Asociace: Obsazenost ubytovacích služeb v ČR bude letos v průměru 30 %

foto Hotelový pokoj - ilustrační foto.

Praha - Tuzemská ubytovací zařízení se podle Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) letos dostanou v průměru na 30 procent obsazenosti proti době před krizí. Přesto by hotely měly udržet ceny za ubytování. Provozovatelé ubytovacích zařízení by se měli také zaměřit na rozšíření nabídky služeb či najít cesty k přímým rezervacím. V případě zaměstnanců bude třeba mít menší počet kvalitních pracovníků za vyšší mzdy. Na kongresu For Gastro & Hotel na výstavišti PVA EXPO Praha to řekl prezident AHR Václav Stárek.

V důsledku pandemie koronaviru mnozí čeští hoteliéři podle Stárka výrazně snížili ceny, zatímco v zahraničí se smířili s tím, že budou mít méně hostů za stejné ceny. V ČR tak mohou mít podle něho podnikatelé velký problém dostat se na původní hodnoty. I v krizi je proto podle Stárka důležité si ceny umět udržet a tam, kde je to možné, v případě vysoké poptávky, je v rozumné míře zvýšit.

Provozovatelé ubytovacích zařízení se musejí podle Stárka soustředit na tržbu za disponibilní pokoj, nikoliv na obsazenost. Je to podle něj jediný způsob, jak se porovnat s konkurencí.

Hoteliéři a restauratéři by se podle Stárka měli snažit prodávat i to, co za běžných okolností nenabízeli. V případě restaurací například dodávku občerstvení na rodinné akce, hotely mohou nabídnout například k využití své prádelny nebo sportoviště.

Pandemie a nucené uzavření provozů v cestovním ruchu způsobilo podle Stárka nejistotu oboru a úbytek zaměstnanců. Stát by měl proto podle něho otevřít trh pro zahraniční pracovníky, ale přizpůsobit se musejí i samotné provozy. Kvalitní zaměstnance je podle Stárka nutné dobře zaplatit a naučit se pracovat s menším počtem lidí, využít automatizaci či externí dodavatele.

Čeští turisté sice nemohou podle Stárka nahradit výpadek zahraničních hostů, český klient je však specifický. "Pokud se mu někde líbí, je schopen vrátit se až čtyřikrát, to u zahraničních hostů není," řekl Stárek. Podnikatelé by i k tomuto faktoru měli přihlížet, dodal.

U příjezdového cestovního ruchu je podle Stárka třeba, aby v celé Evropské unii vznikla jednotná pravidla pro překročení hranic. Provozovatelé ubytování by pak měli hosty podle něj informovat, za jakých podmínek mohou přijet a že vůbec mohou přijet.

Nadále bude podle Stárka přetrvávat trend rezervací pobytů na poslední chvíli. Lidé jsou také mnohem citlivější na sociální kontakty. Výhodu tak budou mít menší ubytovací zařízení či restaurace, které mají možnost venkovního posezení, dodal.

Informace o kongresu a jeho programu na https://kongresforgastro.cz/.

Asociace: Gastronomové by s konkurencí měli bojovat rozvojem, ne ceno

Čeští podnikatelé v gastronomii by podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) měli s konkurencí bojovat vlastním rozvojem a inovací, nikoli cenou. Nesmějí se bránit novým moderním řešením a měli by se oprostit od způsobů práce nastavených v 90. letech. Důležité je to i z hlediska náboru zaměstnanců. Na kongresu For Gastro & Hotel to řekl restauratér a garant projektu Moje restaurace za AMSP Luboš Kastner.

Podle něho v důsledku koronavirové krize ubylo zhruba 20 procent podniků, desetinu z nich ale koupili noví investoři. "Právě přilákání investorů je v gastronomii nyní velmi potřebné, stejně jako získání talentů. Jejich profesionalita bude inspirovat k rozvoji," řekl Kastner. Podle něho pandemie koronaviru v gastronomii vymazala finanční prostředky na rozvoj, když hodnota tržeb v odvětví klesla o 40 procent. Třetinu ztráty provozovatelé pokryli ze mzdových úspor, úspor na provozních nákladech či nájmu, dvě třetiny ztráty však museli pokrýt například z rezerv nebo ukončili činnost.

"Budoucnost oboru je tak v rychlejším rozevírání nůžek mezi těmi, kteří si zvolí tuto cestu, a těmi, kteří budou stagnovat, resp. budou chtít uspět díky snížení cen," řekl Kastner.

Restauratéři se podle Kastnera musejí naučit přizpůsobit se příležitosti. Některé novinky, které úspěšné podniky zavedly, obhájily i růst cen, řekl. Například z některých restaurací se podle něho staly i farmářské prodejny a začaly nabízet nové produkty pro tzv. impulzivní prodej.

Cestu do budoucna Kastner vidí v profesionalizaci, digitalizaci, dramatičtějším růstu cen a rozvoji talentů. Pro přilákání pracovníků, kterých je nyní na trhu nedostatek, je podle něj vhodné investovat do zázemí. Ukázat, že podnik nabízí dobré vedení a jednání s respektem, dodal.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

0°C

Dnes je středa 8. prosince 2021

Očekáváme v 7:00 -2°C

Celá předpověď