Petra Holmová, poradkyně pro digitální transformaci ve společnosti e-Estonia, to uvedla v rozhovoru pro časopis rozhovoru pro Ukrinform.
"S digitalizací jsme začali hned, jak jsme získali zpět nezávislost jako národní strategii. Nic jiného se nám nepodařilo, protože v Estonsku je málo lidí a přírodních zdrojů. Potřebovali jsme najít způsob, jak vybudovat štíhlý stát, a snažili jsme se nebýt tak silně byrokratičtí jako zavedené demokracie," řekla.
Holmová poznamenala, že technologie jsou pro Estonce způsobem, jak vybudovat efektivní stát, a dodala, že jakákoli interakce se státem má digitální variantu. Výjimkou jsou některé služby na úrovni obcí, které se liší podle regionů.
"Kvalita života je důvodem, proč jsme vybudovali digitální stát. Chceme, aby lidé neztráceli čas, energii, mozkové buňky a nervy na interakci s ním. Věci by měly být automatické, efektivní a snad jednou i proaktivní," uvedl poradce.
Vysvětlila, že v proaktivním systému jsou veřejné služby poskytovány automaticky - například přídavky na děti - bez nutnosti podávat žádost.
Holmová dodala, že osoby, které do Estonska přicestují legálně, včetně osob se statusem uprchlíka, okamžitě obdrží průkaz totožnosti a získají přístup k digitální infrastruktuře.













