Praha - Počet klientů státní agentury na podporu obchodu CzechTrade loni meziročně vzrostl o 38 procent, řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze její ředitel Radomil Doležal. Celkem podle něj agentura v minulém roce obsloužila 1200 klientů. Přibylo i zakázek, a to o 42 procent na 2200 projektů. V zahraničí podle Doležala funguje 54 kanceláří agentury CzechTrade, které mají 56 ředitelů. Nové kanceláře se loni otevřely v texaském Austinu, filipínské Manile nebo v Mnichově.
V letošním roce se chce CzechTrade zaměřit na podporu firem, které podnikají v nových technologiích, a také na start-upy, uvedl Doležal. Agentura pro ně připraví podle něj speciální služby. "Znamená to samozřejmě vnitřní reorganizaci, tedy budovat kompetence, abychom těmto oborům rozuměli a není to úplně jednoduché," řekl. Právě na inovace a expanzi na nové trhy chce pozornost zaměřit více než 62 procent firem, vyplynulo podle Doležala z průzkumu agentury.
V průzkumu se agentura CzechTrade společností ptala také na to, co tvoří jejich konkurenční výhodu. Více než polovina z nich, 55 procent, odpověděla, že je to unikátnost výrobku, 45 procent zvolilo cenu. "Dlouhé roky jsme tady slyšeli, že je to německá kvalita za české ceny. Teď se otočila ta váha, kterou jsme znali z minulosti, a za mě správným směrem," řekl Doležal.
V letošním prvním čtvrtletí bude mít CzechTrade nové zastoupení v japonské Ósace a novou zahraniční kancelář v Saúdské Arábii, uvedla dnes ředitelka sekce zahraniční sítě Ivana Třosková. Saúdská Arábie má podle ní pro české firmy potenciál v infrastrukturních projektech nebo stavebnictví. Zájem o fungování na tamějším trhu ale už projevily i společnosti zaměřené na zdravotnictví, kybertechnologie či vodohospodářství. Japonsko je naopak zajímavé pro svůj kreativní průmysl, jako je gaming, doplnila Třosková.
Zahraniční obchod České republiky skončil loni podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) přebytkem 122,8 miliardy korun, když v roce 2022 vykázal schodek 204,8 miliardy korun. Pomohl menší schodek obchodu s ropou a zemním plynem. V prosinci 2023 skončila bilance přebytkem 3,5 miliardy korun, což je meziročně o 5,9 miliardy korun lepší výsledek. Meziročně klesl vývoz o 7,2 procenta na 317,7 miliardy korun a dovoz o 8,9 procenta na 314,2 miliardy korun. Meziměsíčně se po sezonním očištění zvýšil vývoz o 1,6 procenta a dovoz o 4,2 procenta, informoval už dříve ČSÚ Prosinec roku 2023 měl o dva pracovní dny méně než prosinec roku 2022.
Agentura CzechTrade funguje od roku 1997. Českým firmám usnadňuje rozhodování o výběru vhodných teritorií, pomáhá zkrátit dobu vstupu na daný trh a podporuje aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v cizích zemích. Spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu.
Síkela: Podíl vlastní přidané hodnoty na vývozu v ČR je proti zahraničí nižší
Podíl vlastní přidané hodnoty na vývozu v Česku je proti zahraniční nižší, řekl dnes na tiskové konferenci agentury CzechTrade v Praze ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN). Změnit to má podle něj exportní strategie, kterou vláda loni schválila pro roky 2023 až 2033. Ministr doplnil, že soustředit se chce ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) také na podporu vývozu a dovozu u malých a středních firem nebo rozvoj start-upů. Přesto je ale podle Síkely export motorem české ekonomiky a po výrobcích z ČR je v zahraničí velká poptávka.
Podíl vlastní přidané hodnoty na vývozu tvoří v Česku podle Síkely zhruba 60 procent, v Rakousku a Polsku je to kolem 70 procent a v Německu asi 77 procent. "V této oblasti máme co dohánět. Česko se tak řadí mezi importně náročné země s nižším podílem vlastní přidané hodnoty ve vývozu, a to je potřeba do budoucna změnit," uvedl. V Česku by se podle něj měl zvýšit počet firem, které vyrábějí vlastní produkty, a ne jen dodávají díly či součástky.
Vedle posílení přidané hodnoty mají českému exportu pomoci podnikatelské cesty do zahraničí, kterých loni přibylo. "V letošním roce chceme toto tempo udržet," řekl Síkela. Důležité jsou podle něj ale také zahraniční výstavy nebo veletrhy. "Osobně plánuji podpořit naše firmy z leteckého průmyslu na české oficiální účasti v červenci na leteckém veletrhu ve Velké Británii," doplnil.
Síkela dnes připomněl, že zahraniční obchod České republiky se zbožím loni podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) skončil přebytkem 122,8 miliardy korun, když v roce 2022 vykázal schodek 204,8 miliardy korun. Lepšího výsledku se podařilo dosáhnout díky poklesu dovozu fosilních paliv, pomohla ale také silná koruna, řekl ministr. Českému zahraničnímu obchodu by se podle něj mělo dařit i v příštích letech.
Exportní strategie pro roky 2023 až 2033 má mimo jiné posílit postavení českých firem v dodavatelských řetězcích či vývoz rozšířit mimo trhy Evropské unie. MPO chce také rozšířit a přizpůsobit novým potřebám dosavadní podporu exportérům, informovalo už dříve MPO.
Loni v prosinci obchodní bilance podle ČSÚ skončila přebytkem 3,5 miliardy Kč, což je meziročně o 5,9 miliardy Kč lepší výsledek. Meziročně klesl vývoz o 7,2 procenta na 317,7 miliardy Kč a dovoz o 8,9 procenta na 314,2 miliardy Kč. Meziměsíčně se po sezonním očištění zvýšil vývoz o 1,6 procenta a dovoz o 4,2 procenta. Prosinec roku 2023 měl o dva pracovní dny méně než prosinec roku 2022.













