Potřeba externího financování roste o 43%, v sezóně pomáhá faktoring

foto

Poslední tři měsíce roku vždy znamenají pro většinu společností největší sezónu. Předvánoční poptávka se zvyšuje raketovým tempem a s ní i potřeba provozních financí. Je nutné se dopředu připravit. Jak ovlivňuje předvánoční sezónu u nás logistická krize v Asii? A proč je důležité využívat faktoring a prodej faktur?

V říjnu se každý rok naplno rozbíhají kola výrobních, logistických a především e-commerce firem. Lidé se začínají připravovat na Vánoce a důraz na velmi rychlé doručení je rok od roku vyšší a vyšší. Pokud ji firmy nejsou schopny uspokojit, v mnoha případech je to kvůli nedostatku provozních financí.

Faktoring jako neodmyslitelná součást sezóny

Dlouhodobě mají během podzimu nejsilnější měsíce firmy z e-commerce. Na paty jim ale šlapou i výrobní a logistické společnosti. Splatnosti faktur, které jsou nuceni svým odběratelům nastavovat, se v těchto odvětvích většinou pohybují mezi 30 až 90 dny.

“Podniky si nemohou dovolit čekat tak dlouho na zaplacení faktur, protože tyto chybějící peníze je potřeba investovat zpět do výroby nebo sezónní pracovní síly, aby uspokojily zvýšený zájem o produkty,” vysvětlil Adam Šoukal, zakladatel fintechu Roger, který zkracuje splatnosti těchto faktur na 3 dny.

“V září minulého roku se u nás počet profinancovaných faktur zvedl oproti letním měsícům přibližně o 19 %, v říjnu to byl dokonce 43% nárůst,” doplnil Adam Šoukal. Roger má ve svém portfoliu několik desítek klientů, kteří se na něj obracejí právě před sezónou a během ní.

Jedním z nich je AQ Import – výrobce reprosoustav dodávající do Alzy, Datartu či CZC. “Někteří z našich dodavatelů požadují platbu předem a odběratelé mají nastavené dlouhé splatnosti faktur,” řekl zakladatel firmy Karel Svoboda. Jednorázové zvýšení poptávky před Vánoci se pak může stát obrovským problémem.

Letošní sezónu komplikuje logistická krize v Asii

Evropské společnosti poptávají ve velkém množství zboží z Číny, které je dopravováno v kontejnerech přes oceán. Jejich cena se ale zvyšuje. Kontejner dnes stojí 15 až 20 tisíc dolarů, což je pro srovnání zhruba desetkrát více než před pandemií. “Samotné nalodění kontejneru trvá až 30 dní, cesta 70 dní a splatnost faktur je nastavena na několik týdnů. Jedná se tak o časově i finančně náročný proces, který trvá tři a více měsíců,” popsal Dominik Stroukal, hlavní ekonom Rogera, platební instituce.

Výše popsané spojené s nutností proplácet zálohové faktury dodavatelům má vliv na řízení cash flow, neboli provozní finance všech podniků. Vzniká tak nestandardně větší poptávka po provozních financích a potřeba náhlý nárůst v nákladech překonat. Řešením je zkrácení splatnosti faktur. Tyto prostředky pak firma využije pro nákup materiálu, opravu výrobních linek, zásobení skladů nebo rozšíření pracovních týmů.

Pokud i vás čeká náročná předvánoční sezóna, nezapomeňte na možnost postoupení pohledávky a odškrtněte si jednu starost – nedostatek provozních financí.

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

9°C

Dnes je pondělí 25. října 2021

Očekáváme v 3:00 1°C

Celá předpověď