V ČR se za evropské peníze postavilo 1470 km silnic a železnic

foto Stavba železnice, rekonstrukce, oprava, železniční koleje - ilustrační foto.

Praha - V Česku se za využití peněz z evropských fondů postavilo nebo zmodernizovalo více než 975 kilometrů železnic a téměř 495 kilometrů silnic a dálnic. Evropské dotace, které směřovaly do dopravy, se od vstupu země do EU vyšplhaly na takřka 12,2 miliardy eur (cca 325 miliardy korun). ČTK to sdělila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004.

Většina evropských peněz mířila na stavbu železnic a silnic, které patří do tzv. Transevropských sítí (TEN-T). Ty by měly propojovat dopravní sítě po celé EU. K nejvýznamnějším dopravním projektům, které byly financovány z evropských peněz, patří například rekonstrukce dálnice D1 a rovněž její prodloužení mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, dále stavba dálnice D3, modernizace železniční stanice v Olomouci, rekonstrukce trati mezi Rokycany a Plzní nebo stavba odbavovacího terminálu na letišti v Brně.

Členství v EU uvolnilo cesty také tuzemským dopravcům, postupně totiž zmizely mnohahodinové fronty na hranicích a odpadly i další administrativní bariéry. "Jednoznačně lze říct, že vstup do EU byl pro naši silniční dopravu obrovsky pozitivní a umožnil její velký rozvoj," uvedl Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

V posledních letech se však podle něj začala situace mírně obracet. Důvodem je levnější a agresivnější konkurence z východu. Dalším negativem posledních let je uplatňování ochranářských opatření některých západoevropských zemí.

S využitím evropských peněz však zároveň stát snížil výdaje na dopravní stavby ze státního rozpočtu. To může být do budoucna rizikem, protože odborníci očekávají, že se objem evropských dotací bude postupně snižovat. Stát tak bude muset hledat nové zdroje. Jednou z možností je podle ministerstva dopravy větší zapojení soukromého sektoru, a to například formou PPP projektů. Nyní stát tento způsob financování, kdy na stavbu použije soukromé peníze, testuje při plánované stavbě dálnice D4.

S členstvím v EU souvisí i legislativní změny, které musel stát udělat. Upravily se tak například podmínky pro provoz služeb dopravců v celé unii, další změny se týkaly dopravních prostředků, řidičských průkazů, bezpečnosti v letecké dopravě, pracovních podmínek zaměstnanců v dopravě nebo práv cestujících v EU. Do dopravy se promítá i ekologická politika EU, která požaduje postupné snižování emisí.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

8°C

Dnes je neděle 17. listopadu 2019

Očekáváme v 23:00 10°C

Celá předpověď