Nové atraktivní až sedmimístné SUV je branou do další éry v dějinách automobilky. Oplývá technologicky nejdůmyslnější sadou bezpečnostních funkcí prémiové kvality, novými technologiemi hnacích jednotek, prvotřídním provedením interiéru, navíc se líbí a zaujme svým vzezřením na první pohled.
O tom, že nejde o nadsazená slova, svědčí ocenění, kterých se mu vzápětí po představení dostalo. Za všechny uveďme alespoň druhé místo v prestižní evropské anketě Car of the Year 2016. Rozhodlo tak 58 motoristických novinářů z 22 zemí Evropy, když vybíralo z více než 40 automobilových novinek. Doposud se žádné SUV tak vysoko neprobojovalo. U nás je velkým úspěchem, že se dostalo do pětice finalistů soutěže Auto roku 2016, kde mu 35 motoristických expertů přisoudilo čtvrté pořadí. Celosvětově nasbíralo více než sto prestižních ocenění, včetně amerického Truck of the year.
Nepředstíraně, opravdově jsem se na symbiózu s tímto emocemi nabitým autem těšil. Poprvé jsem měl možnost Volvo XC90 lehounce ochutnat při projížďce s vozem z limitovaná edice 1927 vozů First Edition. Pořídit se daly pouze prostřednictvím online prodeje, několik majitelů bylo i z naší republiky a jeden z nich mě ho nechal řídit ihned po vyzvednutí z showroomu. Množství aut této edice bylo určené rokem 1927, kdy značka Volvo vstoupila na automobilové trhy. Působivou solitérnost jim dodala skvělá kombinace černého laku karoserie a čalounění sedadel ze světlé kůže, prahové lišty mají unikátní číselné označení.
V současnosti XC90 můžete vybírat ze čtyř úrovní výbavy. Základní je Kinetic, následuje ji Momentum, Inscription je pro milovníky elegantního vzhledu a luxusních zážitků, R-Design zase sportovního a dynamického vzhledu. Nad tím vším ční ještě exkluzivní čtyřmístné XC90 Excellence, nejluxusnější vůz v historii Volva, s plug-in hybridním motorem T8 Twin Engine, který by měl dorazit na podzim. K testu jsme měli auto v R-Designu. Popsat všechny vymoženosti, kterými na nás zanechalo nezapomenutelné dojmy, by zabralo plno místa, nejspíš není třeba podrobně líčit ani dojmy z předpokládaných výborných jízdních vlastností. Nicméně zastavme se alespoň u některých záležitostí, které tohle auto činí výjimečným.
Je to zcela jistě jeho impozantní zjev. Celkově nese tradiční znaky vozů značky jako široká ramena splývající k zadní části, větší je kapota s novým reliéfem. XC90 je prvním Volvem vycházejícím z nové vyspělé modulární platformy SPA, která bude základem i budoucích modelů. Přední kola jsou posunutá dopředu a výsledkem je dlouhý rozvor. Maska chladiče, v provedení R-Design s povrchem rámečku v hedvábně kovové úpravě, budí dojem, jakoby se v otvoru karoserie vznášela. Jako symbol historického momentu v dějinách automobilky nese XC90 nové výraznější logo Iron Mark, legendární šipka je v něm elegantně zarovnána s diagonálním přepažením mřížky chladiče. Společně s Led světlomety pro denní svícení ve tvaru T inspirované tzv. Thorovým kladivem představuje znak novou, charakteristickou tvář příštích generací vozů Volvo.
Když představitelé automobilky vychvalují interiér XC90 škálou libých přídavných jmen, nic nezveličují. Je prostorný, moderní, kultivovaný, luxusní, obklopují vás ušlechtilé materiály, zároveň je jednoduchý, nekomplikovaný. Nadchnul mě 12,3" dotykový displej ve tvaru tabletu zasazený ve středové konzole, který je srdcem zcela nového palubního ovládacího systému. Řidič zažívá nový, zjednodušený, intuitivně vstřícný způsob ovládání vozu a současně získává přístup k celé řadě produktů a služeb při internetovém připojení. Samostatnou kapitolou je jeden z nejlepších automobilových audio systémů vyhlášeného britského výrobce Bowers & Wilkins. Nezabíhejme do detailů, jen uveďme, že používá nejmodernější software na zpracování zvuku. Nemá smysl o tom více psát, je třeba slyšet na vlastní uši. Jinak cestující ocení nově navržená sedadla, která dávají více prostoru i pro sedící ve druhé a třetí řadě. My jsme měli k dispozici vůz pro pět osob, v sedmimístném příplatková sedadla ve třetí řadě zajistí patřičný komfort pro osoby do výšky 170 cm.
Nelze se nevěnovat u Volva tradičnímu tématu bezpečnosti. Součástí komplexní a technologicky nejdůmyslnější sady současně dostupných standardních bezpečnostních funkcí jsou u XC90 dvě celosvětové technologické novinky, systém ochrany při neúmyslném sjetí z vozovky a schopnost automatického zabrzdění v křižovatce. V prvním případě auto rozpozná, co se děje, a utáhne bezpečnostní pásy předních sedadel, aby řidič a spolucestující zůstali pevně zajištěni na svých místech. Pro předejití zranění páteře jsou sedadla opatřena funkcí pohlcování energie v prostoru mezi sedadlem a jeho rámem, tím dochází k absorpci vertikálních sil při tvrdém dopadu v terénu. XC90 je také prvním vozem na světě s technologií umožňující automaticky zabrzdit, pokud řidič začne odbočovat do cesty protijedoucího vozu. Jedná se o běžnou situaci jak na rušných městských křižovatkách, tak na rychlostních silnicích, kde je maximální povolená rychlost vyšší. Název City Safety je už zavedený pro všechny funkce automatického brzdění automobilky Volvo, a současně také standardní výbavou nové XC90. Nyní systém dokáže kromě vozidel rozpoznat také cyklisty a chodce, a to ve dne i v noci. Letos se má v autě objevit i systém detekce velkých zvířat jako jsou losi a koně. Tyto nové technologie mají společnost přiblížit k vizi, podle níž by od roku 2020 neměl být v nových vozech Volvo nikdo usmrcen ani vážně zraněn.
Pokud jde o pohonné jednotky, tak do XC90 automobilka nasadila novou standardizovanou řadu pouze čtyřválcových 2,0litrových motorů, tedy benzínových T6 a T5 a naftového D4. Podle finální konstrukce jsou rozděleny do dvou výkonnostních skupin, liší se třeba způsobem přeplňování, který začíná u systému s jedním turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku a končí vyspělým dvoustupňovým přeplňováním. Vrcholem nabídky je varianta XC90 Twin Engine, v níž se vzájemně doplňují dvoulitrový čtyřválcový motor s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem a elektromotor, nabízí tak bezkonkurenční kombinaci výkonu a čistého chodu, a sílu přibližně 400 koní. V testovaném voze s pohonem všech kol AWD byl naftový agregát D5, maximální výkon 165 kW/225 k, nejvyšší rychlost 220 km/h, spotřeba paliva 6,2/5,4/5,7 l/100 km. Nyní nově dodávaný D5 má o něco vyšší výkonové parametry. Všechny motory jsou v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou Gaertronic s možností ručního řazení i pádly pod volantem.
Zastavme se ještě alespoň stručně u výbavy R-Design. Vzbuzuje emoce, dává vozu svébytnou jedinečnost. Exteriér dotváří řada detailů jako mřížka chladiče, přední spoiler, hedvábně kovové lemování oken, integrovaná dvojitá koncovka výfuku, lesklé střešní ližiny a matně stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek. Dynamický vzhled doplňují 20" a příplatková 22“ kola R-Design z lehké slitiny. V interiéru jsou sportovní sedadla čalouněná v kombinaci textil Nubuck a perforovaná kůže, volant potažený perforovanou kůží, sportovní atmosféru navozují také speciální detaily v provedení R-Design jako hlavice řadicí páky, pedály, podlahové koberečky a podsvícené prahové lišty. Řidič má k dispozici i klíč s dálkovým ovládáním v exkluzivní kožené úpravě R-Design.
Popisovat další vymoženosti testované XC90 by se dalo ještě dlouho. Nicméně už jen konstatuji, že jsme celkem najeli 571 km ve smíšeném provozu, z toho po Praze asi 100 km, při průměrné spotřebě 8,3 l/100 km. Krátký exkurz do lehčího a středně těžkého lučního a lesního terénu byl procházkou růžovou zahradou. Tímto vozem udělalo Volvo nikoliv slepičí, leč sloní krok do budoucna. Záporné poznatky by se týkaly jen nepodstatných maličkostí. A tak jediným byl, bůhví kde se vzal, malý škrábanec na levém předním blatníku. Už dlouho mi nebyla taková vada na kráse u auta tak líto.
Ceny Volva XC90 začínají na 1.349.800 Kč, základní cena testované verze v současném provedení je 1.737.800 Kč, testovaného vozu s bohatou příplatkovou výbavou byla 2.135.600 Kč.