Vizionář, který narazil do zdi

foto Generální ředitel automobilky Volkswagen Herbert Diess (na archivním snímku) nečekaně odstupuje z funkce. Nahradit ho má dosavadní šéf Porsche Oliver Blume.

Herbert Diess se chtěl stát průkopníkem – a do jisté míry jím byl. Šéf největší evropské automobilky měl koncern provést složitou dobou přechodu k elektromobilitě, která se stala jednou z unijních priorit. Transformaci úspěšně nastavil, nicméně přivodil firmě řadu potíží.

Vlastně to vypadalo, že Herbert Diss setrvá v čele Volkswagenu zbývající tři roky svého smluvního mandátu. Byl favoritem pro finanční trhy, v investorských kruzích platil za manažera, který zavčas poslal celkově pomalý automobilový kolos na trajektorii elektromobility a digitalizace, shrnuje deník Handelsblatt.

V podniku samotném a dozorčí radě nikdo nepochyboval, že Diess po tragické dieselové aféře nabídl těžce ochromené firmě rozhodující impulsy pro nový začátek. Uznání mu vyslovili také současní představitelé rodin zakladatelů Wolfgang Porsche a Hans Michel Piëch: "Herbert Diess nastavil strategicky Volkswagen na éru elektromobility.”

Je to jeho zásluha, že koncern má v provádění kroků, potřebných k přechodu na elektrická auta, před svými konkurenty roky náskoku. V USA o tom směřování General Motors a Ford vytrvale pochybovaly. Francouzský Renault se k tomu odhodlal v tomto roce a japonská Toyota uvedla na trh první vůz jezdící výhradně na elektřinu před několika týdny.

To ve Volkswagenu, který loni prodal 472.300 vozů s dobíjením ze zásuvky, což představovalo každé páté auto, vyrábí vozidla s tímto druhem pohonu plná polovina jeho německých provozoven. Další adresy v zahraničí tento trend následují. Produkce kompletně elektrického automobilu právě začala v továrně v Chattanooga v americkém Tennessee.

Zároveň rozjela firma už před časem výrobny vlastních bateriových článků. Stalo se to v časech, kdy konkurenti teprve o něčem podobném uvažovali.

Dobré pověsti se Diess těšil rovněž mimo koncern. "Herbert Diess je skvělý coby vizionář,” tvrdí nejmenovaný top-manažer jedné velké německé poradenské společnosti. Oceňuje, že se Diess nebál jít do střetu se silnými a vlivnými podnikovými odboráři, čímž dokázal “vyburcovat” celý Wolfsburg.

Zhruba před rokem představený koncept "New Auto“ doprovodil scénářem postupu v oblasti digitalizace. Automobilová branže je už zajedno, že v budoucnu nebudou rozhodujícími faktory počet koňských sil a zrychlení na 100 kilometrů v hodině, nýbrž skutečnost, jaký software auto používá.

Nové modely jsou označovány za “chytré telefony na čtyřech kolech.” V dlouhodobém výhledu by mohl komputerový výkon aut, především těch s autonomním řízením, několikanásobně předstihnout dovednost běžného mobilního telefonu.

S touto představou přišel jako první americký kolos Tesla. Stejně tak bylo záhy jasné Herbertu Diessovi, že se touto cestou musí vydat i Volkswagen.

Herbert Diess:

- Narodil se 24. října 1958 v Mnichově. V roce 1977 začal studovat automobilovou technologii na mnichovské Univerzitě aplikovaných věd a v roce 1983 ukončil inženýrské studium na Technické univerzitě v Mnichově. V letech 1984 až 1989 působil jako vědecký pracovník v Institutu pro obráběcí stroje a průmyslový management při Technické univerzitě, v roce 1987 získal doktorát. V roce 1989 ho kariéra zavedla do společnosti Robert Bosch a v roce 1996 přešel k BMW, kde prošel řadou vedoucích funkcí a působil například i v Anglii.

- V letech 2007 až 2014 byl členem představenstva automobilky BMW a od roku 2012 do roku 2014 byl šéfem vývoje u BMW. Od února 2015 byl také ve vedení německého výrobce čipů Infineon Technologies. Už v BMW měl pověst manažera, který umí restrukturalizovat firmu a snižovat její náklady, a tuto pověst později potvrdil i u Volkswagenu.

- Ve vedoucích funkcích koncernu Volkswagen působil posledních sedm let. V červenci 2015 se stal předsedou představenstva automobilky Volkswagen, která je vlajkovou lodí koncernu VW, usedl i do představenstva koncernu. Šéfem celé skupiny byl jmenován v dubnu 2018, koncern měl provést složitou dobou přechodu k elektromobilitě.

- Diess už v čele značky Volkswagen proslul jako zastánce restrukturalizace a snižování nákladů a opakovaně se přel s odbory. Kromě jmenování předsedou představenstva dostal před čtyřmi roky na starosti také vývoj vozů a výzkum a automobilovou informační technologii. Byl mimo jiné i předsedou dozorčí rady Škody Auto. Několik měsíců po jmenování oznámil, že koncern Volkswagen hodlá během pěti let investovat téměř 44 miliard eur (zhruba 1,1 bilionu Kč) do vozidel s elektrickým pohonem, autonomního řízení, nových dopravních služeb a digitalizace svých automobilů a továren.

- Ještě před rokem dozorčí rada Volkswagenu prodloužila Diessovi pracovní smlouvu o déle než dva roky do října 2025. Vlastníci podniku byli podle agentury DPA spokojeni s tím, jak Diess firmu vede k digitalizaci a k elektromobilitě. Koncem loňského roku se však Diess dostal do sporů se závodní (odborovou) radou kvůli jeho stylu řízení a strategii přechodu na elektrický pohon. K napětí přispěl i tlak konkurence Tesly (o její koupi podle tisku Diess dokonce uvažoval). Začátkem prosince se ale zdálo, že se neshody podařilo vyřešit.

- Skvrnou na Diessově pověsti bylo stíhání ze strany německé prokuratury, která ho v září 2019 spolu s bývalým šéfem koncernu Martinem Winterkornem a vysoce postaveným manažerem Hansem Dieterem Pötschem obžalovala z manipulace s akciovým trhem v souvislosti s emisním skandálem. Podle vyšetřovatelů v roce 2015, kdy vypukl emisní skandál, záměrně neposkytli investorům včasné informace o jeho finančních důsledcích, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze. Kauza nakonec skončila smírem, když se Diess a Pötsch dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu devíti milionů eur.

- Po dohodě s dozorčí radou opustí Herbert Diess post šéfa představenstva k 1. září. Nahradit ho má dosavadní šéf Porsche Oliver Blume. "Po opravdu stresující první polovině roku 2022 se mnozí z nás těší na zaslouženou letní dovolenou," napsal Diess na sociální síť LinkedIn před oznámením svého odchodu.

ČTK

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

28°C

Dnes je úterý 16. srpna 2022

Očekáváme v 9:00 25°C

Celá předpověď