Po úspěšném loňském vstupu osmé generace Passatů na trh rozšířila automobilka před koncem roku rozmanitou nabídku o nový všestranný model Alltrack. Nabízí přednosti praktického a prostorného modelu Variant a přidává k nim robustní design a schopnosti pro jízdu i mimo zpevněné cesty. Spojuje tedy v sobě výhody klasického osobního kombi a kompaktního SUV.
Připomeňme si, že Passat patří mezi nejúspěšnější modelové řady koncernu, a ten nový hned po narození získal loni titul Car of the Year, udělovaný mezinárodní porotou odborných novinářů. Ve finále 52. ročníku zvítězil s jasnou převahou před dalšími šesti konkurenty. Porota 58 motoristických novinářů z 22 evropských zemí hodnotí výsledky po důkladném testování podle kritérií, jako jsou hospodárnost, komfort, bezpečnost, jízdní vlastnosti, funkčnost, design a technický pokrok. V Německu i jiných zemích posbíral i další ocenění, včetně těch nejprestižnějších za design. Díky nejmodernější konstrukci dostal nový Passat výrazně dynamičtější proporce, nižší karoserii, delší rozvor, větší kola, při nezměněné vnější délce má i přesto mnohem větší vnitřní rozměry. Zároveň byla do výbavy zařazena nejnovější technická řešení.
Alltrack má v sobě podle výrobce zahrnovat to nejlepší ze světa silničních a terénních vozů. Předesílám, že k testu jsme měli auto v nejdražší variantě s dieselovým motorem 2,0 BiTDI, 4Motion a sedmistupňovou převodovkou DSG se sportovním režimem a možností ručního řazení i pádly pod volantem. K tomu přibyla i bohatá nadstandardní výbava.
Na první pohled se Alltrack odlišuje od klasického Variantu robustním offroadovým vzhledem. Osobitý design vytvářejí třeba upravené nárazníky včetně ochranného panelu spodní části vozu se vzhledem ušlechtilé oceli, robustní lemování podběhů kol a rozšířené boční prahy v odstínu Antracit. Předpoklady pro jízdu v terénu mu dává zvýšená světlá výška o 27,5 milimetru na 174 mm.
V atraktivním interiéru najde pohodlí až pět osob. Variabilní uspořádání sedadel umožňuje rozšíření zavazadlového prostoru až na 1769 litrů. Přístrojovou desku a vnitřní výplně dveří zdobí obložení Tracks a sedadla jsou čalouněna kombinací kůže Alcantara - tkanina, na opěrkách hlavy jsou nápisy Alltrack, které jsou výrazné i na prahových lištách z ušlechtilé oceli. Příjemnou atmosféru při cestování i na velké vzdálenosti vytváří efektní osvětlení prostoru pro nohy vpředu.
V Alltracku samozřejmě nechybí ani nejmodernější technika. Pro něj typický je speciální jízdní režim Offroad, který vhodně upraví pro jízdu v terénu při výjezdu do kopce a sjezdu z kopce nastavení asistenčních systémů, podvozku a sériově dodávaného pohonu všech kol 4Motion, jehož činnost optimalizují funkce elektronických uzávěrek diferenciálů. Jízdní komfort umocní adaptivní regulace podvozku DCC s variabilně nastavitelnými tlumiči s režimy Sport, Comfort a Normal. Alltrack je navíc také ideálním vozem pro jízdu s přívěsem, který může mít v brzděné variantě hmotnost až 2200 kg při 12% stoupání. Manévrování s přívěsem usnadní inovativní Trailer Assist, který zajišťuje automatické řízení soupravy při couvání.
Pokud jde o motory, tak na výběr jsou tři dieselové a jeden benzínový. Nejsilnější vznětový agregát 2,0 BiTDI má v uvedené kombinaci s převodovkou DSG maximální výkon 176 kW/240 k, nejvyšší rychlost 234 km/h, uváděná kombinovaná spotřeba je 5,5 l/100 km.
Bohatá sériová výbava zahrnuje mimo jiné parkovací senzory Park Pilot vpředu a vzadu, systém sledování únavy řidiče, adaptivní tempomat ACC se systémem Front Assist a funkcí nouzového brzdění City, Start-Stop systém s rekuperací kinetické energie, třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, vyhřívání předních sedadel a trysek ostřikovačů čelního okna, dešťový senzor, elektromechanickou parkovací brzdu s funkcí Auto Hold, palubní počítač Premium s barevným multifunkčním ukazatelem, hliníkové sportovní pedály, stříbrný eloxovaný podélný střešní nosič.
Mezi položky nadstandardní výbavy se zařadily Active Info Display s 12,3" obrazovkou, barevným multifunkčním ukazatelem, volitelnými Info profily (např. spotřeba a délka dojezdu, navigace, efektivita, atd.), akční paket media II Navigace Discover Pro s 8" barevným dotykovým displejem, DVD přehrávačem, 64GB harddiskem, hlasovým ovládáním, bluetooth handsfree , dále asistenční systém pro monitorování okolí kolem celého vozu, bezklíčové odemykání, zamykání a startování Keyless Access, elektrické otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru, komfortní elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s masážní funkcí, výsuvný průhledový Head-up-Display, LED světlomety s dynamickým přisvětlováním zatáček a regulací dálkového svícení, multifunkční tříramenný volant v kůži k ovládání automatické převodovky, palubního počítače, rádia a telefonu, elektricky posuvné a výklopné střešní panoramatické okno, 19" kola z lehkých slitin, apod.
V naprosté pohodě jsme s Alltrackem absolvovali 578 km, často v zimě na zasněžených silnicích. Nejvíce jsme se pohybovali po dálnicích, v městském provozu najeli jen asi 100 km. Zavítali jsme krátce i do lesů a na louky s rozbředlým sněhem, auto si ve středně těžkém terénu vedlo se suverénní jistotou. Průměrná spotřeba paliva byla na konci testu 7,0 l/100 km, což dost přesahuje uváděnou výrobcem, leč na jízdní podmínky byla očekávaná a naprosto přijatelná. Při objemu palivové nádrže 66 litrů je jízdní dosah velmi vysoký. Pověsti nelhaly, vůz v náročnějších podmínkách zcela naplnil očekávání a potvrdil oprávněnost udělených ocenění.
Volkswagen Passat Alltrack si můžete pořídit v cenách od 910.900 Kč, základní cena testované verze je 1.089.900 Kč, konečná cena s nadstandardní výbavou pak byla 1.510.800 Kč.