Ruslana Rymarska, iniciátorka projektu Taste Ukraine a prezidentka Ukrajinské aliance výrobců potravin (UFMA), se v exkluzivním komentáři pro Ukrinform podělila o plány a očekávání v souvislosti s touto iniciativou.
Podle Rymarské je Washington pouze začátkem a prezentace se budou konat i v dalších městech Severní Ameriky a na dalších kontinentech, "aby se ukázalo, že Ukrajina je schopna nejen růst, ale také zpracovávat, tvořit a zaujmout".
Dne 16. září 2025 se akce konala v Ukrajinském domě ve Washingtonu za podpory velvyslanectví Ukrajiny ve Spojených státech. Vystoupilo na ní 30 domácích firem, včetně velkých podniků, jako je agrotechnologická společnost MHP, výrobce rostlinných olejů PC Oliyar, inovativní biotechnologická společnost Enzym Group, Meest Group a další. Celkem bylo představeno 228 výrobků ukrajinského potravinářského průmyslu.
Jak vysvětlila Rymarská, Washington se stal prvním místem konání akce, protože smyslem tohoto projektu je organizovat platformy pro komunikaci B2B (Business-to-Business) a také setkání zúčastněných stran v zemích, které jsou strategickými partnery - "kde můžeme zaplnit mezery, kde jsou trhy".
Proto se v hlavním městě USA podle Rymarské "vytváří vlna, kterou je pak třeba naplnit životem a dalšími akcemi".
V této souvislosti UFMA považuje Severní Ameriku, konkrétně Spojené státy a Kanadu, za trhy, které jsou pro ukrajinské výrobce nejzajímavější. Poznamenala také, že američtí prodejci, dovozci a distributoři byli na akci pozváni, ale ne všichni mohli přijet.
"Někteří z nich napsali, že se nemohou dostavit, ale měli zájem, a tak jsme se dohodli, že uspořádáme online hovory," dodala iniciátorka projektu.
V budoucnu by se podobné prezentace měly uskutečnit v několika dalších městech ve Spojených státech, například v Houstonu, San Francisku a Chicagu. V těchto regionech jsou soustředěny americké výrobní závody a Ukrajina s nimi může a měla by navázat dialog, uvedla Rymarska.
V prosinci 2025 se podle jejích slov uskuteční návštěva Kanady v rámci podnikatelské konference Rebuild Ukraine 2025.
"Musíme pravidelně komunikovat se zúčastněnými stranami, ukázat se, a tak navázat důvěryhodné vztahy a partnerství," vysvětlila Rymarská.
Zároveň byla zahájena spolupráce se Švédskem. V současné době na ní pracují členové UFMA a někteří z nich již plánují podepsat smlouvy.
"Zahájili jsme také program vstupu na německý trh, který je jedním ze strategických trhů Evropské unie, kde začínáme budovat dialog," poznamenala Rymarská.
Celkově se podle ní pozornost soustředí také na Blízký východ a jihovýchodní Asii, včetně Indonésie a Malajsie, které jsou zajímavým trhem s obrovským potenciálem pro mnoho výrobců.
Připomíná, že Ukrajinská aliance výrobců potravin (UFMA) sdružuje domácí výrobce potravin se společným cílem - propagovat výrobky vyrobené na Ukrajině. Hlavní vizí aliance navíc je, aby se zákazníci dozvěděli o Ukrajině prostřednictvím kvalitního spotřebního zboží na pultech supermarketů po celém světě.
Foto: Foto: UFMA, Facebook