Test pražské vodíkové čerpací stanice

foto Vodíková čerpací stanice na pražském Barrandově

Čekalo se na ni hodně dlouho, ale nakonec se v březnu vodíková čerpací stanice v pražském Barrandově otevřela.

Redaktor portálu Autonaelektřinu.cz ji nyní přijel otestovat v modelu Hyundai Nexo, které nám k testu zapůjčilo tuzemské zastoupení této korejské automobilky.

Ke stanici jsme přijeli s nádržemi naplněnými na třicet procent, což podle palubního počítače signalizovalo zbývající dojezd 170 kilometrů. Rozhodli jsme se natankovat tři kilogramy a vyzkoušet, kolik na ně toto poměrně velké SUV ujede.

První pokus o tankování se nám nezdařil. Hadice od výdejního stojanu je totiž poměrně krátká a s autem, které má ventil pro doplňování vodíku na levé straně (zatímco stojan) jsme nezajeli dostatečně blízko. Po přeparkování (raději jsme vůz obrátili do protisměru) již objímka tankovací pistole správně obejmula ventil a mohli jsme stiskem zeleného tlačítka na stojanu zahájit plnění.

Lidé ze společnosti Orlen Unipetrol při zahajování provozu této stanice slibovali, že doba plnění je v zásadě srovnatelná s čerpáním benzínu nebo nafty do spalovacího auta, ale raději jsme si to chtěli ověřit se stopkami.

Jeden rozdíl tu přece jen je. Než vodík opravdu začal proudit plnou dávkou do nádrží vozidla s pohonem na palivové články, uběhlo 25 sekund. Během té doby probíhá elektronická komunikace mezi vozidlem a stanicí, což je samozřejmě především bezpečnostní opatření. Celková doba natankování tří kilogramů vodíku ovšem trvala přesně dvě minuty. To je opravdu potěšitelné. Dojezd vozidla se poté navýšil na 440 kilometrů při 78 procentech zaplnění kapacity nádrží.

K placení jsme nevyužili aplikaci, ale došli přibližně dvacet metrů k pokladně uvnitř budovy čerpací stanice. Zaplatili jsme klasickou bankovní kartou, stejně rychle a jednoduše jako v případě tankování benzínu či nafty. Jeden kilogram zde nyní stojí 278 korun.

A kolik jsme na tyto tři kilogramy stlačeného plynu ujeli? Přesně tři stovky kilometrů. V kombinovaném provozu totiž výroba elektřiny pro pohon vozu vyžaduje jeden kilogram vodíku na sto kilometrů. Ve městě dokonce ještě docela výrazně méně. Po hlavním městě jsme na jednotlivých trasách jezdili se spotřebou mezi 0,6 a 0,8 litru. Naopak dálniční jízda tempem kolem 120 kilometrů v hodině si vyžádala spotřebu 1,1-1,2 kilogramu na sto kilometrů.

Autonaelektřinu.cz 

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2023 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je čtvrtek 8. června 2023

Očekáváme v 21:00 19°C

Celá předpověď