V poslední době po nástupu nového modelu XC90 žijí mediálně ostatní auta této značky poněkud v jeho stínu. Nicméně to neznamená, že by se měla začít krčit v koutě. Jejich důstojné místo a obliba neztrácejí na trhu svoji sílu. Týká se to i crossoveru XC60, který vedle tradiční bezpečnosti nabízí širokou škálu motorů, výtečnou výbavu, spolehlivé jízdní vlastnosti.
V minulosti jsme přinesli testy XC60 v několika modifikacích. Tentokrát jsme vyzkoušeli další varianty z nabídky, a tak se zaměříme především na ně. V autě byl naftový motor D4 přeplňovaný dvěma turbodmychadly z moderní palety čtyřválcových pohonných jednotek Drive-E s šestistupňovou manuální převodovkou. Má výkon 133 kW/181 k, nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlit z 0-100 km/h umí za 8,4 sekundy, kombinovaná spotřeba by se podle výrobce měla pohybovat na hodnotě 4,5 l/100 km při emisích bezproblémově splňujících přísné normy Euro 6. Dvoulitrové naftové čtyřválce Drive-E, v současné nabídce už opět zmodernizované oproti uvedenému, jsou vybaveny technologií nazvanou i-ART. Používá sofistikovaně pracujícího vstřikování common-rail společnosti Denso, kdy je každý vstřikovač osazen inteligentním čipem, neustále sledujícím vstřikovací tlaky a tlak v každém jednotlivém válci. Na základě zjištěných dat dokáže řídicí jednotka systému v reálném čase zajistit vstřik ideálního množství paliva během každého jednotlivého spalovacího cyklu ve správný okamžik. Tato vysoká efektivita spalování spěje k minimální konzumaci paliva a nízké hodnotě exhalací. Nejmodernější dvoustupňové přeplňování zajišťuje dvojice nestejně velkých turbodmychadel, twin-turbo.
Výbava Volvo Ocean Race (VOR) vychází ze základního provedení Kinetic, které už samo o sobě je vcelku bohaté. Obsahuje mj., vedle mnoha pro automobilku typických bezpečnostních prvků jako soustavy airbagů, protikolizní systém automatického zastavení vozu při rychlosti do 50 km/h druhé generace, systém řízení trakce v zatáčkách, elektrickou parkovací brzdu, systém řízení stability proti převrácení vozu, monitorování tlaku v pneumatikách, asistenta pro rozjezd ve svahu, funkci Eco+ se systémem Start-Stop, automatickou dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač, integrované koncovky výfuku, apod.
Provedení VOR je inspirováno závodem nejlepších světových jachtařů kolem světa. Letos při něm zdolali na nejmodernějších závodních jachtách o délce 65 stop vzdálenost 38.739 námořních mil, což je téměř dvojnásobek obvodu zeměkoule, propluli čtyři oceány a zakotvili v 11 zemích na pěti kontinentech. Přináší navíc tříramenný kožený volant s hliníkovou vložkou, adaptivní digitální displej s chromovaným dekorem, hliníkové obložení interiéru s názvy přístavů závodu, chromovaný dekor v dolní části bočních oken, 18" kola z lehké slitiny Portunus s pneu 235/60 R18, kožené čalounění s kontrastním oranžovým prošíváním vč. loketní opěrky s držákem nápojů, kryt zavazadlového prostoru s mapou VOR, logo VOR na předních blatnících a na úvodní sekvenci centrálního displeje, metalický lak dle volby, v našem případě Black Saphire Metallic, stříbrné střešní ližiny, motiv VOR mají i prahové lišty předních dveří, textilní koberečky s oranžovým prošíváním, textilní koberec do zavazadlového prostoru.
Jinak byl testovaný vůz XC60 nabit nejrůznějšími pakety z příplatkové výbavy. Vyzkoušet jsme tedy mohli např. navigační systém Sensus, vysokovýkonný audiosystém s rozšířenou konektivitou, bezklíčový systém Keyless pro startování tlačítkem a zamykání a odemykání vozu, panoramatické střešní okno, parkovací asistent s kamerou vzadu, systém sledování mrtvého úhlu Blis, aktivní dual-xenonové světlomety, komplexní osvětlení vozidla LED diodami, elektricky nastavitelná, vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání pátých dveří stěrače s dešťovým senzorem, atd.
Volvo XC60 je prověřený rodinný vůz do nejrůznějšího provozu. Je nadčasově pohledný zvenku i uvnitř, poskytuje dostatek pohodlí, nezklame v jízdních vlastnostech. Uvnitř se cítíte pohodlně na sportovních sedadlech, ta jsou dlouhodobě jednou z nejsilnějších stránek automobilky. Trojdílné zadní sedadlo (dělené v poměru 40/20/40) je možné nastavit tak, aby vznikla dvě sedadla uprostřed oddělená loketní opěrkou, nebo tři sedadla s bezpečnostními pásy pro každého z cestujících. Zádové opěrky jdou individuálně sklápět. Přístroje jsou optimálně uspořádané, dobře se intuitivně ovládají.
Absolvovali jsme 771 km povětšině v dálničním provozu, na Prahu zbylo přibližně 150 km. Konečná průměrná spotřeba byla 6,4 l/100 km. Při velmi klidné jízdě za horkého letního počasí to je skoro o dva litry více oproti údajům z propagačních podkladů. Dojezd ukazoval ještě dalších 200 km. Při nádrži o objemu 70 l se tak dá při hodně ukázněném chování za volantem dojet na jedno natankování dost přes 1000 km. Testovaná verze měla náhon na přední kola, v suchém, teplotně nadnormálním počasí si samozřejmě poradila s nastraženým prostředím. Po zkušenostech z minulých testů XC60 však těm, kteří využívají vůz celoročně v roztodivných podmínkách, jezdí na blátě, sněhu, radím, jděte raději do čtyřkolky, rozdíly v jízdních vlastnostech za extrémnějších podmínek jsou markantní.
Pořizovací základní cena testovaného vozu Volvo XC60 byla 972.700 Kč, výbava VOR stála 96.600 Kč, s mnohými pakety a další příplatkovou výbavou byla konečná cena celkem 1.385.800 Kč.