Už v polovině minulého roku měla podle vyjádření mluvčího Unipetrolu Pavla Kaidla z října roku 2019 začít fungovat první veřejná vodíková plnící stanice.
Nakonec, jak zjistil portál Autonaelektřinu.cz, se ani jedna ze dvou rozestavěných stanic v České republice neotevře ani v letošním roce.
„Do konce letošního roku jsme plánovali nabídnout vodík na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a Litvínově. I když jsme z naší strany udělali vše pro to, aby se tak stalo, jsme nuceni otevření plnicích stanic přesunout na první čtvrtletí příštího roku. Byli jsme totiž informováni naším dodavatelem, že dodávky nezbytných komponent od výrobce v USA nabraly zpoždění. Zpoždění tedy následně má i testovací proces technologie, který předchází instalaci a otevření,“ vysvětlil Pavel Kaidl, tiskový mluvčí skupiny Orlen Unipetrol, která síť čerpacích stanic Benzina Orlen provozuje.
Zpoždění komplikuje život také majitelům nových vozů Toyota Mirai, které pro svůj pohon využívají elektřinu vyrobenou ve vodíkových palivových článcích. Právě zahájení oficiálního prodeje u tuzemských dealerů vedení českého zastoupení automobilky Toyota chtělo koordinovat s otevřením veřejných vodíkových čerpacích stanic.
“Naštěstí jsme žádní problémy s předávkami nezaznamenali, naši zákazníci chápou, že jde o technologii, která je v Česku na úplném počátku,” informovala mluvčí Toyoty Jitka Jechová.
Zatím nejbližší možnost tankovat vodík je pro motoristy z hlavního města v Dráďanech. V Neratovicích sice existuje stanice, avšak je neveřejná a navíc dokáže naplnit kvůli nižšímu plnícímu tlaku nádrže vozidel jen z poloviny.
Skupina Orlen Unipetrol plánuje v první fázi instalovat vodíkové plnicí stojany na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a v Litvínově. Následovat budou čerpací stanice v Brně, Plzni a v Praze na Mladoboleslavské ulici. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dvě distribuční vodíková centra v Litvínově a v Neratovicích.