo pátém rychlostním stupni navíc jednoduchému přístupu vadí řadicí páka. Sedadla jsou sice měkčí, ale nabízejí dostatek pohodlí i při delších cestách. Překvapivý prostor i pohodlí naleznou cestující na zadních sedadlech. V žádném směru nebudou trpět pocitem stísněnosti. I zde jsou sedadla pohodlná a nabízejí dostatek komfortu.
Řízení by mohlo být strmější
Podvozek Dacie je až překvapivě komfortní. Dobře pohlcuje nerovnosti a při jejich přejezdu nepřenáší do interiéru výraznější rázy ani jiné pazvuky. Dacia ochotně akceptuje i svižnou jízdu. Při náhlých změnách směru se automobil díky měkčímu pérování trochu víc naklání. Základní verzi bez příčného stabilizátoru a posilovače řízení jsme neměli možnost vyzkoušet.
Posilovač řízení má výraznou středovou polohu, do které se volant při výjezdech ze zatáček sám vrací. Řízení by ale mohlo být o něco strmější. Svým vláčnějším charakterem se hodně podobá Renaultu Thalii. Clio je na tom s řízením lépe. Brzdy jsou účinné i po zahřátí, s ohledem na výkon motoru a hmotnost automobilu jsou dostatečně dimenzované a snadno si poradí i s vozidlem plně obsazeným. V základní výbavě nejvíc chybí posilovač řízení a zkrutný stabilizátor.
Nejchudší verze za 199 900 Kč je skutečně špatně vybavená a chybí v ní řada dnes již běžných prvků výbavy. Je tedy lepší investovat navíc 17 000 Kč. Ve výbavě Ambience je například posilovač řízení, zkrutný stabilizátor, centrální zamykání, tónovaná skla. Většina zákazníků se podle prodejců rozhoduje právě pro lépe vybavenou verzi.