Turistice ve 2. čtvrtletí pomohly odložené dovolené z covidu, služby stagnují

foto Graf: Tržby ve službách

Praha - Ve druhém čtvrtletí turistice v Česku pomohly především odložené dovolené z doby koronavirové pandemie. Stále však chybí bonitnější klientela a také návštěvníci ze zahraničí, především Rusové, Číňané a Američané. Vývoj služeb pak ve druhém čtvrtletí ukázal, že stagnují a k restart ekonomiky nepřichází. Vyplývá to z vyjádření odborníků k výsledkům cestovního ruchu a tržbám za služby, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

V hotelech, penzionech a kempech se ve druhém čtvrtletí podle ČSÚ ubytovalo 5,8 milionu turistů, meziročně o 14,3 procenta více. Převažovali domácí hosté nad zahraničními. Počty domácích návštěvníků se zvýšily o čtyři procenta a zahraničních hostů se ubytovalo o 31 procent více než loni. Počet přenocování byl o dvě procenta nižší než v roce 2019, uvedl ČSÚ.

Tržby ve službách se pak ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o 3,5 procenta. Nejvýraznější pokles, 11,3 procenta, zasáhl dopravu a skladování. V ubytování, stravování a pohostinství tržby stouply o 0,7 procenta.

Přesto, že se cestovní ruch ve druhém čtvrtletí přiblížil k roku 2019, turisté šetří. "Šetření tu bylo a ještě nějakou dobu bude. Projevilo se to zatím hlavně na zkracování pobytů. Podobný trend je patrný i v hlavní letní sezoně," řekl ČTK ředitel portálu Slevomat.cz Ladislav Veselý.

V důsledku pandemie covidu-19 hotelům a dalším ubytovacím zařízením podle Veselého ubylo zahraniční klientely, která se ještě plně nevrátila. "Důvody jsou jednoduché. Kvůli válce na Ukrajině chybí zejména turisté z Ruska, případně z Číny. Ze stejného důvodu často chybí i Američané, pro které jsme blízko válce," doplnil.

Přibližně 82 procent klientů sítě OREA Hotels letos tvoří domácí turisté a hosté ze sousedních států, v roce 2019 jich přitom bylo 60 procent a více také jezdili Asiaté či Američané. "Je ale nutné dodat, že například hosté z Německa jsou tento rok zastoupeni jen ze 14,5 procenta, což je výrazný pokles oproti roku 2019, kdy jich bylo 21 procent," uvedl ředitel obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiří Fontana.

Podle majitele Czech Inn Hotels Jaroslava Svobody v Česku také ve srovnání s okolními státy klesá kvalita služeb, na což podnikatelé doplácejí, dodal. Meziroční porovnání navíc ovlivňuje fakt, že se loni trh teprve probouzel z pandemie covidu, řekl. Pozitivem ale podle něj je, že se průměrná cena pokoje meziročně zvýšila asi o pětinu, což se na růstu tržeb podílí 35 procenty.

"Hůře jsou na tom firmy mimo hlavní turistická centra, které musejí spoléhat pouze na domácího zákazníka. A ten samozřejmě pod tlakem inflace, respektive klesající kupní síly, šetří, kde se dá," uvedl k tržbám za služby hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Údaje o tržbách podle něj naznačují, že služby stagnují a restart ekonomiky nenastává. "Když k tomu připočteme slabý průmysl, tak důvodů k radosti zůstává pomálu," konstatoval.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2.11.2025 ČTK

Reklama

11°C

Dnes je neděle 2. listopadu 2025

Očekáváme v 14:00 11°C

Celá předpověď