O klienty Bohemia Energy se postaráme, slibují dodavatelé poslední instance

foto Fronty před zákaznickým centrem Pražské energetiky (PRE) a Pražské plynárenské v Jungmannově ulici v Praze, na snímku z 11. října 2021.

Praha - Dodavatelé poslední instance, mezi které patří ČEZ, E.ON, PRE, Pražská plynárenská a innogy, jsou připraveni postarat se o zákazníky skupiny Bohemia Energy, která ukončila činnost. Firmy zdůrazňují, že lidé nemusí aktivně vůbec nic dělat, budou kontaktováni a dostanou všechny důležité informace. Vyplývá to z jejich dnešních vyjádření pro ČTK. Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku se zhruba 900.000 odběrných míst dnes oznámilo, že se rozhodlo ukončit dodávky elektřiny a plynu zákazníkům. Zákaznická centra největších dodavatelů energií se po krachu Bohemia Energy plní.

Fotogalerie

Ministerstvo průmyslu a obchodu a Energetický regulační úřad dnes připomněly, že takzvaný dodavatel poslední instance (DPI) je nástrojem, který chrání spotřebitele v případě úpadku jakéhokoliv dodavatele energií. Nastupuje okamžitě a energie od něj lidé mohou odebírat nejdéle půl roku. Kdykoliv během této doby si mohou vybrat nového řádného dodavatele a přejít k němu bez jakýchkoliv omezení. I pokud měli s původním dodavatelem uzavřenou smlouvu na dobu určitou, ta v rámci DPI již neplatí.

Místopředseda představenstva E.ON Energie Jan Zápotočný dnes uvedl, že firma očekává, že v blízké době k ní v rámci institutu DPI přejde několik stovek tisíc klientů. "Tito klienti nemusí vůbec nic dělat, sami se jim ozveme a předáme jim všechny důležité informace, například cenu za dodávku, výši záloh, termín splatnosti i kam peníze posílat. Chtěli bychom zákazníky požádat, aby byli trpěliví a nevolali nám na již beztak velmi přetížené linky. Víme o vás a postaráme se o vás v co nejkratším možném termínu," sdělil.

ČEZ je na svou roli dodavatele poslední instance připraven, řekl ČTK mluvčí firmy Roman Gazdík. "Prosíme proto nyní všechny zákazníky, kteří se ocitli v nouzi, zůstaňte v klidu. Spojíme se s vámi sami. Rozumíme, že to není jednoduché, ale nemusíte se bát, že byste byli od dodávek elektřiny odstřiženi. Naši lidé, naše call centra i naše pobočky pracují na maximum. Nemusíte nám volat ani chodit na naše pobočky," uvedl.

V podvečer ČEZ upřesnil, že role dodavatele poslední instance se ujme od dnešní půlnoci. "Dodržujeme naše závazky a hrajeme fér – bez elektřiny nikoho nenecháme. Tento úkol jsme v minulosti plnili mnohokrát a vždy jsme tuto situaci bez problémů zvládli," uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

V Praze jsou připraveny zajistit dodávky elektřiny a plynu pro zákazníky Prahou vlastněné společnosti PRE a Pražská plynárenská. "My, jako PRE garantujeme, že žádný odběratel na území hlavního města Prahy a města Roztok u Prahy nezůstane bez elektřiny z důvodu ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy nebo i jiných dodavatelů elektřiny. Pro výběr vhodného produktu platí uvedená lhůta šesti měsíců, není tedy nutné okamžitě reagovat a kontaktovat PRE kvůli novým smlouvám," řekl mluvčí společnosti Petr Holubec.

"Kapacity přepážek navýšeny, naše i externí call centra připravena, kolegové ve frontách budou podávat informace, kávu, čaj a trpělivost. Jsme tady pro naše nové zákazníky. Nikdo se nemusí ničeho bát," napsal na twitter také předseda představenstva Pražské plynárenské Martin Pacovský.

Společnost innogy upozornila, že cena pro zákazníky v režimu DPI se bude odvíjet v souladu s cenovou regulací od aktuálních tržních cen, které jsou v současnosti extrémně vysoké a jejichž výše je objektivně mimo vliv firmy. "Aktuální cena v režimu DPI atakuje hranici 4000 Kč za megawatthodinu bez DPH. Zákazník s rodinným domkem, který plynem vytápí, může do konce topné sezony protopit více než 60.000 korun," uvedl mluvčí firmy Pavel Grochál.

"Situace je opravdu vážná a domníváme se, že vzhledem k nadcházející topné sezoně a výše uvedeným cenám je absolutně nezbytné, aby stát urychleně připravil systém kompenzací či subvencí. V opačném případě hrozí velké sociální problémy a může také docházet k masivnímu odpojování zákazníků pro neplacení," dodal Grochál. Vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) by měl v pondělí vládě předložit návrh kompenzace vysokých cen energií pro 4,3 milionu domácností. Činit by měla téměř 1500 korun na domácnost na rok.

Konkrétní ceny elektřiny od dodavatele poslední instance se teprve určují, záleží na rozhodnutí operátora trhu elektřiny, což je státem vlastněná společnost OTE. "Podle našich informací operátor trhu teprve sbírá informace, a až je sebere, zpracuje a nám oznámí, pak teprve budeme schopni stanovit cenu a pak ji samozřejmě vyvěsíme i na web," uvedl Holubec.

Bohemia Energy dnes oznámila, že se rozhodla ukončit podnikatelskou činnost a dodávky elektřiny a plynu zákazníkům společností Bohemia Energy, Comfort Energy, Energie ČS, Europe Easy Energy a X Energie. Zároveň požádá Energetický regulační úřad o zrušení licencí všech výše uvedených společností. Pro zákazníky společnosti Amper Market, která do skupiny také patří, hledá Bohemia Energy podle oznámení řešení.

"Jsme připraveni poskytnout radu a pomoc všem klientům naší bývalé dceřiné společnosti Energie ČS, která je nyní dceřinou společností Bohemia Energy. Klienti Energie ČS nás mohou kontaktovat na speciální lince 800 960 960. Začínáme také s obvoláváním klientů Energie ČS, kteří realizují platby za energie z účtů u České spořitelny, abychom jim pomohli s nastavením plateb novému dodavateli energií," uvedl dnes mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Zákaznická centra největších dodavatelů energií se po krachu Bohemia Energy plní

Zájem klientů o změnu dodavatele evidují v posledních dnech kromě jiných zákaznická centra společnosti ČEZ. Lidé pobočky navštěvují kvůli zvyšujícím se cenám energií. Dnes zájem ještě stoupl poté, co ukončení činnosti oznámila Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku, vyplývá ze zjištění zpravodajů ČTK. Dodavatelé poslední instance, mezi které patří vedle ČEZ i E.ON, PRE, Pražská plynárenská a innogy, jsou připraveni se o zákazníky skupiny Bohemia Energy postarat. Také ony registrují zvýšený zájem klientů.

"ČEZ je na svou roli dodavatele poslední instance připraven," uvedla mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Zákazníci se nemusejí obávat, že se ocitnou bez dodávek elektřiny. "Institut dodavatele poslední instance zajišťuje, že začneme dodávat elektřinu postiženým zákazníkům. I proto nyní navyšujeme kapacity na našich call centrech," uvedla. Zákazníci nemusí volat ani chodit na pobočky, bude-li to nutné, společnost je bude sama kontaktovat.

Přesto se dnes po oznámení konce Bohemia Energy, která měla kolem 900.000 odběratelů, začaly pobočky plnit. Například zákaznické centrum společnosti ČEZ Prodej na Riegrově náměstí v Hradci Králové evidovalo dopoledne 25 zákazníků, kolem 13:00 jich bylo už asi 40. ČTK to za ČEZ řekla Šárka Lapáčková Beránková.

Plné bylo v poledne i kontaktní místo ČEZ v Sokolově. Zákazníkem Bohemia Energy byl i Michael Schneider ze Sokolova, který tak musel začít řešit změnu dodavatele. Za energie teď zaplatí výrazně víc. O konci Bohemia Energy se dočetl dopoledne na internetu, kromě elektřiny se rozhodl změnit i dodavatele plynu. Na řadu přišel po osmi minutách, pobočka se ale začala rychle plnit. "Nabídli mi elektřinu zhruba o 250 procent dražší, než jsem měl dosud u Bohemia Energy, a plyn zhruba o 160 procent dražší než u X Energie. Smlouvu jsem tedy podepsal, nic jiného mi nezbývalo," uvedl Schneider.

Výrazně vyšší zájem klientů dnes eviduje zákaznické centrum Skupiny ČEZ v Olomouci, jehož čekárna byla krátce po 14:00 plná hlavně starších lidí. Pracovnice u vchodu příchozí upozorňuje, že čekací doba na vyřízení jejich požadavku může přesáhnout i hodinu. "Chodí sem opravdu hodně lidí. Poté, co byly dopoledne zveřejněny informace o Bohemia Energy, jich dorazilo odhadem tak pět šest desítek," řekla ČTK pracovnice zákaznického centra.

Naopak ve Zlíně před kontaktním místem ČEZ v budově České pošty bylo dnes kolem 13:00 prázdno. Jeden člověk čekal na jednání před zlínskou kanceláří E.ON Energie. Více lidí čekalo ve Zlíně před pobočkou společnosti innogy. Po poledni byla obsazená a několik lidí muselo čekat před budovou, až na ně přijde řada. Lidé diskutovali o tom, že innogy Energie dnes oznámila zvýšení cen plynu. "Chci se zeptat, jak to bude dál. Vykládá se tady, jestli se nechystá další zdražení," řekla dnes ČTK žena, která čekala v řadě.

Na třebíčské zákaznické místo společnosti EG.D, dříve E.ON Distribuce, přišly dnes k 15:00 čtyři desítky lidí, kteří chtěli změnit dodavatele. Podle pracovnice pobočky tak lidé ve zvýšené míře reagují na ohlášený konec Bohamia Energy. Třebíčské pracoviště podle ní obvykle obslouží jen pár lidí například v případě úmrtí člověka, na kterého je v domácnosti odběr elektřiny napsaný.

O zákazníky Bohemia Energy je připravena se postarat také společnost SPP, která má již zkušenosti ze Slovenska. Zabezpečuje tam dodávky energii zákazníkům Slovakia Energy ze skupiny Bohemia Energy, jež na Slovensku ukončila činnost minulý týden. I v České republice je SPP připravena převzít zákazníky končící skupiny. "Zvýšený zájem jsme registrovali už v minulých týdnech, nyní vzhledem k vývoji na českém trhu aktuálně posilňujeme náš zkušený tým backoffice i callcentrum. Přesto očekáváme, že dočasně budou delší doby odpovědi na zákaznické lince,“ uvedl generální ředitel českého zastoupení SPP Juraj Ondris.

Také děčínská Armex Energy, která dodává elektřinu či zemní plyn 55.000 zákazníkům, vnímá zájem o změnu poskytovatele energií. "Zájem je obrovský. Rostoucí ceny energií, existenční problémy a krachy některých dodavatelů rozpohybovaly energetický trh, takže zájem o změnu zaznamenáváme i my. Naštěstí jsme v pozici, kdy díky naší startupové mentalitě a pozici silného hráče na trhu dokážeme nabízet produkty, které jsou atraktivní i v takto turbulentní době," řekl ČTK Hynek Sagan, spolumajitel skupiny Armex Group.

Naopak hodonínská firma MND, která dodává elektřinu a plyn desetitisícům zákazníků, v reakci na situaci na trhu s energiemi a ukončení činnosti Bohemia Energy okamžitě pozastavila uzavírání smluv s novými zákazníky a aktivací ceníků s pevnou cenou. Důvodem je zajištění co nejvýhodnější dodávky plynu a elektřiny současným odběratelům, uvedla dnes firma v prohlášení na svém webu.

Nové klienty přestala přibírat i Hanácká plynárenská, která hlavně na Prostějovsku dodává plyn a elektřinu pěti stovkám odběratelů. Důvodem jsou prudce rostoucí velkoobchodní ceny energií a nejistá situace na trhu. Zástupci Hanácké plynárenské své odběratele postupně obvolávají a konzultují s nimi úpravu záloh, které vzrostou o desítky procent a u některých tarifů až na dvojnásobek, řekl dnes ČTK jednatel Hanácké plynárenské Tomáš Glencner.

Velkoobchodní ceny elektřiny a plynu v poslední době vystoupaly do rekordní výše, některé ceníky dodavatelů zdražují o desítky procent či násobně. Kromě dopadu na spotřebitele způsobila situace problémy také některým dodavatelům. Největší dodavatelé energií typu ČEZ, PRE, E.ON nebo innogy evidují v posledních dnech obrovský zájem od zákazníků některých menších dodavatelů, některé firmy hovoří až o tisících nových poptávek denně.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

12°C

Dnes je sobota 16. října 2021

Očekáváme v 17:00 12°C

Celá předpověď