Berlín - Automobilka Škoda Auto v prvním pololetí zvýšila provozní zisk zhruba o 12 procent na téměř 1,29 miliardy eur (31,5 miliardy Kč). Celkový prodej aut se pak zvýšil na 582.000 z 548.000 před rokem. Ve své výsledkové zprávě o tom informoval mateřský koncern Volkswagen. Pololetní tržby Škoda meziročně zvýšila na 15,07 miliardy eur z 13,65 miliardy eur ve stejném období loni.
Koncern Volkswagen rovněž uvedl, že Škoda dosáhla ve čtvrtletí provozní marže 8,5 procenta a zaznamenala nejlepší čtvrtletní výsledek v historii se zhruba 740 miliony eur (18,2 miliardy Kč).
Meziroční nárůst prodeje vozů Škoda o 6,3 procenta podle automobilky souvisí především se silnou poptávkou po elektrických modelech SUV Elroq a Enyaq. Zvýšila se také poptávka po modelu Kodiaq. Na indickém trhu se podle zprávy dařilo modelu Kylaq.
Podrobné výsledky hospodaření zveřejní Škoda Auto v pondělí.
Z české Škody je podle automobilového experta EY Petra Knapa naprosto klíčová značka skupiny VW, a to z pohledu kvality, dynamiky růstu i ziskovosti. "Prokazují velmi dobré postavení na evropském trhu, kde jsou třetí až čtvrtá nejprodávanější značka.
Skupina Volkswagen v prvním pololetí hospodařila s provozním ziskem 6,7 miliardy eur (164,5 miliardy Kč), což je meziroční pokles o 33 procent. Prodej aut pak největší automobilka v Evropě zvýšila na 4,36 milionu z 4,34 milionu před rokem. Firma to uvedla ve zprávě o výsledcích hospodaření. Zároveň i kvůli dopadu amerických dovozních cel zhoršila výhled celoročních tržeb a ziskové marže.
Tržby z prodeje aut v pololetí klesly o 0,3 procenta pod 158,4 miliardy eur. Součástí skupiny je i česká automobilka Škoda, které se ovšem podle výsledkové zprávy dařilo.
Ve druhém čtvrtletí koncernu Volkswagen klesl provozní zisk meziročně o 29 procent na 3,8 miliardy eur. To odpovídá provozní marži 4,7 procenta. Jako důvod automobilka uvedla cla a náklady na restrukturalizaci a také zvýšený prodej elektrických modelů s nižší marží. Tržby ve druhém čtvrtletí klesly o tři procenta na 80,8 miliardy eur.
Volkswagen nyní očekává, že provozní zisková marže za letošní rok bude mezi čtyřmi a pěti procenty proti původně předpokládanému rozmezí 5,5 až 6,5 procenta. Celoroční tržby se podle současných odhadů budou pohybovat na úrovni předchozího roku proti původně předpokládanému růstu až o pět procent.
Firma také zveřejnila dlouho očekávané hodnocení dopadu cel na hospodaření. Samotná cla automobilku v prvních šesti měsících roku stála 1,3 miliardy eur, uvedl podnik.
O náročných podmínkách kvůli nepředvídanému dopadu amerických dovozních cel mluví i generální ředitel Oliver Blume. Společnost proto podle něj musí zintenzivnit úsilí o snižování nákladů.
"Naše úsilí v oblasti nákladů musíme přeřadit na vyšší rychlost a urychlit jeho realizaci. Koneckonců nemůžeme předpokládat, že situace s cly je pouze dočasná," řekl Blume.
Spojené státy začaly od 3. dubna vybírat 25procentní clo u dovozu automobilů. Od 3. května pak v USA vstoupilo v platnost rovněž 25procentní clo na dovoz některých automobilových dílů.
Rovněž ostatní evropští výrobci aut se potýkají se ztrátami v řádu miliard eur a vydávají varování ohledně zisků. Kromě amerických dovozních cel a sílící konkurenci ze strany Číny se musejí vyrovnat s novými domácími předpisy zaměřenými na urychlení přechodu na elektromobily.
Například evropsko-americká automobilová skupina Stellantis očekává za první pololetí ztrátu 2,3 miliardy eur (56,6 miliardy Kč). Hospodářské výsledky za prvních šest měsíců představí čtvrtý největší výrobce aut na světě příští týden v úterý.