Expres v Pardubicích podle inspekce projel návěstidlo na červenou

foto Místo srážky dvou vlaků v Pardubicích na snímku z 6. června 2024. Předchozího večera se zde srazil osobní a nákladní vlak, při nehodě zemřeli čtyři lidé.

Praha - Osobní expres minul ve středu večer v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak, vyplývá ze zjištění Drážní inspekce. Při následném střetu zemřeli čtyři lidé a 27 utrpělo zranění. Zda šlo o technickou závadu, lidskou chybu, případně kombinaci obou faktorů, inspekce vyšetřuje, uvedla na webu. Poškozené vagony vlaků v Pardubicích budou drážní hasiči odstraňovat zřejmě celou noc.

Závěry vyšetřování tragické nehody není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. "Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců," uvedl. Dodal, že závěrečná zpráva zveřejněna na webu úřadu.

Osobní expres dopravce RegioJet jedoucí z Prahy do ukrajinského Čopu se s protijedoucím nákladním vlakem srazil ve středu ve 22:49 v nedávno otevřené železniční stanici Pardubice centrum. Oba vlaky v důsledku srážky vykolejily. Rychlíkem podle krajských hasičů cestovalo zhruba 380 lidí.

"Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku osm inspektorů Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události," uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Celkové škody inspekce odhadla na více než 110 milionů korun.

Případem se zabývá také policie. Nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, řekla ČTK mluvčí krajské policie Markéta Janovská.

Drážní hasiči budou s pomocí těžké techniky odstraňovat poškozené lokomotivy a vagony zřejmě celou noc. Kvůli urychlení prací bude mezi pardubickým hlavním nádražím a stanicí Kostěnice od dnešních 22:00 do pátečních 05:00 zcela zastaven provoz. Po odstranění následků nehody se musí zkontrolovat trať, provoz na vytíženém železničním koridoru mezi Prahou a Moravou tak bude omezen minimálně ještě v pátek. Novinářům to dnes odpoledne řekl v Praze mluvčí Správy železnic Martin Kavka. Poškozeny jsou podle něj obě lokomotivy a několik nákladních a osobních vagonů.

Hasiči Správy železnic dnes odtahovali nepoškozené vagony, odpoledne začali odstraňovat poničené lokomotivy a vozy nákladního i osobního vlaku. Na místo srážky dorazil nehodový vlak, jeřáb a další těžká technika. Dvě dieselové lokomotivy budou roztrhávat vagony od lokomotivy, plošinové vozy zase překládají kontejnery z nákladního vlaku, který převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý. V prvních dvou vagonech, které se při srážce poškodily, ale chemikálie nebyla. Žádná nebezpečná látka proto neunikla, nehrozilo tak žádné nebezpečí, dodal Kavka.

Zabezpečovač ETCS v pardubickém železničním uzlu je, aktivní ale bude od podzimu

Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, řekla odpoledne ČTK mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. Současný systém řízení na místě je podle ní v souladu se zákonem. 

Na konci letošního května skončila rekonstrukce pardubického železničního uzlu za téměř sedm miliard korun bez DPH. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště.

Uzel má i nové zabezpečovací zařízení ETCS, které ale dosud není aktivované. V provozu bude po dokončení všech úprav letos na podzim, řekla mluvčí SŽ. Způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací v místě je v souladu se zákonem o dráhách, uvedla Eberl Friebová. "Jedná se o zcela standardní postup a zabezpečení provozu," poznamenala.

Ze zjištění Drážní inspekce vyplývá, že osobní expres minul v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do cesty pro nákladní vlak. "Vzhledem k tomu, že se jednalo o projetí návěsti zakazující jízdu, je pravděpodobné, že by systém ETCS vlak včas zastavil ještě před návěstidlem a nenechal by jej vůbec projet," uvedla na dotaz ČTK mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

V situaci, kdy vlak projede návěst Stůj!, je systém ETCS schopen vlak automaticky zastavit. Dokáže také regulovat rychlost vlaků.

Zavádění zabezpečovacího systému ETCS požaduje Evropská unie. Smyslem je sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech unie. Výhradní provoz pod ETCS by měl na nejvytíženějších tratích začít od příštího roku. V současnosti je nainstalovaný zhruba na 1000 kilometrech tratí, uvedla SŽ. Systém nahrazuje dosavadní způsoby řízení provozu vlaků, včetně metody liniového zabezpečení, vyvinuté původně v 60. letech minulého století.

Provoz vlaků řízený výhradně technologií ETCS testují železničáři v Česku na jednokolejné trati z Olomouce do Uničova. Zpočátku jeho fungování provázely problémy. V nejhorší dny se na trati zastavilo až osm vlaků denně. Následně pracovní skupina svolaná Drážním úřadem prováděla úpravy na vozidlech a přenosové síti a upravovala pozici antén na některých vlacích. Díky tomu ubylo výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí systému. Od konce listopadu pak SŽ zaznamenala už jen jednotky případů týdně.

Systém ETCS prošel v polovině ledna také testem v simulovaném provozu na trati Staré Město u Uherského Hradiště - Břeclav. Díky předchozímu testování na takzvané Uničovce se na trati podle dřívějšího vyjádření Drážního úřadu podařilo snížit počáteční chybovost systému.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 8.09.2025 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je pondělí 8. září 2025

Očekáváme v 09:00 18°C

Celá předpověď