V oborech navázaných na turismus může ztratit práci 200.000 lidí

foto

Praha - Koronavirová krize v cestovním ruchu může způsobit ztrátu až 200.000 pracovních míst v navazujících odvětvích. Spotřeba cestovního ruchu se podle posledních analýz letos propadne o zhruba 54 procent na 139 miliard korun. Při příležitosti představení strategie na dalších pět let státní agentury CzechTourism to ve virtuálním vysílání řekl její ředitel Jan Herget. Při obnovení cestovního ruchu bude podle něj třeba nejprve pomoci Praze. Agentura CzechTourism chce do dvou let spustit projekt eTurista.

Pandemie, kvůli které se prakticky zastavil cestovní ruch, způsobila problémy nejen v samotném cestovním ruchu, který zaměstnává asi 250.000 lidí. Pokud přičteme návazné obory jako jsou pekaři či prádelny, na které koronavirus a související vládní opatření dopadají nepřímo, dostaneme se podle Hergeta na mnohem vyšší počet. Zda se pracovní místa podaří udržet, bude podle něj záležet na tom, jak dopadne druhá vlna nákazy. "Pevně věřím tomu, že podnikatelé najdou odvahu pokračovat dál, že stát jim pomůže a pomáhá, a že se nám povede společnými silami přežít," řekl. Vakcína nebo jasná pravidla pro cestování by měla napříště zamezit úplným uzavřením oborů.

S největší ztrátou se podle Hergeta potýkají velká města, nejvíce Praha, kde je propad o 80 procent. Naopak lépe jsou na tom například Jeseníky nebo Vysočina.

Videostream označený značkou PROTEXT VIDEO není součástí zpravodajského servisu ČTK, jde o komerční prezentaci zadavatele.

Velkým problémem je výpadek kongresového cestovního ruchu, který přinášel značné finanční prostředky, a to nejen v útratách za účastníky, ale i samotných účastníků. Podle CzechTourism zahraniční kongresový turista utratil v Praze za den 5756 korun, běžný turista 3300 korun. Velké lékařské kongresy či podnikatelské akce chybějí právě především ve velkých městech. Podle Hergeta bude dlouho trvat, než se podaří stav vrátit na předkrizovou úroveň.

Spotřeba zahraničních turistů v ČR loni činila 124 miliard, letos se propadne o 77 procent na 28 miliard korun. V případě domácích turistů se v letošním roce předpokládá pokles spotřeby o 26 procent na 67 miliard korun. Ostatní cestovní ruch jako služební cesty, výletníci či tranzit se propadne o 52 procent na 41 miliard korun.

Cestovní ruch loni tvořil tři procenta z hrubého domácího produktu ČR.

CzechTourism nyní nepřipravuje masivní kampaň pro domácí turismus 

Státní agentura CzechTourism nemá v současné době v rozpočtu peníze na velkou marketingovou kampaň na podporu domácího cestovního ruchu. Ani pro ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) to není aktuálně prvořadé téma. Ve virtuálním vysílání ke strategii CzechTourism na následujících pět let to řekli ředitel agentury Jan Herget a Hana Musílková z odboru cestovního ruchu MMR.

Materiál, podle kterého MMR plánovalo za reklamu na dovolené v České republice v médiích, na internetu a billboardech vydat dvě miliardy korun, vložil resort na konci července do připomínkového řízení. Rychle ho ale stáhl. Podle šéfky MMR Kláry Dostálové (za ANO) se jednalo o pracovní verzi, která neměla být prezentována. Vynaložení peněz tímto způsobem kritizovali zástupci cestovního ruchu i opoziční strany.

Podle Musílkové je v současné době prioritou, aby se Česká republika dostala mezi zelené země a mohl se obnovit turismus. Masivní kampaň na podporu domácího cestovního ruchu podle ní není nyní na pořadu dne.

Ve své nové strategii zařadil CzechTourism domácí cestovní ruch mezi pilíře svých aktivit. Jedná se o nejvýznamnější trh co do počtu návštěvníků, klíčový je pro mimopražské regiony. Dlouhodobě CzechTourism české cestovatele oslovuje přes portál Kudyznudy.cz a krajskými kampaněmi.

Češi v létě využívali tuzemská hromadná ubytovací zařízení více než dříve, přesto se jim nepodařilo vyrovnat výpadek zahraničních hostů. Do hotelů, penzionů a kempů přijelo podle Českého statistického úřadu ve třetím čtvrtletí téměř pět milionů tuzemských turistů, což byl meziroční nárůst o více než 17 procent. Počet hostů v ubytovacích zařízeních v ČR ale celkově meziročně klesl o 20,7 procenta na šest milionů.

Agentura CzechTourism chce do dvou let spustit projekt eTurista

Státní agentura CzechTourism by chtěla do dvou let spustit projekt e-Turista, tedy jednotný systém pro evidenci návštěvníků v tuzemsku. Inspirací je platforma e-Visitor, která funguje v Chorvatsku. CzechTourism chystá i další digitalizační projekty. V rozhovoru s ČTK, v souvislosti s představením nové strategie do roku 2025, to dnes řekl ředitel CzechTourism Jan Herget.

E-Turista by měl podnikatelům usnadnit povinné administrativní procesy. Zároveň přinese téměř okamžitý přehled o počtu turistů, kteří do země přijedou. Provozovatelé ubytovacích zařízení musejí nyní podle Hergeta odesílat data o ubytovaných hostech zvlášť cizinecké policii, Českému statistickému úřadu a poplatky za něj vykázat finanční správě. Díky novému systému by údaje stačily zadat jednou. Statistiky by nebyly k dispozici s několikaměsíčním zpožděním, ale třeba na denní bázi.

Chorvaté, kteří systém využívají, podle Hergeta České republice přislíbili pomoc. "Řeknou nám, na co si dát pozor, jaké chyby udělali," uvedl. Pět zákonů, které bylo nutné v Chorvatsku zavést, už má CzechTourism podle Hergeta přeložených do češtiny. Právě ustanovení legislativních změn, bude podle něj nejobtížnější.

Nejprve je podle Hergeta třeba, aby se ministerstvo pro místní rozvoj, pod který spadá CzechTourism, ministerstvo financí, vnitra a Český statistický úřad shodly na tom, že podpoří jednotný evidenční systém. Podle Hergeta není nutné, aby to bylo nové řešení, nastavit by bylo možné již některé existující.

Digitalizace je jedním ze tří hlavních principů pro strategii CzechTourism na následujících pět let. Kromě toho, že agentura už digitalizovala vnitřní procesy, například pravidelně pořádá vzdálené porady se svým zahraničním zastoupením, připravuje také virtuální realitu pro potřeby představení České republiky zahraničním partnerům.

Digitální marketing je podle Hergeta levnější než ten off-line, navíc je rychlejší a tím efektivnější. Údaje jsou z něj snadněji měřitelné. "Digitalizovali bychom, i kdyby covid nebyl," uvedl dále Herget.

Dalšími stěžejními principy nové strategie jsou flexibilita a rychlost. CzechTourism by se měl podle Hergeta chovat podobně jako start-up, v případě změny podmínek na trhu na ně bezprostředně reagovat.

CzechTourism: Při obnově turismu bude třeba nejdřív pomoci Praze

Při obnovení cestovního ruchu bude třeba nejprve pomoci Praze, která je koronavirovou krizí nejvíce zasažena. Propad se u ní pohybuje kolem 80 procent, běžně se přitom na obratu v cestovním ruchu ČR podílí téměř dvěma třetinami. V rozhovoru s ČTK to u příležitosti představení nové strategie na následujících pět let řekl ředitel státní agentury CzechTourism Jan Herget. Dodal, že bude důležité správně načasovat, do kdy je třeba podporovat Prahu a kdy ji využít znovu jako bránu do regionů.

Značka Praha je silnější než Česká republika, čehož je podle Hergeta třeba využít. Dostat turisty přes českou metropoli dále po republice je dlouhodobým cílem agentury. Nyní se kvůli krizi podle Hergeta situace změnila a návštěvníci budou v první řadě potřeba v Praze.

"Je důležité to správně načasovat, do kdy pomáháme Praze jako městu, aby nezkrachovaly hezké restaurace a hotely, do kterých chtějí Američané či Asiaté jezdit, a potom, kdy už rozvolnit a přitlačit na regiony," uvedl Herget.

U zahraničních turistů se vlivem pandemie podle Hergeta výrazněji rozštěpí racionalita a emocionalita. V kampaních tak bude nutné zohlednit obě tyto stránky. Bude třeba působit čísly a nastavenými pravidly, ale třeba i víc představovat místa, kde se lidé tolik nekoncentrují. Praha proto může být prezentována jako zelené město. Zeleň a parky tvoří osm procent její rozlohy, tedy téměř čtyři hektary, řekl Herget.

CzechTourism je podle Hergeta okamžitě, až se situace uvolní, připraven spustit kampaň na podporu České republiky, v první fázi s důrazem na Prahu. Nejdříve se zaměří na okolní země s dojezdovou vzdáleností. Česká republika se ale podle Hergeta nesmí vytratit ani z povědomí trhů, které zůstanou uzavřené, i z hlediska plánování přímých letů, které není tak flexibilní a chystá se mnoho let. Okamžitá návratnost se v tomto případě nečeká, ale je to investice do budoucna. "Čím víc přímých linek máte, tím větší je pravděpodobnost, že k vám přijedou bohatší klienti," dodal Herget.

Nejvíce turistů do České republiky tradičně přijíždí z Německa, loni z něj přicestovaly více než dva miliony hostů. Turisté ze Spojených států amerických minulý rok v návštěvnosti ČR obsadili pátou příčku, hned za nimi byli Rusové. Korea v počtu návštěvníků, kteří přijeli do tuzemska, skončila loni devátá.

Spotřeba cestovního ruchu se z loňských 300 miliard korun letos propadne podle aktuálních předpokladů o více než 50 procent na 139 miliard korun. Cestovní ruch loni tvořil tři procenta z hrubého domácího produktu ČR. 

Pořadí 2019 Země Počet příjezdů 2019 Změna 2020
1. Německo 2.075,460 -48,2 %
2. Slovensko 749.631 -54,2 %
3. Polsko 671.857 -49,7 %
4. Čína 609.737 -92,1 %
5. Spojené státy americké 584.627 -88,8 %
6. Rusko 564.083 -69,9 %
7. Velká Británie 495.728 -67,2 %
8. Itálie 409.731 -73,2 %
9. Korejská republika 387.563 -86,2 %
10. Ostatní asijské země 309.127 -80,6 %

 

Zdroj: ČSÚ/CzechTourism

CzechTourism: Japonci či Korejci mají zájem navštívit ČR

Turisté z Japonska či Jižní Koreje mají nadále zájem, až to situace dovolí, navštívit Českou republiku. Větší chuť do cestování mají mladí lidé ve věku 20 až 30 let. Naopak starší generace se bude zahraničních cest ještě nějakou dobu více obávat. Turisté z těchto zemí budou vyžadovat vysoký standard hygieny a bezpečnosti ve službách. Cestovatelé ze Spojených států amerických ohledně cestování vyčkávají, ale jsou mu spíše pozitivně nakloněni. Při dnešním virtuálním vysílání to řekli ředitelé zahraničního zastoupení státní agentury CzechTourism.

Větší cestovatelská vlna se podle ředitele zahraničního zastoupení v Japonsku Štěpána Pavlíka dá očekávat po letních Olympijských hrách, pokud se budou konat. Tokio s jejich pořádáním počítá od 23. července do 8. srpna. Podle Pavlíka se právě díky hrám ukáže, že je cestování mezi státy bezpečné. "V Japonsku lidé hodně dbají na hygienu, očekávají, že stejný standard budou mít i v destinaci, kam zamíří," řekl. Hodně se zajímají, jaká opatření byla přijata, jak se k situaci postavily například hotely, zda testují zaměstnance, jaká je situace ohledně dezinfekce a ochranných prostředků. V zájmu Japonců je návštěva ČR podle Pavlíka na úrovni okolních států, Rakouska či Švýcarska.

U Jihokorejců v případě cestování vítězí Evropa, v ní je ČR na šestém místě, řekl za CzechTourism Michal Procházka. Turisté z této země budou podle Procházky jako standard považovat všudypřítomnou dezinfekci a další podobná opatření. Více podle něj řeší situaci, co se stane, pokud v některé zemi kvůli pozitivitě uváznou.

Podle ředitelky zahraničního zastoupení CzechTourism ve Spojených státech Michaely Claudino bude propagace ČR v prvním čtvrtletí příštího roku, možná čtyři pět měsíců, ještě ve virtuálním světě. Ale i Američané podle ní budou chtít znovu cestovat. Poslední průzkumy podle ní ukázaly, že až 60 procent návštěvníků z USA bude chtít zůstat v jedné zemi, nebudou tolik přejíždět mezi státy. Cestovat budou v menších skupinách nebo individuálně. Více času budou chtít trávit mimo hlavní města, uvedla.

Ze Spojených států loni podle Českého statistického úřadu do ČR přijelo 584.627 turistů, mezi zahraničními hosty byli Američané na pátém místě. Letos byl propad o 89 procent. Devátá příčka v návštěvnosti loni patřila hostům z Koreje, kterých do ČR přijelo 387.563. Letos byl kvůli koronaviru pokles o 86 procent. Japonsko se v loňském roce v počtu turistů, kteří navštívili ČR, dostalo na 20. pozici se 147.760 turisty. Propad v letošním roce činil 79 procent.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

-1°C

Dnes je pondělí 18. ledna 2021

Očekáváme v 3:00 -11°C

Celá předpověď