Praha - Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku, který se v noci na dnešek čelně střetl v Pardubicích s nákladním vlakem. Vagon je zhruba z jedné třetiny zcela zničen, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. Šlo o spací vagon, lidé před nárazem spali a nic netušili. ČTK to řekl náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec.
Tragická srážka si vyžádala čtyři lidské životy, 27 lidí skončilo v nemocnicích. Je to nejtragičtější střet dvou vlaků v Česku téměř za 30 let. Škoda přesáhne 110 milionů korun. Policie se událostí zabývá jako možným obecným ohrožením z nedbalosti. Podle Drážní inspekce projel osobní expres návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.
Nehody drážních vozidel jsou podle Němce obecně specifické tím, že vozidla jsou robustnější a pevnější než osobní či nákladní auta. Zásah hasičů je pak náročnější na techniku i síly hasičů, především u oddělování jednotlivých konstrukcí.
"Jsou tady výrazně větší síly a hmotnosti. Fyzika funguje neúprosně, lokomotiva má téměř 90 tun a za ní je klidně 1000 tun nákladu," řekl náměstek ředitele drážních hasičů. U noční nehody v Pardubicích největší síly působily na první vagon v rychlíku, který měl podle Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný. "Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím," uvedl. Šlo o spací vagon. "Ti lidé vůbec nic netušili a spali," doplnil.
Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mezi oběťmi jsou dvě ukrajinské občanky, občanství dalších obětí se upřesňuje.
Předpisy, které kladou požadavky na pevnost vozidel, se podle mluvčí Drážního úřadu Pavlíny Strakové v čase mění a zpřísňují. Odolnější a pevnější jsou podle ní vozidla schválená podle nových technických specifikací, v případě této nehody to byla lokomotiva rychlíku. "Pokud se střetnou vozidla schválená podle stejných norem, chovají se jinak, než když dojde ke střetu vozidel schvalovaných a vyrobených podle různých norem. Kinetická energie nárazu je absorbována deformačními zónami, pokud jsou jimi vozidla vybavena," sdělila ČTK mluvčí. Pokud vozidla nemají deformační zóny, přenáší se energie do dalších částí vlaku. "V tomto případě jako deformační zóny zafungovaly obě lokomotivy a nejbližší vagony. Co se ale skutečně stalo, proč se vůz za lokomotivou zalomil, bude zřejmé ze závěrečné zprávy Drážní inspekce," doplnila.
Strojvedoucí jsou podle úřadu na podobné situace školeni. V případě hrozícího střetu musí aktivovat rychločinnou brzdu a utéct do nitra lokomotivy nebo z ní vyskočit.
Obecně u větších hromadných neštěstí se velitel první jednotky hasičů, která dorazí na místo, věnuje průzkumu, aby co nejrychleji podal zprávu operačnímu středisku o rozsahu katastrofy, uvedl Němec. Krajské operační středisko pak povolává všechny dostupné síly a prostředky, záchranná služba aktivuje traumaplán a třídí se zranění. "Důležité je označit nejvíce zraněné, kteří potřebují akutně vyprostit," uvedl náměstek drážních hasičů.
Zásah u noční nehody označil Němec za profesionální, podle něj byla spolupráce všech složek integrovaného záchranného systému příkladná.
Hasiči Správy železnic postupně odtahují nepoškozené vagony, poté budou odstraňovat také poničené lokomotivy a první vozy obou vlaků. Doprava po jedné koleji byla obnovena zatím jen sníženou rychlostí maximálně deset kilometrů v hodině.