Toto provedení se od základního modelu V60 liší zejména vnějším i vnitřním designem, a také konstrukčními změnami pro jízdy v terénu. Jde na první pohled o vůz zcela osobitý, robustní, který nabídne řidiči i posádce bezpečí, dynamiku, příjemné jízdní vlastnosti.
V dřívějších testech různých modifikací modelu V60 jsme konstatovali, že je důstojným mladším bratrem sedanu S60, s nímž mnohdy sdílí motory, podvozek a do určité míry i interiér, samozřejmě kromě zadních sedadel a prostoru pro zavazadla. Poskytuje skvělý zážitek z dynamické sportovní jízdy, vytříbený luxus, nejmodernější technologie, a také přidanou dávku praktičnosti. Cílem tvůrců bylo auto co možná nejvíce připomínající kupé při zachování praktického zavazadlového prostoru.
Volvo V60 Cross Country se od základního provedení odlišuje mnoha znatelnými vnějšími znaky. Robustní vzhled mu dodává už o 65 mm zvednutá světlá výška, takže skutečný podvozek je nad zemí v úrovni 201 mm. Vše umocňují střešní ližiny, černá maska chladiče s voštinovým vzorem ve tvaru včelí plástve, černá vnější zpětná zrcátka s lesklým povrchem, unikátní rozšíření lemu blatníků rovněž v černém provedení, spodní lišty dveří jsou standardně v matné stříbrné barvě s černými vložkami, kryty podběhu jsou také v matném stříbrném provedení s černými vsadkami, standardem jsou plně integrované chromované koncovky výfuku, zadní ochranné kryty podběhu v matně stříbrné barvě s černou horní částí a embasovaným nápisem Cross Country. K dispozici je řada různých kol od 16" do 19", včetně těch z modelu XC70. Dynamiku vozu celkově zdůrazňuje kapota s křivkami do tvaru písmene V, silné ramenní partie a nápadně se snižující linie střechy.
V interiéru dominuje na přístrojové desce jeden centrální kruhový přístroj a tříramenný kožený volant s hliníkovou vložkou. Kožená s hliníkovou vložkou je i řadicí páka. Výtečná jsou kožená ergonomická, sportovně laděná a zároveň na dlouhé cesty pohodlná sedadla s pevným držením v zatáčkách. Byla vyvinuta specielně pro tuto edici v elegantní kombinaci černé a světlé barvy s unikátními švy v hnědém provedení. Všude je dostatečné množství odkládacích prostor a přihrádek.
Pro V60 CC jsou na výběr čtyři motory. Dva dvoulitrové dieselové čtyřválce s odlišnými výkonovými parametry, benzínový pětiválec T5 o objemu 2,5litru a vznětový pětiválcový agregát D4 s objemem 2,4litru. Poslední dva se dodávají v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic se sportovním režimem, v našem případě i s možností ručního řazení pádly pod volantem, a s pohonem všech kol AWD. V testovaném voze byl motor D4 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, maximální výkon 140 kW/190 k, nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,6 s, uváděná spotřeba paliva 6,8/5,1/5,7 l/100 km.
Mohli jsme si užívat nejvyšší stupeň výbavy Summum, doplněný o mnohé prvky a pakety z volitelné výbavy. Do standardu patřily mj. soustava všech možných dostupných airbagů, systém automatického zastavení vozu při rychlosti do 50 km/h City Safety, funkce Start/Stop, elektrická parkovací brzda, asistent pro rozjezd ve svahu, palubní počítač, automatická dvouzónová klimatizace. K nejnákladnějším položkám z volitelné výbavy se řadily navigační systém Sensus poslední generace, vysokovýkonný audiosystém s rozšířenou konektivitou, aktivní dual-xenonové světlomety, posilovač řízení se třemi režimy účinku, bezklíčový systém Keyless pro startování tlačítkem a zamykání a odemykání vozu, systém sledování mrtvého úhlu Blis, adaptivní tempomat, automatický parkovací asistent pro paralelní parkování s couvací kamerou, panoramatická střecha, vyhřívání měly přední i zadní sedadla, volant, trysky ostřikovačů, čelní sklo.
Pokud jde o jízdní komfort, tak vzhledem k vyšší světlé výšce podvozku pomáhá k optimálnímu ovládání vozu řízená trakce v zatáčkách. Pohon všech kol AWD se v případě potřeby automaticky aktivuje, což má příznivý vliv na projíždění náročnějšího terénu. Dodává se k němu i asistent pro bezpečný sjezd prudkých svahů. Využívá ve svažitém terénu brzdovou soustavu pro pomalou a bezpečnou jízdu nebo couvání z kopce. Zejména na kluzkém povrchu snižuje riziko sklouznutí do boku a následnému překlopení vozidla.
V60 Cross Country je bezpochyby půvabné auto zvenku, tak i uvnitř. Velmi příjemně se ovládá, vše je intuitivně dostupné, obklopuje vás komfort, nejmodernější technické a technologické výdobytky. V testované kombinaci nabízí svižné, pohodlné svezení na silnici i v náročnějším, i když ne extrémním, terénu. Pravdou je, že při vnějším pohledu působí větším dojmem a robustněji než uvnitř. Tam je však jednoznačně citelná bytelná bezpečnost díky výztuhám ve dveřích, rozmístění airbagů, apod. Vnitřní prostor je velkorysý pro cestující na předních sedadlech, vzadu už tolik místa na kolena a zejména nad hlavami není, tam ho zřejmě ubírá i vestavěné panoramatické střešní okno. Objemem neoslní ani zavazadelník, dá se však podstatně zvýšit sklopením zadních sedaček, ložná plocha je rovná s dostatečným přístupem přes kovový práh z nerezové oceli.
V pohodě a poklidu, bez uplatňování větších nároků na výkonnost, jsme celkem najeli 655 km v kombinovaném provozu s převahou dálnic, poměrně hodně asi 250 km jsme procourali po Praze. Dosažená průměrná spotřeba 7,6 l/100 km je o dost vyšší než uváděná výrobcem, nicméně za daných podmínek při většinovém obsazení vozu více osobami bych nad ní určitě hůl nelámal. Při objemu palivové nádrže 67,5 l i tak slibuje slušný dojezd.
Základní cena Volva V60 D4 Cross Country AWD je 1.194.700 Kč, s pakety a dalšími prvky z doplňkové výbavy se konečná cena ustálila na 1.523.900 Kč.