V minulosti jsme vcelku podrobně popsali vlastnosti a technické vymoženosti V40 v několika modifikacích. Tentokrát se zaměříme na její solitérní provedení s nejsilnějším benzínovým motorem, pohonem všech kol, variantě Cross Country a výbavě Volvo Ocean Race.
Připomeňme si, že v úpravě Cross Country jede řidič o 40 mm výše, dojem vyšší svalnatosti je umocněn jedinečnými detaily jako většími koly, přídí s tmavým, kontrastním nárazníkem, voštinovou mřížkou chladiče a svislými světly, tvarovanými kontrastními prahy, kontrastním zadním nárazníkem s integrovaným krytem motoru.
V40 Cross Country zaznamenalo v poslední době určitá dílčí zlepšení. Má nyní k dispozici oblíbený benzínový motor Drive-E T5 s turbopřeplňováním, kdy spolupracuje s pohonem všech kol AWD. Ke lepší ovladatelnosti a snížení spotřeby paliva přispívá nová osmistupňová automatická převodovka. Benzínový čtyřválec o objem 1969 cm3 má maximální výkon 180 kW/245 k, nejvyšší rychlost 210 km /h, zrychlení z 0 na 100 km/h je 6,1 sekundy, uváděná průměrná spotřeba pak 6,4 l/100 km, oproti předchozí verzi se u něj podařilo dosáhnout výrazného snížení emisí.
Velkou pochvalu zaslouží nová osmistupňová automatická skříň Aisin s hydrodynamickým měničem, která se může pochlubit velmi kompaktními rozměry. Bylo ji tedy možné umístit jako vůbec první převodovku s osmi stupni na světě hned vedle motoru. Tím před ním vzniklo více místa, což umožnilo vytvořit větší deformační zóny pro ještě vyšší bezpečnost posádky.
Ocenitelnou předností nové převodovky Geartronic je velmi široký rozsah převodů a krátké rozestupy jednotlivých rychlostních stupňů. Motor tak dostává vždy správné otáčky, a při vysokých rychlostech na dálnici je tak má velmi nízké, což logicky přináší nižší spotřebu paliva. Motory s touto převodovkou jsou vybaveny novým režimem ECO+. Po jeho aktivaci a při sundání nohy z plynového pedálu dochází při rychlostech mezi 65 a 200 km/h k odpojení hnacího ústrojí od hnaného, což umožňuje tzv. plachtění setrvačností. Údajně se tak dá uspořit dalších 5 % z průměrné spotřeby paliva. Pro dynamičtější jízdu převodovka vyhoví sportovním režimem „S“ s možností mechanického řazení i pomocí pádel na volantu.
Výbava Volvo Ocean Race (VOR) je inspirována odvahou a duchem proslulého závodu nejlepších světových jachtařů kolem světa. Musí při něm zdolat vzdálenost 38.739 námořních mil, což je téměř dvojnásobek obvodu zeměkoule. Flotila nejmodernějších závodních jachet o délce 65 stop při něm letos proplula čtyři oceány a zakotvila v 11 zemích na pěti kontinentech.
Výbava obsahuje vše ze dvou prvních nabízených variant BASE a KINNETIC. VOR přináší navíc tříramenný kožený volant s hliníkovou vložkou, adaptivní digitální display s chromovaným dekorem, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru LED, hliníkové obložení dveřních panelů a přihrádky spolujezdce, hliníkové obložení interiéru s názvy přístavů závodu, chromované dekorativní lemování bočních oken, 17“ kola z lehké slitiny 205/50 R17, kožené čalounění s kontrastním oranžovým prošíváním, logo VOR na předních blatnících a na úvodní sekvenci centrálního displaje, metalický lak dle volby, v našem případě Ocean Blue II, motiv VOR mají i prahové lišty předních dveří, textilní koberečky s oranžovým prošíváním, textilní vložka zavazadlového prostoru.
Jinak měl vůz ve výbavě mj. také Sensus navigaci, bezklíčový systém Keyless pro startování tlačítkem a zamykání a odemykání vozu, stěrače s dešťovým senzorem, Park Assist Pilot, systém udržování jízdního pruhu, funkci Start/Stop, dvouzónovou automatickou klimatizaci, automatické světlomety, palubní počítač, infotainment systém s připojením telefonu prostřednictvím bluetooth, zásuvky AUX/USB, apod. Všude je dostatečné množství odkládacích prostor a přihrádek.
Volvo V40 v testovaném provedení chytne vzhledem, zvenku i uvnitř. V popsané kombinaci to je navíc draveček, který se umí vyřádit na silnici i v náročnějším terénu. Dobře drží stopu, brzdí, je hravě ovladatelný při své délce pouhých 4370 mm. Výtečná je převodovka s bleskurychlým, přesným řazením v automatickém i ručním režimu. Pokud začnete výrazněji tlačit na výkon, musíte počítat s prudším zvýšením spotřeby.
Auto při svých rozměrech neposkytuje přemíru prostoru na zadních sedadlech, neoslní ani zavazadelník se základním údajem 324 l. Dá se však podstatně zvýšit sklopením zadních sedaček, ložná plocha je rovná s dostatečným přístupem. Moc jsme toho nenajezdili, celkem jen 440 km, nejdelší cesta byla do Třeboně, po městě jsme nacourali pouhých asi 60 km. Průměrná spotřeba se zastavila na 8,3 l/100 km, což přesahuje skoro o 2 l údaj uváděný výrobcem, a to je při bezmála klidné, rozvážné jízdě celkem dost. Palubní počítač signalizoval dojezd 185 km, při plné nádrži o objemu 57 l se tak celkový dojezd může pohybovat kolem 650 km.
Základní cena Volva V40 T5 CC, AWD, VOR byla 806.500 Kč, za výbavu VOR přičtěme 94.300 Kč, k tomu přibyly některé pakety z doplňkové výbavy, takže konečná cena se ustálila na 1.082.500 Kč.