Společnost Veletrhy Brno a. s., zavedená firma ve 100procentním vlastnictví města Brna, má od 1. prosince tohoto roku nového ředitele. Na post Jiřího Kuliše, který byl u kormidla od konce roku 2009, byl vybrán dosavadní šéf obchodu Tomáš Moravec. Sedmačtyřicetiletý manažer, který nastoupil do Veletrhů Brno hned po ukončení vysoké školy v roce 1999 a pohybuje se v jejích vrcholných manažerských pozicích 18 let, chce přinést do kalendáře akcí nová témata s cílem oslovit mladší cílové skupiny, omladit personál a efektivněji využívat areál výstaviště.
Nový generální ředitel vzešel z 60 uchazečů o tuto funkci, základní kvalifikační kritéria jich splnilo zhruba deset. V rozhodujícím kole porazil Moravec někdejšího brněnského primátora Petra Vokřála, přičemž o výsledku informovala některá média už v půlce listopadu.
“Asi jsem byl dobrým optimem a kompromisem pro volbu, protože jsem celý život strávil na výstavišti. Znám tuto firmu přes 20 let, jsem součástí její historie, znám různé stupně jejího vedení a firma nemá přede mnou tajnosti. O to rychleji bych se měl adaptovat na nové podmínky a přemostit kovidovou dobu, která nás těžce zasáhla,” uvádí Moravec v Četkastu Pro Business, který s ním natočila ČTK Protext.
Veletrhy, předpokládá nový ředitel, by se měly časem vrátit k normálu, ale nejspíš už ne v rozsahu, známém před rokem 2019. “Veletržní kalendář, jak ho známe, bude zapotřebí doplnit novými tématy. Digitalizace se stala běžnou součástí našeho života a celý vývoj značně urychlila. Měli bychom se proto ještě více chopit tématu digitálního přenosu informací, který jsme dostali do určitých proporcí. Mám na mysli například služby v podobě videokonferencí,” líčí Moravec.
Fyzický kontakt, který mohli návštěvníci Brna opět zažít od letošního září včetně listopadového Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV), se podle Moravec “digitálem” nahradit nedá. “Když jste u toho prezenčně, vnímáte danou událost všemi smysly. To digitální přenos zprostředkovat neumí. Ovšem v situaci, kdy není zbytí, je on-line komunikace jedinou možnou volbou,” připouští generální ředitel.
Témata pro rok 2022 společnost má, protože veletrhy se chystají měsíce dopředu. “Rádi bychom v budoucnu profilovali Brno jako město gamingu. Sport, tanec a hry jsme ostatně stihli představit na konci listopadu na festivalu Life! Nové generace Y a Z jsou v těchto věcech zběhlé, zajímají se o ně. Musíme o ně doplnit naši cílovou skupinu. Na jedné straně máme tradici, kterou představují technologické celky výstaviště. Na straně druhé musíme umět vytvořit produkty, které budou nastupující generace vnímat a užívat si je.”
Zahraniční vystavovatelé, kteří vždy tvořily důležitou součást velkých podniků jakou jsou výstavy IDET, MSV či Salima, představují v současnosti problém, a to kvůli omezeným možnostem cestování. “Na MSV nemohlo vystavovat partnerské Rusko a řada pravidelných účastnických zemí. Přibyly zato Tchai-wan a Indonésie. Pokud by se podařilo veletrhy z masového omezování pohybu vyjmout, hodně by nám to usnadnilo práci,” připomíná Moravec. Ve vyhledávání zajímavých teritorií spolupracují Veletrhy Brno s ministerstvem průmyslu a obchodu, mezi adepty na možné partnerství figuruje třeba Vietnam.
K větší efektivitě společnosti má přispět mimo jiné vyšší míra pronajímání jejího zázemí. Areál v Brně považuje Moravec za členitý a vhodný pro externí pořadatele. Ti uspořádají v nadcházejícím roce Mezinárodní veletrh elektrotechniky, elektroniky, automatizace, komunikace, osvětlení a zabezpečení AMPER (firma TERINVEST s.r.o.), celá řada škol se podělí o organizaci Evropského veletrhu pomaturitního a celoživotního vzdělávání GAUDEAMUS. Revitalizace a modernizace se dotkne i skladového hospodářství firmy.
“Pandemie, konkrétně práce z domova, nám umožnila odpoutat se od docházky do kanceláře a zaměřit se na podstatu a přidanou hodnotu naší činnosti,” shrnuje myšlenkový posun a původ nových úvah Moravec.
Celý rozhovor s Tomášem Moravcem, pořízený do rubriky Četkast Pro Business, si můžete poslechnout ZDE:
Spotify
https://open.spotify.com/episode/4iABLX702aKIX1UeenObvK?si=U4CObdp1ScGZ_ODL7zzaHg
Google Podcast
https://podcasts.apple.com/cz/podcast/%C4%8Detkast-pro-business/id1547418950?i=1000544793576
Apple Podcast
Podcasty.cz
Z někdejších téměř 300 zaměstnanců zůstalo po prvním náporu koronavirové krize necelých 200. “Počet lidí se odvíjí od práce, kterou vykonávají, od toho, co potřebujeme zajistit. V dnešní době musíme velmi pečlivě zvažovat, zda ji budeme zadávat, nebo na ni mít pracovníka, kterého zcela vytěžíme. Matematika musí být. Rád bych provedl jisté omlazení personálu. Lidé tu pracují v průměru 18 let, což je příjemná věrnost vůči firmě. Jenže potřebujeme i čerstvý vítr zvenčí, jiné smýšlení a úhly pohledu. Nastupující generace očekávají od veletrhů něco nového. Sám to vidím, když přednáším předmět Veletrhy a výstavy (na Masarykově univerzitě), potkávám se s majiteli firem a marketéry a dostávám zpětnou vazbu. Očekávám, že s městem budeme na novém konceptu dobře spolupracovat,” míní generální ředitel.
Navzdory vymoženostem a inovacím stále platí, že smyslem veletrhů je živý kontakt, zdůrazňuje Moravec. “Fyzická účast bude napříště vysoce exkluzivní a stále bude sloužit k navazování osobních vazeb. Symbolem pořádání veletržních akcí je stisk rukou,” uzavírá nový šéf Veletrhů Brno.