Herman Makarenko, dirigent a režisér opery a autor projektu "Návrat první opery Dmytra Bortňanského Creonte", to uvedl v komentáři pro Ukrinform.
Poznamenal, že nastudování Bortnianského Creonte, podobně jako Mozartovy opery z 18. století, vyžaduje divadlo se specifickými akustickými vlastnostmi, jevištními rozměry a propracovaným interiérem. Tyto podmínky byly pro organizátory projektu prioritou, protože oživení mistrovského díla musí obnovit autentickou zvukovou kulisu pozdního baroka a raného klasicismu. Koordinátor projektu, profesor Mykola Prodančuk, zakladatel sdružení Bukovinských v Kyjevě, trval na zajištění co nejtěsnější shody.

"Ukrajinská národní opera nebo operní domy v Oděse a Lvově jsou sice velkolepé, ale pro operu raného klasicismu nebo druhé poloviny 18. století poněkud příliš velké. Divadla v Dněpru a Charkově jsou krásná, ale jejich architektura odráží moderní dobu. Proto Mykola Prodančuk navrhl snad jediné ukrajinské divadlo z období baroka a klasicismu - Hudební a dramatické divadlo Olhy Kobylianské v Černivcích. Bylo postaveno v roce 1905 a je to 'sametově zlatý sen', jehož architektura a akustika se ukázaly být téměř identické s benátským Teatro San Benedetto, kde byl poprvé uveden Creonte," řekl Makarenko.

Projektový tým prostudoval původní architektonické nákresy benátského divadla, které bylo postaveno v roce 1755, ale v historické podobě se již nedochovalo. Tyto výkresy se shodovaly s výkresy Černivského divadla, které před 120 lety navrhla vídeňská firma Ferdinand Fellner a Hermann Helmer v době, kdy byla Bukovina součástí Rakouska-Uherska. V letech 1873-1919 tato firma postavila více než 200 staveb po celé Evropě, včetně 48 divadel, mezi nimiž byla Vídeňská státní opera, Oděské divadlo opery a baletu a divadlo v Černivcích.
"Nákresy se v podstatě shodovaly, což znamená, že benátské Teatro San Benedetto a Hudební a činoherní divadlo Olhy Kobylianské v Černivcích se z hlediska svých akustických a estetických kvalit nejvíce harmonicky hodily k inscenování opery z 18. století, což z nich činí ideální místo pro tuto premiéru," řekl Makarenko.
Projekt je realizován ve spolupráci s Černivskou oblastní vojenskou správou, Černivskou oblastní radou a Černivskou městskou radou za podpory mecenášů a sponzorů z Kyjeva a Černivců.
"Obce Bukovina a město Černivci v podstatě zajistily úspěšnou přípravu a realizaci této operní premiéry - což je na Ukrajině bezprecedentní případ. Unikátní je i to, že světová premiéra inscenace v Černivcích se koná pod oficiální záštitou UNESCO," uvedl Makarenko.
Dmytro Bortňanskij ukrajinský skladatel, zpěvák a dirigent se narodil v roce 1751 v Hluchově. Svou první operu Creonte napsal ve svých 25 letech během pobytu v Itálii. Dílo bylo vyvrcholením jeho studií u proslulého italského skladatele Baldassare Galuppiho. Po premiéře opery v roce 1776 však rukopis partitury zmizel a více než 200 let byla opera považována za ztracenou. V roce 2024 objevila rukopis muzikoložka Olha Shumilina v archivu knihovny Ajuda v Lisabonu, která uchovává rukopisné sbírky portugalského královského dvora.
Znovuobjevená opera měla 11. listopadu 2024 světovou koncertní premiéru na Ukrajinské diplomatické akademii. Ve dnech 3.-5. října se uskuteční světová premiéra inscenace v Hudebním a dramatickém divadle Olhy Kobylianské Černivci.
Foto: M: Volodymyr Tarasov , Jevhen Kotenko / Ukrinform
Další fotografie Ukrinformu jsou k dispozici ke koupi zde .