Praha - Železniční most na pražské Výtoni Správa železnic (SŽ) neodstraní, ale nechá ho opravit. Na rekonstrukci, dostavbu dalšího mostu se třetí kolejí a zastávku na výtoňské straně řeky vypíše mezinárodní soutěž. Oznámili to dnes ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel SŽ Jiří Svoboda, podle kterého životnost opraveného mostu má být dalších 100 let. Občanské spolky rozhodnutí o rekonstrukci uvítaly, podle stínového ministra dopravy za ANO Martina Kolovratníka měl Kupka o opravě rozhodnout už v roce 2023. Naopak autory návrhu nahrazení mostu novým Kupka zklamal.
Proti záměru nového mostu se v minulosti postavily místní samosprávy, spolky, památkáři i výbor UNESCO. Opravu doporučila podle Kupky i studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA), kterou jeho resort v minulých dnech obdržel. Práce na opravě by mohly začít na konci roku 2029 a trvat tři roky. Podle šéfa SŽ budou stavbaři most rekonstruovat na břehu, kam ho snesou, a na pilířích místo něj bude po dobu opravy provizorní jednokolejná konstrukce.
Architektonickou soutěž chce SŽ vypsat koncem příštího roku a výsledek mít do konce roku 2027, podle předpokladu ministerstva by pak na přelomu let 2027 a 2028 stavbaři měli současnou mostní rekonstrukci nahradit provizorní. Po snesení konstrukce podle Svobody prověří i případné nutné opravy mostních pilířů.
Podle zástupců společnosti 2T engineering, která uspěla v dřívější soutěži SŽ s návrhem nahrazení mostu, a týmu firem SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, který k němu připravoval projektovou dokumentaci, stát rozhodnutí o opravě mostu upřednostnil hledisko památkové ochrany a konzervace nad všemi ostatními.
"Praha je unikátní a cenná díky vrstevnatosti své architektury. Co historické období, to nějaká vrstva. Stávající podoba přístupu k památkové ochraně ale nedává šanci současnosti, aby ukázala svůj um a něco po sobě zanechala. Naše generace nemá právo vytvořit v Praze novodobou vrstvu," uvedli projektanti ve společném prohlášení. Je jim líto i úsilí vynaloženého na dřívější soutěž, jejíž výsledky kvůli politice nakonec skončí v šuplíku.
Naopak Kolovratník s nynějším řešením souhlasí, podle něj ale přišlo pozdě a Kupka neměl nechat Správu železnic vynaložit peníze na soutěž na nový most. "Bude zajímavé, pokud zjistíme, že se někteří 'experti' mýlili a most je neopravitelný," poznamenal. Za prioritu však pokládá čas a kapacitu dopravy.
S rekonstrukcí mostu souhlasí i zakladatel iniciativy Nebourat.cz Pavel Štorch, nicméně její řešení nepovažuje za hospodárné ve srovnání s návrhem studie, kterou nechal zpracovat Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu založený podnikateli Tomášem Bistřickým, Martinem Vohánkou a Janem Bartou. Ten navrhoval snášet k opravě vždy jen jednu ze tří částí konstrukce, kterou by vždy nahradila provizorní. Tak by bylo třeba vyrobit jen jednu část, zatímco podle nynějšího plánu SŽ budou nutné všechny tři. "Zavání to velkou neefektivitou," řekl ČTK Štorch.
Při přípravě zadání se bude řešit i přesné umístění nové stavby se třetí kolejí nebo zastávka na výtoňské straně, která by se mohla posunout z Výtoně směrem k bývalému vyšehradskému nádraží. V plánu je podle SŽ také zvednutí mostu na Výtoni, kde nízko umístěná mostovka způsobuje problémy v tramvajovém provozu.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872, tehdy byl jednokolejný. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil dvoukolejný most. Se svou historickou nýtovanou konstrukcí představuje podle odborníků významnou technickou kulturní památku v pražské památkové rezervaci. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několik let výrazně omezen, SŽ považovala za nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi.
Most, respektive soubor železničních mostů, spojuje pražské čtvrti Vyšehrad a Smíchov a po kolejích také smíchovské a hlavní nádraží. Je určen pro železniční přepravu a slouží také chodcům díky lávkám pro pěší. K mostu patří rovněž kamenný viadukt na vyšehradské straně s oblouky i přímým přemostěním. V prosinci 2004 byl most vyhlášen nemovitou kulturní památkou.